Här är polisens nya lista över Sveriges utsatta områden

2021 10 18

Polisen kommer inom kort att uppdatera listan över Sveriges utsatta områden – tre nya områden förs upp på listan och två gamla områden får lämna.

Det uppger Sverigs Radio  som redan en dryg månad innan polisen går ut med den nya listan, som uppdateras vartannat år, kan tala om hur listan förändras.

Tre nya områden

2015 började polisen lista vilka områden i Sverige där kriminaliteten är särskilt allvarlig och det handlar om hela 60-talet olika platser runt om i landet. Enligt Ekot förs nu tre nya områden upp på listan – Grantorp/Visättra i Flemingsberg och Fisksätra i Nacka klassas som nya utsatta områden samtidigt som Valsta i Sigtuna klassas som nytt riskområde.

Två lämnar listan

Samtidigt får två gamla områden lämna listan – Rannebergen i Göteborg och Klockaretorpet i Norrköping.

Ytterligare tre områden ändras från särskilt utsatt område till den mildare kategorin riskområde. Det är enligt Ekot Karlslund i Landskrona, Araby i Växjö och ett område kring Tynnered i Göteborg. Detta skulle preliminärt innebära att polisens lista över utsatta områden i Sverige uppdateras i enlighet med listan nedan. Definitivt besked kommer från polisen om drygt en månad.

🔺 Särskilt utsatta områden

▪Stockholmsområdet

Alby, Botkyrka

Fittja, Botkyrka

Hallunda/Norsborg, Botkyrka

Husby, Stockholm

Rinkeby/Tensta, Stockholm

▪Göteborg

Hammarkullen, Göteborg

Bergsjön, Göteborg

Biskopsgården, Göteborg

Hjällbo, Göteborg

Lövgärdet, Göteborg

Tynnered/Grevgården/Opaltorget, Västra Frölunda (Tynnered kommer att flyttas ned)

▪Malmö

Nydala/Hermodsdal/Lindängen, Malmö

Rosengård söder om Amiralsgatan, Malmö

Södra Sofielund (Seved), Malmö

▪Övriga Sverige

Vivalla, Örebro

Gottsunda, Uppsala

Ronna/Geneta/Lina, Södertälje

Araby, Växjö (kommer att flyttas ned)

Karlslund, Landskrona (kommer att flyttas ned)

Hässleholmen/Hulta, Borås

Norrby, Borås

Skäggetorp, Linköping

🔺 Utsatta områden

▪Stockholmsområdet

NY Grantorp/Visättra i Flemingsberg

NY Fisksätra i Nacka

Skogås, Huddinge

Vårby, Huddinge

Älvsjö/Solberga, Stockholm

Brandbergen, Haninge

Bredäng, Stockholm

Hagsätra/Rågsved, Stockholm

Hässelby/Vällingby, Stockholm

Sångvägen, Järfälla

Termovägen, Järfälla

Vårberg, Stockholm

Östberga, Stockholm

Jordbro, Haninge

Storvreten/Tumba

▪Göteborg

Hisings Backa, Göteborg

Edsberg, Sollentuna

▪Malmö

Inga områden

▪Övriga Sverige

Fröslunda, Eskilstuna

Lagersberg, Eskilstuna

Navestad, Norrköping

Andersberg, Halmstad

Bäckby, Västerås

Charlottesborg, Kristianstad

Finnsta, Upplands Bro

Gamlegården, Kristianstad

Råslätt, Jönköping

Skiftinge, Eskilstuna

Kronogården/Lextorp/Sylte, Trollhättan

🔺 Riskområden

▪Stockholmsområdet

NY Valsta i Sigtuna

Tureberg, Sollentuna

Rissne/Hallonbergen, Sundbyberg (tidigare UO)

▪Göteborg

Gårdsten, Göteborg (tidigare (SUO)

▪Malmö

Holma/Kroksbäck/Bellevuegården, Malmö

▪Övriga Sverige

Oxhagen/Varberga, Örebro Söder, Helsingborg

Tjärna Ängar, Borlänge

Dalhem/Drottninghög/ Fredriksdal, Helsingborg Fornhöjden, Södertälje (tidigare UO)

Hovsjö, Södertälje (Tidigare UO)

▪Lämnar listan

Rannebergen, Göteborg

Klockaretorpet, Norrköping

Foto: Polisen Norrmalm, FB


JUST NU: “En mardröm” – stort problem vid ryska gränsen

2025 11 08

Det råder stora problem vid Rysslands gräns med Kazakstan.

Vanligtvis fraktas stora mängder varor in och ut från Ryssland genom gränsen till Kazakstan.

Men nu råder stora problem.

Gränsen beskrivs som en “parkeringsplats” – 10 000 lastbilar är fast och det finns inga tecken på att situationen kommer att lösas inom en nära förestående framtid, rapporterar ryska Meduza.

10 000 lastbilar

Lastbilar lastade med varor värda miljontals rubel har stått fast där sedan början av september, då Ryssland avbröt godskorsningar med hänvisning till förfalskade tulldeklarationer.

Enligt ryska statliga medier står nu cirka 10 000 lastbilar i kö vid gränsen – och många har stått där så länge som två månader.

Ryssland är som bekant beroende av importen på grund av de västerländska sanktionerna.

Det rör sig bland annat om elektronik, drönare och komponenter från länder som Kina, Turkiet och Kirgizistan.

“En mardröm”

Irina, frun till en lastbilschaufför som sitter fast, kommenterar.

– Det är en mardröm, säger hon.

– De står parkerade överallt där de kan; det är kaos — olyckor, gräl, slagsmål. Det finns ingenstans att gå på toaletten, ingenstans att äta ordentligt.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Började i september

Köerna började bildas i mitten av september att 99 procent av lasten kontrolleras, rapporterar Kyiv Post.

“Storskaliga inspektioner för olagliga importsystem" är orsaken till problemen, och uppgifter pekar på att Kazakstan ökar kontrollerna för att följa de västerländska sanktionerna.

Omfattande sanktioner

USA, Storbritannien och EU har som bekant infört sanktioner mot Ryssland för att begränsa landets tillgång till material som används i kriget i Ukraina.

Samtidigt försöker Ryssland hela tiden på olika sätt runda sanktionerna för att få in varor i landet.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: E. Berk Benli

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen