24 nov 2025

Halva befolkningen drabbad – krav på nya Netflix-regler

2024 12 17

Över hälften av svenska konsumenter upplever samma problem med bland annat digitala strömningstjänster och dess prenumerationer.

Det konstaterar den ideella samarbetsorganisationen Sveriges konsumenter i en ny rapport.

Som en slutsats av granskningen anses de största strömningsbolagen, bland annat Netflix, Viaplay och Disney+, göra det onödigt svårt för folk att säga upp sin prenumeration.

Enligt organisationen måste kunden ta sig igenom överflödiga steg, förbi visuella hinder och konfronteras med ett känsloladdat språk.

Och det förutsatt att konsumenten ens hittar knappen för att säga upp abonnemanget. 

– Jag tror att vi blivit så vana vid den här typen av designknep att vi inte längre reagerar så starkt som vi borde. Standarden är oerhört låg. Det behöver inte vara så här krångligt och då ska det inte vara det heller, säger Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges Konsumenter, i ett pressmeddelande.

Kräver nya regler

Enligt de senaste siffrorna från EU har 52 procent av svenska konsumenter upplevt problem med att säga upp sina prenumerationer.

I övriga EU-länder är siffran lägre, mellan 33 och 43 procent.

Nu kräver Sveriges konsumenter nya regler och krav på enkla uppsägningar, vilket införts i Frankrike och Tyskland.

– Det här handlar om branscher där varje förlorad kund riskerar att hoppa över till en konkurrent. Därför behöver vi tydligare regler som alla tvingas följa, säger Sinan Akdag. 


403 kronor i månaden

Förutom strömningstjänster ingår även tidningar och ljudbokstjänster i undersökningen. Totalt har de 20 största aktörerna granskats.

– Alla försvårar medvetet uppsägningar. Det visar att skärpt lagstiftning behövs, säger Sinan Akdag.

Enligt statistiken har 70 procent av svenska hushåll en betald videoströmningstjänst. Drygt 40 procent prenumererar på en digital morgontidning och en fjärdedel har tillgång till en ljudbokstjänst.

Totalt lägger svenskar 403 kronor i månaden i snitt på den här typen av tjänster, enligt Orvesto Konsument.

– Många vänder fortfarande på varenda krona för att få vardagen att gå ihop och ett vanligt tips för att spara pengar är att se över sina prenumerationer. Vi kan visa att många av medietjänsterna medvetet försvårar just det, säger Sinan Akdag.

Här är Sveriges konsumenters nya krav i klartext:

  • Avtal som kan ingås på digital väg också ska kunna sägas upp digitalt.
  • Uppsägningsfunktionen ska vara enkel att hitta och ska inte kräva ytterligare inloggning.
  • Om näringsidkaren erbjuder en app ska uppsägningsfunktionen vara enkel att komma åt också genom den.
  • Uppsägningsflödet ska innehålla en uppsättning standardiserade punkter med information (till exempel datum för uppsägning) och inte kräva fler än tre klick för att slutföras.
  • När uppsägningen är slutförd ska en otvetydig bekräftelse på detta visas för konsumenten.

Det ska enligt organisationen även krävas ett uttryckligt medgivande när en gratisprenumeration övergår till en betalprenumeration.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


28 december 2025

Rejält snöoväder drar in över Sverige

2025 12 28

Efter stormen väntas kyla och snöoväder dra in över landet.

SMHI har nu hävt merparten av sina vädervarningar på land för stormen Johannes, som ställde till kaos på flera håll under lördagen.

Men den kommande veckan väntar både kyla och snöoväder.

Iskallt nyårsväder

Även om stormen avtar så blir det fortsatt blåsigt på många håll, och vinden kommer att dra ned kall luft från Ishavet.

Nyårsveckan kan bli både kall och snöig, rapporterar TV4.

På tisdag kan man räkna med minusgrader i hela landet, och redan då kan bland annat Stockholm, Uppland, Gotland och Öland nås av snökanoner, alltså snöbyar, enligt kanalen.

Den som ska ut på nyårsafton får räkna med att det blir kallt.

– Nyårsafton ser ut att bli kall och ganska solig, men med snöbyar längs kusterna. Vid tolvslaget kan temperaturen ligga kring tio minusgrader i Stockholm och ner mot 25 minusgrader i norra Norrland, säger meteorologen Peter Kondrup till kanalen.

LÄS OCKSÅ: Swedbank: Gör dessa tre saker 2026

”Rejält snöoväder”

Därefter ser det ut att bli ännu mera snö.

Året kan inledas med ett riktigt snöoväder.

– Det nya årets första dag kan inledas med ett rejält snöväder. Men det är fortfarande väldigt tidigt, så prognosen kan komma att ändras, säger Peter Kondrup till kanalen.

Även resten av nyårsveckan ser ut att präglas av ganska klassiskt vinterväder, enligt SMHI.

– Det nya året inleds sedan lågtrycksbetonat och kallt med snö eller blötsnö i stora delar av landet, enligt SMHI:s meteorolog Erik Höjgård-Olsen.

– Detaljerna är emellertid ännu osäkra där snöfallet i Götaland skulle kunna övergå i regn. Blåsigt ser det också ut att kunna bli i södra Götaland samt i Södra Norrlands kustlandskap, uppger meteorologen.

VMA gäller tidigt på söndagen

De orangea varningar som utfärdades för stormen Johannes hävdes alltså klockan 23 på lördagskvällen.

I fjällen återstår dock gula varningar även under söndagen. Även VMA som har utfärdats på vissa håll i landet kvarstår tills det blir ljust på söndagen, då man ska göra en ny bedömning av situationen.

LÄS OCKSÅ: Här är tre skatteförändringar som sker 2026

Foto: A Balashevsky

Text: Redaktionen


Bankkunder varnas – ”Kontakta banken direkt”

2025 12 28

Kunder uppmanas att agera snabbt när någonting är fel.

Bedrägerier har blivit allt vanligare och allt mer avancerade de senaste åren.

Nu varnar experter för att man måste agera snabbt – annars kan konsekvenserna bli mycket allvarliga.

”Kontakta banken direkt”

Både privatpersoner och företag drabbas av avancerade bedrägerier.

För småföretagare kan det slå extra hårt eftersom de riskerar att stå helt utan ersättning.

När man upptäcker att man är utsatt för ett bedrägeri måste man därför agera mycket snabbt, säger organisationen Företagarna till DI.

– Kontakta banken direkt, uppmanar Marcus Larsson, näringspolitisk expert på Företagarna, enligt tidningen.

Man ska aldrig ringa tillbaka till ett nummer i ett bluff-SMS eller liknande om man misstänker att man utsätts för bedrägeri.

Istället ska man ringa till polisen på nummer 112 om brottet pågår, annars 114 14.

Ett snabbt agerande kan bli avgörande för att undvika en katastrof.

– Spärra kort, konton och bank-id. Polisanmäl alltid brottet, även om du tror att det är lönlöst, säger Marcus Larsson till tidningen.

LÄS OCKSÅ: Guldpriset chockerar - inte hänt sedan 1979

Dåligt skyddade

Förutom att kontakta banken samt polisanmäla är det också viktigt att söka stöd från exempelvis försäkringsbolaget och Brottsofferjouren.

Småföretagare är ofta dåligt skyddade mot bedrägerier, samtidigt som bedragarna är extra intresserade av att rikta sin brottslighet mot dem.

Men även vanliga privatpersoner blir allt mer utsatta, och även för dem gäller det att agera så snabbt som möjligt och kontakta banken och polisen.

Polisen och kändisarna: ”Våga vara otrevlig”

I december månad har polisen haft en kampanj under parollen ”Våga vara otrevlig”.

Syftet med kampanjen är att rikta en uppmaning till vanliga människor som utsätts för bedrägeriförsök: Lägg på luren, logga inte in, släpp inte in okända, och så vidare.

– Våga vara otrevlig – det kan rädda dig från att bli lurad, heter det i polisens kampanj.

Polisen har tagit hjälp av en rad kända personer för att sprida budskapet; Agneta Sjödin, Janne Andersson, Lasse Åberg, Lotta Engberg, Marianne Rundström och Sverker Olofsson har alla ställt upp gratis för att sprida kampanjens budskap.

LÄS OCKSÅ: Swedbank: Gör dessa tre saker 2026

Foto: M. Gauthier

Text: Redaktionen