Glatt besked för många arbetslösa

2022 12 05

39 000 människor med a-kassa kan andas ut.

Trots nedstängningen av samtliga a-kassor efter ett misstänkt cyberangrepp i fredags kommer utbetalning att ske i veckan – med enbart en dags försening. Det rapporterar Sveriges Radio.

De nästan 40 000 personerna som skulle fått sina pengar på torsdag kommer istället att få dem på fredag om ingenting oförutsett sker.

– Torsdagens utbetalning är flyttad till fredagen för att skapa mer tid att ge åtkomst till systemet och därmed få in uppgifter som möjliggör utbetalning på fredag, säger Tomas Eriksson, kanslichef för Sveriges a-kassor, till SR.

– Vi gör allt vi kan för att alla som har förväntat sig kunna rapportera för utbetalning på fredag ska kunna göra det, och som det ser ut nu behöver man lämna sina uppgifter senast under tisdagen.

Ifrågasatt säkerhet

I takt med att julen närmar sig och elräkningarna blir högre var det många som oroade sig över utbetalningar efter att Sveriges a-kassor meddelade att man blivit utsatt för en “säkerhetsrelaterad incident”.

– Vi har så goda säkerhetssystem vi kan ha. Uppenbarligen har man ändå kunnat utsätta dem för ett hot. Åtgärden blev att stänga ned accessen. Vi får utreda senare vilka behov det finns av andra säkerhetsnivåer, säger Tomas Eriksson.

Inlett utredning

Det var under förmiddagen i fredags som nyheten om cyberattacken slog ned.

– Det innebär att medlemmar kan ha svårt att just nu överhuvudtaget nå sin a-kassa, framhöll organisationen Sveriges a-kassor på sin hemsida.

Man startade då en utredning av en “cybersäkerhetsrelaterad incident i a-kassans miljöer”.

– Tillsammans med driftleverantörer och andra experter analyserar vi vad som har hänt och arbetar med att minimera risken för eventuella konsekvenser. För stunden kan vi inte se att incidenten har någon påverkan på verksamheten, uppgav Tomas Eriksson.

Vidtagit åtgärder

Händelsen anmäldes till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) och krisledningen aktiverades. Dessutom informerades Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Intresseorganisationen ville dock inte uppge vilken a-kassa som blivit drabbad och det är inte heller känt varifrån angreppet kom.

Fakta Sveriges a-kassor

- Sveriges a-kassor är gemensam service- och intresseorganisation för alla a-kassor som finns i Sverige.

- De hjälper a-kassorna med exempelvis IT, regeltolkning, och opinionsbildning. 

- Genom Sveriges a-kassor kan de olika a-kassorna agera gemensamt, bland annat som remissinstans.

 - Sveriges a-kassor hette från början A-kassornas samorganisation. Men 2017 bytte de namn för att bättre visa på organisationens funktion.

Frågor som organisationen driver är exempelvis:

  • Att ersättningen ska räknas upp varje år
  • Lyfta förslag för att förbättra a-kassorna
  • Motivera politiker att fatta beslut som förbättrar villkoren för dig som medlem
  • Ta fram statistik och forskning som underlag för debatter

Källa: A-kassa.se

Foto: E. Kalibradov

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen