ICA-butik rånad

2021 10 27

ICA-butiken på Alnö utanför Sundsvall har utsatts för ett rån vid 06-tiden i morse och nu har en stor polisjakt inletts på gärningsmännen.

Stora bilköer har uppstått mellan Sundsvall och Alnö efter rånet eftersom polisen stoppar alla bilar som lämnar ön.

På väg till sina jobb

Polisen går igenom varje bil för att se om man kan finna rånarna och det har lett till långa köer eftersom många Alnöbor är på väg in till sina jobb i Sundsvall.

Rånade under hot

Området runt ICA-affären är avspärrat och det finns både polis och ambulans på plats men det har inte framkommit några uppgifter om att någon ska vara fysiskt skadad. Däremot skedde rånet under hot, uppger SVT.

Gärningsmännen jagas

Polisen har inlett en förundersökning avseende rån alternativt grovt rån. Rånarna är ännu på fri fot och polisen hoppas nå framgång genom att gå igenom bilarna som lämnar Alnö. Men det är oklart om rånarna ännu finns kvar på ön eller om de har hunnit nå fastlandet.

Om populära Alnö

Alnö är 65 kvadratkilometer stor och bildades för 570 miljoner år sedan genom vulkanisk verksamhet i området. Ön är 15 kilometer lång och 6 kilometer bred på bredaste stället, enligt Alnö.nu. Invånarantalet är cirka 8 000 personer, bestående av ca 3 800 villor och 1600 lägenheter.

På sommaren är invånarantalet över det dubbla då Alnö är ett mycket populärt sommarställe för turister. Berggrunden innehåller flera världsunika mineraler där den mest kända är Alnöit. På norra delen av Alnö finns flera intressanta geologiska lokaler samt flera fornminneslämningar som gravkullar, uppger Alnö.nu.
Alnöbron är en av Sveriges längsta med sina 1 042 meter lång och invigdes 1964. Det tog en arbetsstyrka på 40-55 man 3,5 år att bygga den 9,4 meter breda bron. Den är 42 meter hög och har 40 meter fri segelhöjd, berättar Alnö.nu.

Arkivfoto: Polisen Norrmalm, FB


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen