Här är polisens nya lista över Sveriges utsatta områden

2021 10 18

Polisen kommer inom kort att uppdatera listan över Sveriges utsatta områden – tre nya områden förs upp på listan och två gamla områden får lämna.

Det uppger Sverigs Radio  som redan en dryg månad innan polisen går ut med den nya listan, som uppdateras vartannat år, kan tala om hur listan förändras.

Tre nya områden

2015 började polisen lista vilka områden i Sverige där kriminaliteten är särskilt allvarlig och det handlar om hela 60-talet olika platser runt om i landet. Enligt Ekot förs nu tre nya områden upp på listan – Grantorp/Visättra i Flemingsberg och Fisksätra i Nacka klassas som nya utsatta områden samtidigt som Valsta i Sigtuna klassas som nytt riskområde.

Två lämnar listan

Samtidigt får två gamla områden lämna listan – Rannebergen i Göteborg och Klockaretorpet i Norrköping.

Ytterligare tre områden ändras från särskilt utsatt område till den mildare kategorin riskområde. Det är enligt Ekot Karlslund i Landskrona, Araby i Växjö och ett område kring Tynnered i Göteborg. Detta skulle preliminärt innebära att polisens lista över utsatta områden i Sverige uppdateras i enlighet med listan nedan. Definitivt besked kommer från polisen om drygt en månad.

🔺 Särskilt utsatta områden

▪Stockholmsområdet

Alby, Botkyrka

Fittja, Botkyrka

Hallunda/Norsborg, Botkyrka

Husby, Stockholm

Rinkeby/Tensta, Stockholm

▪Göteborg

Hammarkullen, Göteborg

Bergsjön, Göteborg

Biskopsgården, Göteborg

Hjällbo, Göteborg

Lövgärdet, Göteborg

Tynnered/Grevgården/Opaltorget, Västra Frölunda (Tynnered kommer att flyttas ned)

▪Malmö

Nydala/Hermodsdal/Lindängen, Malmö

Rosengård söder om Amiralsgatan, Malmö

Södra Sofielund (Seved), Malmö

▪Övriga Sverige

Vivalla, Örebro

Gottsunda, Uppsala

Ronna/Geneta/Lina, Södertälje

Araby, Växjö (kommer att flyttas ned)

Karlslund, Landskrona (kommer att flyttas ned)

Hässleholmen/Hulta, Borås

Norrby, Borås

Skäggetorp, Linköping

🔺 Utsatta områden

▪Stockholmsområdet

NY Grantorp/Visättra i Flemingsberg

NY Fisksätra i Nacka

Skogås, Huddinge

Vårby, Huddinge

Älvsjö/Solberga, Stockholm

Brandbergen, Haninge

Bredäng, Stockholm

Hagsätra/Rågsved, Stockholm

Hässelby/Vällingby, Stockholm

Sångvägen, Järfälla

Termovägen, Järfälla

Vårberg, Stockholm

Östberga, Stockholm

Jordbro, Haninge

Storvreten/Tumba

▪Göteborg

Hisings Backa, Göteborg

Edsberg, Sollentuna

▪Malmö

Inga områden

▪Övriga Sverige

Fröslunda, Eskilstuna

Lagersberg, Eskilstuna

Navestad, Norrköping

Andersberg, Halmstad

Bäckby, Västerås

Charlottesborg, Kristianstad

Finnsta, Upplands Bro

Gamlegården, Kristianstad

Råslätt, Jönköping

Skiftinge, Eskilstuna

Kronogården/Lextorp/Sylte, Trollhättan

🔺 Riskområden

▪Stockholmsområdet

NY Valsta i Sigtuna

Tureberg, Sollentuna

Rissne/Hallonbergen, Sundbyberg (tidigare UO)

▪Göteborg

Gårdsten, Göteborg (tidigare (SUO)

▪Malmö

Holma/Kroksbäck/Bellevuegården, Malmö

▪Övriga Sverige

Oxhagen/Varberga, Örebro Söder, Helsingborg

Tjärna Ängar, Borlänge

Dalhem/Drottninghög/ Fredriksdal, Helsingborg Fornhöjden, Södertälje (tidigare UO)

Hovsjö, Södertälje (Tidigare UO)

▪Lämnar listan

Rannebergen, Göteborg

Klockaretorpet, Norrköping

Foto: Polisen Norrmalm, FB


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen