Här går Stefan Löfvens (S) väljarstöd upp i rök

2021 07 20

För andra natten i rad har ligister bränt upp bilar i Trollhättan.

I morse var det återigen en strålande sommarmorgon i de fagra trakterna väster och söder om Sveriges största sjö Vänern. Men för många invånare i Mellerud, Vänersborg, Trollhättan och Lilla Edet tog dagen en dyster vändning när de ännu en morgon kunde läsa i sin regionaltidning TTELA, tidigare Trollhättans Tidning - Elfsborgs Läns Allehanda, hur ligister bränt bilar i Trollhättan under natten.

ANALYS

Partiledardebatterna i Stockholm är viktiga men för många väljare är det i den praktiska vardagen som de politiska preferenserna formas och att vakna upp ännu en gång till nyheter om att ligister har eldat upp bilar, orsakat sprängningar eller avfyrat raketer mot bostäder sätter sina spår.

Tappat kontrollen

Att det sker en eller två gånger är en sak. Men om och om igen månad efter månad och år efter år är något helt annat. Det skapar en känsla av att polisen och samhället tappat kontrollen och att det är de kriminella ungdomsgängen som ställer och styr efter mörkrets inbrott.

Stefan Löfven, Socialdemokraterna och S-MP-regeringen är självklart bestörta över händelserna och det är inte de som har det operativa ansvaret på marken i Trollhättan utan det är Polisområde Fyrbodal i Polisregion Väst.

Vid frukostborden

Polisens och rättsväsendets ramar sätts emellertid av rikspolitikerna och även kommun- och regionpolitiker begränsas av partiledarnas och riksdagens beslut. Även om frustrationen är stor vid frukostborden i Mellerud, Vänersborg, Trollhättan och Lilla Edet så är det med andra ord i Stockholm som ansvaret vilar som mest – näst efter brottslingarna själva naturligtvis. Det är de som är skyldiga, de är de som bryter mot lagen och det är de som förstör livet för alla drabbade som får sina bilar uppeldade eller som skräms av raketer mitt i nattsömnen.

Dumheter

I sociala medier – där anständighet och vuxenhet sedan länge fallit bort – skrivs den ena osakligheten och dumheten efter den andra om statsministern och det säger mest om de som skriver dumheterna. Men hur som helst är det ändå statsminister Löfven och S-MP-regeringen som är de som främst kan styra Sveriges insatser mot brottsligheten.

Det råder ingen tvekan om att detta blir en av de hetaste potatisarna när det gäller kritik mot regeringen inför valet.

Sittande regerings fördel

Som sittande regering har man alltid en fördel både i debatten och i verkligheten inför ett val. Utspel och agerande får mycket stor uppmärksamhet när det kommer från en sittande statsminister och man kan dessutom genomföra förändringar i verkligheten. Med andra ord kan man från Regeringen Löfven räkna med betydligt större retoriskt fokus på brottsligheten fram till valet.

Rungande nej

På minussidan för statsministern finns samtidigt ett annat faktum – regeringen har suttit vid makten i 8 år när valspurten inleds. Frågan kommer då självklart att ställas varför de inte redan tidigare infört insatser som de efterfrågar i valkampanjen. Därmed inte sagt att S-MP-regeringen inte genomfört insatser mot brottsligheten under sina år vid makten – tvärtom har en hel del genomförts. Men frågan är om det är tillräckligt?

Löfvens största utmaning

Svenska folkets svar på den frågan kan mycket väl avgöra valet. I nuläget torde svaret vara ett rungande nej till och med från Socialdemokraternas egna väljare.

Stefan Löfven (S) har ett år på sig att övertyga de med rätta sannolikt skeptiska invånarna i Mellerud, Vänersborg, Trollhättan och Lilla Edet.

Det blir hans livs största valutmaning.

Foto: M. Hearne

[yop_poll id="384"]

8 jun 26

Mastercard försvinner som betalkort

2026 06 09

Det populära betalkortet är på väg bort.

Mastercard planerar en ny digital betalningsrevolution.

Kortjätten meddelar att de kommer ersätta dagens kortsystem för betalning.

Vill ersätta kort

Betalkorten som idag finns i nästan varje plånbok är på väg att försvinna.

Mastercard arbetar enligt uppgifter med ett nytt system som ska ersätta både kredit- och betalkort helt.

Målet är att gå från fysiska kort till helt digitala betalningar där användaren i stället identifieras med teknik som inte kräver plastkort.

