Inte aktuell som ny S-ledare

2021 09 29

Ett av de 4-5 hetaste namnen att ta över som ny partiledare för S meddelar nu att han inte är aktuell för posten.

– Du har pekats ut som en möjlig partiledare för Socialdemokraterna. Är det aktuellt, frågar SVT Ardalan Shekarabi.

– Nej det är inte det. Jag är väldigt nöjd och stolt över att ha det här uppdraget. Jag ser inget roligare uppdrag än att slåss för högre pensioner och bättre sjukförsäkring.

Även nej till annan post

Shekarabi klargör vid ytterligare en fråga att han överhuvudtaget inte är tillgänglig för uppdraget och han framhåller även att han inte heller är aktuell för att ta över den lediga posten som nu partisekreterare. Den tjänsten blir ledig i och med att Lena Rådström Baastad nu lämnar partiledningen inom kort.

ANALYS

Shekarabis besked innebär att den potentiella S-kandidat som sannolikt har mest kunskap om SD:s framväxt inte längre är aktuell för någon av de två lediga topposterna i S.

Ardalan Shekarabi var en av de allra första som svarade ja på att möta Jimmie Åkesson i öppna debatter för allmänheten på flera platser runt om i Sverige. Han är en street smart politiker, kunnig i sociala medier och med ett nytt tänk som vore värdefullt för partiet.

En risk för S

Det faktum att partiledarvalet för S inte har blivit en fråga om vilken inriktning partiet ska ta efter årtionden av tapp i opinionen utan istället blivit en fråga om vem som per omgående kan ta över som statsminister utgör en uppenbar risk för partiet,

Bortglömd fråga

Partiledarvalet hade sett helt annorlunda ut om det skett efter en valförlust efter valet 2022 istället för nu ett år före valet. Efter valet hade man troligen frågat sig vad partiet gjort för fel – varför man tappat så kraftigt – de senaste 10-20 åren och hur man ska ta tillbaka gamla väljare. Nu tycks den frågan var bortglömd.

Foto: Ardalan Shekarabi, FB

[yop_poll id="577"]

1dec2025

JUST NU: Dagestan under attack

2025 12 01

Drönare har slagit ner i en stad i ryska Dagestan.

Attacken ägde rum under natten till måndag och explosionerna skadade bostadshus i staden Kaspiysk.

– Drönare riktade in sig på Rysslands republik Dagestan på morgonen den 1 december, med explosioner rapporterade i staden Kaspiysk, uppger den ryske ledaren för regionen, Sergey Melikov, rapporterar Kyiv Independent.

Flicka skadad

Enligt rapporter och bilder från staden ska flera höga bostadshus skadats allvarligt av attacken.

– Baserat på bilder från platsen uppger lokala medier att attacken skadade flera höga bostadshus och fordon i närheten av en skyskrapa i staden. På byggnadskomplexets innergård ligger en förskola, uppger tidningen.

– Myndigheter i Dagestan uppger att en tolvårig flicka fick lindriga skador och lades in på sjukhus. Hennes tillstånd är inte livshotande.

Läs också: Nato: ”Vi kanske kommer bli mer aggressiva”

Nära militär anläggning

I närheten av staden Kaspiysk i Dagestan ligger en militärindustriell anläggning som ägs av det ryska företaget Dagdizel.

– Lokala medier spekulerar att drönarattacken kan ha varit tänkt mot Dagdizels anläggning som ligger 3,5 kilometer från staden, framhåller tidningen.

Ukraina har vid upprepade tillfällen attackerat mål djupt inne i Ryssland i ett försök att försvaga den militära kapaciteten och slå mot den ryska krigskassan.

Den ukrainska militärledningen har tagit på sig ansvaret för många av dessa attacker och beskriver dem som en del av en bredare strategi.

”Avgörande vecka”

Den kommande veckan kan bli avgörande för att få till en vapenvila och en långvarig fred i Ukraina.

Det slår EU-toppen Kaja Kallas fast.

– Det här kan bli en avgörande vecka för diplomatin. Vi hörde igår att samtalen i Amerika var svåra men produktiva, säger hon, rapporterar RBC-Ukraine.

Uttalandet syftar på gårdagens möte mellan Ukraina och USA som ägde rum i Florida.

– Efter mötet sa USA:s utrikesminister Marco Rubio att parterna hade gjort framsteg men att förhandlingarna är komplexa, uppger tidningen.

– Samtidigt rapporterar flera medier att Trumps särskilda sändebud Steve Witkoff kommer resa till Moskva för att förhandla med den ryska sidan.

Läs också: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: A. Korshunov

Text: Redaktionen


1dec2025

Ändrade avgifter för svenska bilägare – från 1 januari

2025 12 01

Transportstyrelsen har nu slagit fast avgifterna för 2026.

Många av ändringarna påverkar främst yrkestrafik av olika slag, men en avgiftshöjning påverkar många privata bilägare.

Bakom höjningarna ligger ambitionen att avgifterna ska skapa en ekonomisk balans på myndigheten.

– De senaste åren har vi arbetat intensivt med vårt uppdrag om balans till 2028, och vi ser nu ut att närma oss, säger Transportstyrelsens ekonomichef Helen Hellman.

Höjer vägtrafikregistreringsavgiften

Den avgift som höjs och som kommer märkas för svenska medborgare är vägtrafikregistreringsavgiften.

Det är en årlig avgift för varje fordon som är registrerats i vägtrafikregistret.

Höjningen träder i kraft 1 januari 2026.

Sju procent

Höjning är på drygt sju procent, vilket motsvarar fem kronor.

Från 69 till 74 kronor per fordon.

– Nivån på avgifterna eller antal avgifter påverkas inte enbart av förändrade kostnader utan även till exempel av förändrade regler och om vi tilldelas ett nytt uppdrag. Vår ambition är att avgifterna ska vara förutsägbara och stabila och ge bransch och företag förutsättningar att planera sin verksamhet, säger Helen Hellman.

LÄS OCKSÅ: Kraftigt ras på bilmarknaden

Förändringar i Transportstyrelsens avgifter

Transportstyrelsen har bland annat beslutat om följande förändringar inför 2026.

- En årlig tillsynsavgift införs för varje ytterligare utbildningsplats där utbildning bedrivs eller plats där kunskapsprov genomförs

- En avgift vid ansökan om utökad verksamhet inom förarutbildning införs

- Avgiften för undantag från föreskrifter om förarprov och förarutbildning sänks

- Avgiften för tekniska dispenser för fordon sänks

- Avgiften för utgivande av tidigare ogiltigförklarad taxiförarlegitimation tas bort

- Avgift för tillsyn av busspassagerares rättigheter införs

- En fast avgift införs vid ansökan om att delta i försöksverksamhet för självkörande fordon

- Avgiften för kontroll av hållbarhetskrav sänks från 20 kronor till tio kronor

Källa: Transportstyrelsen

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: "Sveriges sämsta bank" - har flera miljoner kunder

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen