12 november 2025

Här är Sveriges “sämsta” bredbandsbolag – 2,6 miljoner kunder

2024 10 22

I princip alla är numera helt beroende av internet för att hantera vardagen.

Om det så är för att betala månadens räkningar, köpa en biljett till tåget eller bara för att avsluta dagen med en tv-serie på Netflix finns det en gemensam faktor: bredbandet måste fungera.

Såväl privatpersoner som företagskunder förväntar sig numera att internet ska flyta på friktionsfritt.

Och rent generellt är kundnöjdheten relativt hög.

Den har till och med ökat de senaste åren.

Vi ser en fortsatt förbättring av det vi kallar produktegenskaper inom bredband. Pålitlighet och stabilitet betraktas nu av kunderna som hygienfaktorer, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex som nu har undersökt vad kunderna egentligen tycker om sina bredbandsbolag.

Kommer ikapp andra branscher

Det som kunderna i undersökningen har rankat är bredbandets stabilitet, pålitlighet och hantering av servicefrågor.

Trenden är att branschen har ryckt upp sig de senaste åren.

– Tydliga förbättringar märks i svarstider, bemötande och kompetens. Kunderna är snart lika nöjda med kontakt och support som i många andra branscher, säga Johan Parmler i ett pressmeddelande.

Bästa och sämsta bolaget

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan 2024.

Bolaget får värdet 74,8 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Tuffast är det för bredbandsbolaget 3 – ett bolag med totalt 2,6 miljoner kunder.

Företaget når enbart värdet 64,0, vilket är sämst på hela listan.

Svag placering för Netflix

Svenskt Kvalitetsindex har även mätt kundnöjdheten bland svenska streamingbolag.

Här toppas listan av Amazon Prime (73,6) respektive Skyshowtime (72,4) medan mer klassiska jättar som Netflix (66,1) och TV4 Play (65,7) har det tuffare.

– Tillgången till olika streamingtjänster har ökat, men samtidigt har kunderna blivit mer selektiva, vilket har påverkat kundnöjdheten, säger SKI:s analyschef Love Westin.

– Vi ser också att stora sportevenemang eller populära serier har en positiv effekt på kundnöjdheten. Men om det bygger långsiktig lojalitet är en annan fråga. Generellt sett är vi ganska otrogna i den här branschen.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

1. Ownit (74,8)

2. Banhof (72,9)

3. Bredband2 (68,3)

4. Branschen (68,0)

5. Telia (67,9)

6. Övriga (67,7)

7. Tele2 (66,9)

8. Telenor (66,2)

9. 3 (64,0)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen


15nov2025

JUST NU: Skräcksiffror för Trump – bara 29 procent kvar

2025 11 15

Bara 29 procent av det amerikanska folket står bakom presidentens agerande.

USA har den senaste tiden genomfört ett 20-tal attacker, på order av Donald Trumps administration.

Attackerna har riktats mot fartyg från Sydamerika, som enligt presidenten används för att frakta droger till USA.

Minst 79 personer har omkommit i fartygsattackerna.

Mött stor kritik

De amerikanska attackerna, som ofta spridits med videoinnehåll av Trumps administration, är ett tydligt avsteg från den amerikanska kustbevakningens traditionella metoder för att stoppa narkotikatransporter till sjöss.

Stormaktens agerande har mött kritik från flera håll, och flera människorättsgrupper har fördömt de dödliga attackerna.

– Människorättsgrupper, inklusive Amnesty International, har fördömt attackerna som olagliga utomrättsliga avrättningar av civila. Några av USA:s allierade har uttryckt en växande oro för att Washington kan bryta mot internationell lag, uppger Reuters.

Amerikanerna står inte bakom

Nu slås presidenten också av ett sjunkande stöd bland amerikanerna.

Mindre än en tredjedel av USA:s befolkning stöder attackerna mot narkotikafartygen, enligt en opinionsundersökning som gjorts av Reuters och Ipsos.

– Endast 29 procent av amerikanerna stöder att använda USA:s militär för att döda misstänkta narkotikasmugglare utan att en domare eller domstol är inblandad. Det är en tillrättavisning av president Donald Trumps attacker i Karibien och östra Stilla havet, rapporterar Reuters.

LÄS OCKSÅ: UPPGIFTER: ”Enorma mängder” ryska bomber avslöjas

Över hälften är emot

Undersökningen genomfördes under veckan som gick, samtidigt som USA fortsätter att kraftsamla i området runt Latinamerika, och visar att över hälften av amerikanerna är emot attackerna.

– Resten var osäkra på var de stod i frågan, uppger nyhetsbyrån.

I det egna partiet är stödet större än bland Demokraternas väljare.

Hela 58 procent av republikanerna stöder attackerna, medan 27 procent är tydligt emot.

Bland demokraterna ser siffran annorlunda ut, då tre fjärdedelar motsätter sig regeringens agerande, och bara en tiondel stöder attackerna.

LÄS OCKSÅ: Rysk truppkoncentration utslagen - var på väg till Pokrovsk

Foto: Official White House Photo by Molly Riley

Text: Redaktionen


15nov2025

Stort glädjebesked för alla arbetssökande

2025 11 15

Arbetsförmedlingen tvingas backa och öppna upp för arbetssökande igen.

Arbetsförmedlingen har de senaste åren gått över mer och mer mot ett digitalt arbetssätt.

De fysiska mötena med arbetssökande har i stor mån ersatts med digitala möten.

Myndighetens tillgänglighet har fått stark kritik, bland annat från Justitieombudsmannen (JO).

– Arbetsförmedlingen fick under 2023 allvarlig kritik för bristande tillgänglighet och service via telefon och chatt. Efter att anmälningar om detta fortsatt att komma in har JO på nytt granskat myndighetens förmåga att leva upp till förvaltningslagens krav i dessa avseenden, uppger JO, i ett uttalande.

Öppnar upp igen

Arbetsförmedlingen svänger nu och kommer att öppna upp för fysiska möten på sina lokalkontor igen.  

– Från och med 1 mars kommer vi förändra det här med en person som sitter fysiskt på ett lokalkontor och träffas fysiskt, om det är den formen som den arbetssökande och arbetsförmedlingen tycker är bäst, säger Arbetsförmedlingen regionchef Christina Storm Wiklander, till SR.

Och kritiken från både JO och många arbetssökande är det som ligger bakom den kommande förändringen.

– Vi har lyssnat på den kritiken och vi håller med. Där effektiviserar och justerar vi vår verksamhet, säger Christina Storm Wiklander.

LÄS OCKSÅ: UPPMANINGEN: Så mycket kontanter måste du ha hemma

JO konstaterar

Under de senaste åren har telefoni och chatt varit de huvudsakliga kanalerna för arbetssökande som behöver ta kontakt med Arbetsförmedlingen.

JO gör inte bedömningen att myndigheten har kommit till rätta med problemen som man fick kritik för 2023.

– JO konstaterar att Arbetsförmedlingen har haft fortsatt stora brister i tillgängligheten, bland annat har många väntat orimligt länge i telefonkö och få försök att chatta har nått fram till en handläggare, uppger granskningsmyndigheten.

– Tillgänglighetsproblemen har funnits under en lång tid och någon förbättring har inte skett sedan det tidigare kritikbeslutet.

Tillgängligheten hos Arbetsförmedlingen kommer också fortsatt följas upp av JO.

LÄS OCKSÅ: SAAB får jätteorder

Foto: Glenn Carstens-Peters

Text: Redaktionen