Historiskt bilförbud stoppas i Sverige
2025 05 26
Det rödgröna styret i Stockholm stad vill införa så kallad miljözon klass 3 i city, som innebär att både bensin- och dieselbilar förbjuds i delar av innerstaden.
Nu stoppas projektet.
Detta eftersom flera aktörer överklagat beslutet till Länsstyrelsen.
Efter att ha granskat utredningen och underlaget i ärendet meddelar Länsstyrelsen att miljözonen stoppas.
Länsstyrelsen bedömer att kommunen inte har genomfört en tillräckligt omfattande utredning. Bland annat saknas det underlag som visar att det aktuella området är mer miljöpåverkat än de omgivande områdena.
Dessutom konstaterar Länsstyrelsen att konsekvenserna för området, exempelvis behovet av transporter för fastighetsägare och arbetare, inte har utretts tillräckligt noggrant.
– Länsstyrelsen har i detta ärende endast bedömt Stockholms stads utredning inför införandet av miljözon klass 3. Vi anser att utredningen brister, varför beslutet behöver upphävas. Upphävandet av stadens beslut säger inget om huruvida det är möjligt att införa miljözon klass 3 i området eller inte, säger Shiva Norvad, tf chefsjurist på Länsstyrelsen Stockholm.
Processen kan fortsätta
Stockholm stad har rätt att överklaga beslutet till Transportstyrelsen.
De kan också välja att inkomma med en ny och mer omfattande utredning, uppger Länsstyrelsen.
Läs mer här: Ny tung konkurs i elbilsbranschen | Ekonomibladet
Öppnat för att dela ut böter
Sedan 2020 kan kommuner i Sverige välja att införa olika former av miljözoner i sina respektive kommuner.
Det handlar om tre klasser – där miljözon klass 3 är den med högst krav. Där får endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon köra.
Miljözon klass 3 har aldrig upprättats i Sverige.
"Rent djävulskap"
Beslutet om att förbjuda bensinbilar i Stockholm är omdiskuterat.
Stadens opposition kallar det ett “regelrätt steg mot ett bilförbud”.
– Det är rent djävulskap mot vanligt och hederligt folk som vare sig har råd med en Tesla eller kan förlita sig på en lådcykel, framhöll Region Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons (M) i en debattartikel i Expressen när det rödgröna styret lanserade projektet.
Foto: E. Witsoe
Text: Redaktionen