Inför löningsdagen: Storbank har fått problem

2023 05 22

På torsdag får en stor del av alla anställda i Sverige lön.

Den 25:e varje månad är den vanligaste dagen för löneutbetalning. 

Även studiemedel, pensioner och försörjningsstöd och andra former av ersättning betalas vanligen ut samma datum.

Nu är det bara tre dagar kvar till vad som för många är månadens viktigaste dag – och då har en storbank fått problem.

Tekniska problem

Det rör sig om Nordea, en av de fem största bankerna i Sverige.

Problemen är av teknisk karaktär och drabbar kunder som försöker logga in i appen eller via datorn.

– Just nu kan du uppleva problem med en del av våra tjänster, bekräftar Nordea på sin webbplats.

Ingen prognos

På sociala medier har flera användare rapporterat om strul under förmiddagen, både kunder i Sverige och till Nordeas banker utomlands.

En kund berättar för Expressen att det inte gått att logga in varken på telefon eller dator sedan klockan 9.

När besvären kan vara åtgärdade går inte att svara på.

– Nej, vi har ingen prognos i nuläget, säger bankens presskommunikatör till tidningen och tillägger:

– Vi jobbar på att lösa problemet så fort som möjligt.

Hoppas på tillfälligt problem

Det finns inga uppgifter om vad som har orsakat problemen.

Däremot underlättar det sannolikt pressen på Nordea att det fortfarande är ett par dagar kvar till dess att det svenska folket ska få sina löner utbetalda.

– Vi arbetar med att lösa detta så snart som möjligt, försäkrar banken på sin hemsida.

– Vi ber om ursäkt för eventuella besvär som detta kan medföra.

Strul på löningsdag förr

Nordea har från och till drabbats av omfattande tekniskt strul som påverkat kundernas möjligheter att använda internetbanken.

Bland annat inkom hundratals felamälningar till sajten Downdetector en kväll under förra månaden.

I höstas var timingen ännu värre – då problem dök upp just den 25:e när kunder väntade på sina löner.

Ett flertal användare kunde då inte komma åt sina utbetalningar.

Ledande nordisk storbank

Nordea beskriver sig själva som en ledande nordisk storbank.

Dess internetbank är en av världens största med sina 6,2 miljoner användare.

Totalt har Nordea drygt 11 miljoner bankkunder och genomför cirka 260 miljoner transaktioner varje år.

Huvudkontoret ligger i finska huvudstaden Helsingfors.

Foto: Jeshoots

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen