Hackare pekar ut nya mål i Sverige – inlett attack

2023 02 21

Hackergruppen Anonymous Sudan har funnit nya måltavlor i Sverige.

Gruppen kommer nu att slå till mot svenska tågbolag, rapporterar Aftonbladet på torsdagsmorgonen.

Enligt tidningen kommer gärningsmännen att använda sig av samma metoder som man gjort tidigare i veckan, det vill säga med överbelastningsattacker mot respektive måls hemsida.

Fem tågbolag

Minst fem tågbolag finns med på Anonymous Sudans lista.

- Arlanda Express

- Inlandsbanan

- JLT

- Norrtåg

- SJ

Nu på morgonen ligger redan hemsidorna till Inlandsbanan och Norrtåg nere.

"Bra beredskap"

SJ uppger att de står redo inför kommando attacker.

Vi har i grunden en väldigt bra beredskap för det här, säger Jonas Olsson, presskommunikatör, till Expressen.

– Vi har en sida som är van vid att ha väldigt mycket besökare. Så vi har en beredskap för att hantera den här typen av händelser, men det är ungefär det jag kan säga.

Direkt svar på koranbränningen

Anonymous Sudan är samma grupp som påstår sig ligga bakom veckans överbelastningsattacker mot exempelvis SAS och SVT.

Aktionerna är direkta svar på koranbränningen i Stockholm för ett par veckor sedan.

– I slutändan är vi muslimer och det är vår plikt att försvara islam, framhåller gruppen på Telegram.

Kan vara ryssar

Enligt cybersäkerhetsexperten Marcus Murray är det sannolikt att det egentligen är ryska gärningsmän som ligger bakom attackerna.

De antyder att de är från Sudan. Men det finns teorier som delas av många experter att det egentligen är ryska aktörer som ligger bakom. Ryssarna har större erfarenhet av överbelastningsattacker, det vill säga DDoS-attacker. Om man tittar på vad de gör så är det mera typiskt ryskt än sudansk, säger han till Aftonbladet.

Fler attacker att vänta

Gruppen själv menar att man inte har någonting att göra med Ryssland.

Fler cyberattacker är att vänta i framtiden.

Vi lever i ett digitalt samhälle, vi påverkas när det inte fungerar och det vet hotaktörerna om. Genom att angripa våra system kan man tjäna pengar, bedriva politik och skrämma oss. Det kommer nog tyvärr att öka, säger Marcus Murray.

Foto: Joel Thunberg Försvarsmakten
Text: Redaktionen


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen