JUST NU: Glädjechock för Ullared

2022 11 18

Mitt i den ekonomiska krisen slår populära varuhuset Gekås i Ullared försäljningsrekord.

Utgifterna har ökat för de flesta i Sverige, inklusive företag och affärer.

Inte minst på grund av elpriser.

Men ett varuhus som som går bättre än någonsin är Gekås, det omåttligt populära besöksmålet i Ullared för mängder av shoppingsugna svenskar, rapporterar Expressen.

48,3 miljoner kronor

Det tidigare rekordet sattes 2019. När nu 2022 går mot sitt slut kan det konstateras att Gekås i lördags toppade det tidigare försäljningsrekordet för en enskild dag – över 48,3 miljoner kronor.

Framgången hittas i att svenska folket mer och mer söker sig till lågprisvaror än tidigare.

Det tror jag egentligen är ganska enkelt, oavsett hur lite pengar man så har växer ju ens barn. Oavsett om man har mer eller mindre i plånboken behöver barnen nya stövlar, regnkläder och vinterkläder, säger Patrik Levin, vd för Gekås, till tidningen.

En kategori går trögare

En särskild uppgång märks av höst- och vinterkläder. Det gäller såväl dam och herr som för barn.

Däremot går det trögare med belysningsvaror.

– Där vi inte går så bra som förra året är belysning men det med nuvarande elklimat så är väl kanske inte så konstigt heller, att folk är mer försiktiga med belysningen än vad man var förra året, säger Patrik Levin till Expressen.

21 000 kunder bidrog

Lördagen ifråga då rekordet sattes besöktes Gekås Ullared av 21 000 kunder, enligt ett pressmeddelande från varuhuset.

Man har i år slagit på stort med större butiksyta, nya produktkategorier, förlängda öppettider och ett intilliggande hotell.

Det är ett helt magiskt försäljningsrekord. Vår strategi under pandemin var att fortsätta att utvecklas och satsa på att förbättra shoppingupplevelsen. Det ser vi resultatet av nu! Varuhuset är större och vår storsatsning på skor lockar många besökare, säger Patrik Levin till Gekås hemsida.

Upphov till tv-serie

Gekås grundades 1963 och har miljoner kunder varje år. År 2015 besökte 4,8 miljoner människor varuhuset.

Platsen har även gett upphov till tv-serien "Ullared" som sändes på Kanal 5 mellan 2009-2011 och 2013-2021.

Premiäravsnittet sågs av över en miljon.

– Det känns förstås fantastiskt, vi är verkligen nöjda. Visst trodde vi att vi hade något på gång d vi valde att göra ett program om ett sådant välkänt och folkligt fenomen som Ullared är. Men det vore tjänstefel att vänta sig en så hög tittarsiffra, sade Lars Beckung, dåvarande programchef på Kanal 5, till Aftonbladet vid premiären.

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen