Grova angrepp på Sveriges talman är fel och beklämmande

2021 12 04

Talman Andreas Norlén gör ett strålande jobb och har på ett stabilt och imponerande sätt styrt skutan framåt i en tid av kraftig storm i svensk politik.

Den unge östgöten som tog över talmansuppdraget efter valet 2018 har blivit mycket uppskattad i alla läger.

Norlén hanterade svårt läge

Han fick hantera den mest komplexa och svårbemästrade situation man kan tänka sig efter valet då det blev närmast omöjligt att bilda ny regering. Allianspartierna fick inte majoritet utan behövde stöd från exempelvis SD vilket Centern och Liberalerna vägrade att gå med på.

Samtidigt ville inte Centern och Liberalerna göra upp med Socialdemokraterna och Miljöpartiet heller.

Lysande av talmannen

Efter en rekordlång talmansprocess med till synes oändliga rundor av samtal med alla partiledare lyckade Andreas Norlén till slut ro allting i hamn. Det gamla rekordet på en 29 dagar lång regeringsbildningsprocess efter valet 1979 slogs nu med råge då det tog 129 dagar innan Regeringen Löfven II kunde tillträda 21 januari 2019.

Och alla tycktes rörande överens – talman Andreas Norlén hanterade processen på ett lysande sätt.

Lyckats med det omöjliga

Under mandatperioden har han dessutom lyft talmansuppdraget till en nivå Sverige aldrig tidigare har skådat – han har lyckats med något nästintill omöjligt då han blivit en folklig och populär talman som uppskattas bland vanligt folk. Han har dykt upp i TV-program och på ett trevligt, välkomnande och gemytligt sätt berättat om sin roll och om hur Sverige styrs.

Öppenhjärtig

Han har helt enkelt lyckas med saker som ingen talman lyckats med tidigare. Han har till och med berättat om sin fru, hur de träffades på nätet och relationen till sitt barn – han bjuder med andra ord på sig själv och öppnar sig på ett sätt som kan hjälpa många andra som har funderingar på allehanda saker i livet.

Proffsig och korrekt

Inte en enda gång har han såvitt känt gynnat Moderaterna, vilket är det parti han tillhörde som riksdagsman, innan han blev talman. Tvärtom – han har vid flera tillfällen givit S-ledare mer tid på sig så att de kunde fortsätta sina sonderingar fler dagar än vad som hade varit självklart.

Senaste veckan

Så kommer vi till senaste veckans händelser – efter en dag av aldrig tidigare skådad turbulens blir det enorma rubriker i tidningarna. Aktuellt 21 inleds med att programledarna säger att det är kaos och orsaken är att den precis framröstade statsministern avgått då koalitionspartiet MP beslutat sig för att lämna regeringen.

Självklart besviken

Innebörden är att man måste genomföra en helt ny statsministeromröstning och helt enkelt göra om hela proceduren en gång till nästa vecka. Självklart blir talmannen besviken. Han uppger då vid en pressträff att Miljöpartiet borde ha informerat om att de tänkte lämna regeringen utifall S-MP-budgeten inte går igenom.

Det hade MP kunnat göra på ett väldigt enkelt sätt.

Statsvetare stödjer talmannen

Statsvetaren Tommy Möller vid Stockholms Universitet delar Andreas Norléns kritik.

– Jag tycker att talmannens agerande var rimligt. Jag tycker att talmannens kritik är befogad. Han menar ju själv att om MP hade meddelat att de hade ett absolut villkor för att sitta kvar i regeringen så hade han lagt upp voteringsschemat på ett annat sätt, klargör Möller för DN.

Kunde enkelt undvikits

Ett alternativ för talmannen hade kunnat vara att berätta för Miljöpartiet hur han såg på saken direkt till partiet utan att ta upp det på presskonferensen. Genom att nämna det på presskonferensen belyste han hur han ansåg att det Aktuellt 21 benämnde för kaos enkelt hade kunnat undvikas.

Gav sin syn på saken

Det kan diskuteras huruvida talmannen borde ha nämnt sin syn på MP:s agerande eller inte. Mycket erfarna och välmeriterade statsvetare anser att han gjorde rätt, andra att han gjorde fel. Ett alternativ kunde ha varit att framföra kritiken direkt till partiet istället.

Bakgrunden var självklart att han lagt ned enormt med arbete på att hantera processen perfekt och att då behöva ta om allting vilket enligt flera experter har potential att skada allmänhetens förtroende gör att han ville ge sin syn på saken.

Grova påhopp

I den tidsanda där vi nu befinner oss där alltför många gärna går till snabba personangrepp och kastar fula ord på andra är det tragiskt att se hur en del ger sig på talmannen genom att försöka påskina att han skulle ha agerat som partipolitisk och moderat istället för som talman. Det är nära nog det värsta man kan säga om en talman och det förtjänar han verkligen inte.

Tvärtom – talmannen gör och har gjort ett strålande arbete.

Beklämmande

Den typen av moderatanklagelser mot talmannen säger en hel del om de som står bakom påhoppen och det speglar dessvärre också hur media fungerar nuförtiden. Grova personangrepp och kraftiga överdrifter. Det är beklämmande.

Foto: Sveriges Riksdag


12 jun 26

”Det är kört” – chockbesked för Donald Trump

2026 06 12

Väljarstödet för Donald Trump har sjunkit i en stadig takt under hans andra mandatperiod, enligt flera opinionsmätningar.

Nu kommer nya mardrömssiffror för presidenten.

Enligt en färsk undersökning från Reuters är endast 22 procent nöjda med hur Trump hanterar levnadskostnaderna, medan 70 procent säger sig vara missnöjda.

Siffran innebär att missnöjet Trumps hantering av levnadskostnaderna är större än under hans föregångare Joe Bidens, som kritiserades kraftigt för sin ekonomiska politik. 

Under slutet av Bidens mandatperiod uppgav 29 procent av väljarna att det var nöjda med hans hantering av levnadskostnaderna, medan 63 procent var missnöjda.

”Det är kört”

Inflationen i USA har stigit till den högsta nivån på tre år i svallvågorna av landets krig mot Iran.

I maj landade inflationstakten på 4,2 procent. Stigande mat- och elpriser pekas ut som drivande faktorer, rapporterar Politico.

En tidigare tjänsteman inom Trumpadministrationen bedömer att Trump har förlorat kontrollen över ekonomin.

– Det spelar ingen roll om det här är inflationens topp eller inte. Det är kört när det gäller hur folk ser på ekonomin, säger personen enligt Politico.

ANDRA LÄSER: Kollaps för Putin – sjätte månaden i rad |

Värsta sedan pandemin

Irankriget slår hårt mot ekonomier världen över.

Kriget väntas bromsa den globala ekonomiska tillväxten till den lägsta takten sedan covid-19-pandemin, enligt ny rapport från Världsbanken.

Den globala ekonomiska tillväxten väntas bli 2,5 procent i år – en minskning från 2,9 procent 2025.

– En förnyad upptrappning av fientligheterna eller mer långvariga störningar i råvaruflödena skulle kunna höja råvarupriserna ytterligare, intensifiera inflationstrycket och osäker livsmedelsförsörjning, utlösa finansiell stress och långsam tillväxt, står det i rapporten.

LÄS OCKSÅ: Norge förlorar miljarder – pekar ut Sverige

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


12 juni 2026

Helt ny avgift föreslås – ny faktura för svenska hushåll

2026 06 12

Vattensituationen i delar av Sverige är historiskt allvarlig.

Under större delen av våren har det larmats om grundvattennivåer mycket under det normala i större delen av södra landet. Enligt SMHI riskerar sju län vattenbrist.

– I Ringsjöarna är vattennivån den lägsta sedan mätningarna började 1974, säger Nina Bosshard, vakthavande hydrolog på SMHI, i en kommentar.

Korta duschar räcker inte

I Skåne har det skickats ut akuta kris-sms till hundratusentals svenskar om att minska på vattenanvändningen. Vattnet får enbart användas till det allra viktigaste. Fylla poolen, tvätta bilen eller vattna gräsmattan är bara att glömma.

Men de skarpa uppmaningarna hjälper inte.

Det är dags att ta i med hårdhandskarna och kräva många hushåll på en ny avgift, anser mjukvaru- och teknikföretag Vitec Infometric.

– I dag ingår vattnet oftast i månadsavgiften eller hyran i bostadsrättsföreningar och hyresrätter som en schablon. Det innebär att det inte, rent privatekonomiskt, lönar sig att spara och att den som ändå hushåller subventionerar den som slösar. Det upplevs ofta som orättvist, skriver Vitec Infometric i ett officiellt uttalande.

Vill göra som i Danmark

Det svenska företaget jämför med Danmark. Varje svensk förbrukar drygt 40 procent mer vatten än en dansk, enligt statistik från Svenskt Vatten. Infometric bedömer att det beror på att förbrukningen mäts och debiteras i mer eller mindre alla danska hushåll.

– Mätningar från tusentals lägenheter visar att förbrukningen sjunker med 20–30 procent när hushållen betalar för sitt eget vatten. Investeringen är kostnadseffektiv och betalar sig snabbt. Föreningens vattenkostnad sjunker i takt med förbrukningen. De boende betalar bara för det vatten de själva använder – en rättvisa som uppskattas, framhåller företaget.

LÄS MER: Bilhandlare i konkurs – kunder får inte tillbaka pengar

Inkludera även kallvatten

Idag kräver Boverkets byggregler individuell mätning av varmvatten vid stambyten och i nybyggda flerfamiljshus. Men det gäller bara varmvatten.

– Lagkravet bör rimligtvis utvidgas till att omfatta både varm- och kallvatten och kompletteras med krav, anser Infometric.

LÄS MER: Skattelättnader på gång – ”Kommer bli fler jobb”

Foto: M. Nilov

Text: Redaktionen