LÄS MER: Tre Natojättar överens – ställer fem villkor till Ryssland

Får unika koder

Kärnan i förändringen är så kallade tokens – unika engångskoder som skapas för varje enskild betalning.

I stället för att ett kortnummer används flera gånger ska det ersättas av en tillfällig kod som bara gäller för ett köp.

Det gör att känsliga kortuppgifter inte behöver delas mellan butik och bank på samma sätt som idag.

– Tillsammans påskyndar dessa funktioner övergången till en tokeniserad och autentiserad betalningsupplevelse i kassan över olika enheter och plattformar, och lägger grunden för smidiga och pålitliga betalningar, uppger bolaget om utvecklingen.

För kunder innebär det i praktiken att kortuppgifter inte längre lagras och sprids i samma omfattning, vilket minskar risken för bedrägerier.

Ska godkännas med fingeravtryck

Samtidigt som tokenlösningarna utvecklas satsar Mastercard på biometrisk identifiering.

I stället för att använda ett kort och slå en PIN-kod ska betalningar även kunna godkännas med fingeravtryck, handflata eller ansiktsigenkänning.

I praktiken innebär det att kunder inte längre kommer behöva ta fram ett kort eller slå en PIN-kod i butik.

Tekniken testas redan tillsammans med banker och handelsaktörer för att bygga upp ett nytt betalningssystem inför framtiden.

Vill skrota kort före 2030

Målet är att de nya systemen ska vara fullt utbredda inom fyra år.

– Mastercard driver på utvecklingen av hur vi betalar online i Europa och närmar sig sitt mål för 2030 att ta bort manuell kortinmatning och minska beroendet av fasta kortuppgifter, uppger Mastercard i ett uttalande.

Utvecklingen sker samtidigt som kontanter redan minskar kraftigt i flera länder, vilket driver på övergången till digitala betalningar.

LÄS MER: Rysslands luftsköld spricker – panik i Moskva

Foto: Akuptsova

Text: Redaktionen


08 jun 26

Höjning med 101 procent – smäll för svenska tv-tittare

2026 06 09

Svenska tv-operatörer har höjt sina kampanjpriser markant under våren.

Det visar en kartläggning från jämförelsesajten Tvabonnemanget.se.

– Vi ser en tydlig trend där operatörerna minskar rabatterna snarare än att höja ordinarie priser. Det innebär att det blir dyrare att teckna ett abonnemang, även om listpriset ser oförändrat ut, säger sajtens grundare Fredrik Falkengren. 

”101 procent”

Enligt sammanställningen har 15 av 27 jämförbara paket fått höjt kampanjpris.

Stora aktörer som Telia, Tele2, Telenor, Boxer, Allente och Sappa har bland annat granskats.

I flera fall har kampanjpriserna höjts med över 100 procent jämfört med prisnivåerna i februari. Nedan listas några exempel:

- Allente Stream Basic har gått från 99 kronor i månaden till 199 kronor per månad under kampanjperioden (+101 procent)

- Boxer TV Bas har höjts från 99 kronor i månaden till 199 kronor per månad (+101 procent)

- Tele2 TV Bas har fördubblats från 99 kr i månaden till 199 kronor per månad (+101 procent)

- Telenor TV Stor-paket har höjts från 249 kronor i månaden till 299 kronor per månad (+20 procent)

Kopplas till fotbollsfesten

Prisökningarna äger rum strax innan årets stora sportevenemang – fotbolls-VM i USA, Kanada och Mexiko.  

Enligt sajten finns det en potentiell koppling mellan sommarens fotbollsfest och tv-operatörernas plötsliga höjningar av kampanjpriserna.

– Vi bedömer att det här delvis drivs av stora sportevenemang som fotbolls-VM. Operatörerna vet att efterfrågan ökar och att fler är beredda att teckna abonnemang även utan lika kraftiga rabatter, säger Fredrik Falkengren.

LÄS MER: Dystert besked för svenska tv-tittare – ras med 30 procent 

FAKTA: Tvabbonemanget.se

- Tvabonnemanget.se är en oberoende jämförelsetjänst som hjälper konsumenter att jämföra tv-abonnemang och streamingtjänster i Sverige.

Källa: Tvabbonemanget.se

LÄS OCKSÅ: Tre Natojättar överens – ställer fem villkor till Ryssland

Foto: E. Mclean

Text: Redaktionen