Jättelarm om Nordea

2024 07 05

Den Nationella enheten för särskild kriminalitet (NSK), vid den danska polisen, har väckt åtal mot Nordea.

Storbanken anklagas för flera omfattande brott mot penningtvättslagen.

Det uppger NSK i ett pressmeddelande.

Åtalet omfattar ärenden som tillsammans omfattar transaktioner för drygt 26 miljarder danska kronor (cirka 40 miljarder svenska kronor).

Nordea anklagas bland annat för undermåliga kontroller av ryska kunders transaktioner.

– Enligt NSK:s uppfattning har detta skett bland annat för att Nordea inte har undersökt transaktionerna av bankens ryska kunder tillräckligt, samt att Nordea har åsidosatt varningar om transaktioner till växlingskontor i Köpenhamn, framhåller NSK.  

”Mest omfattande som vi sett”

De misstänkta brotten uppdagades 2016. Den danska finansinspektionen polisanmälde Nordea för brott mot lagen om penningtvätt.

Det var meningen att åtalet skulle upp i domstol 2019, men tidpunkten senarelades på grund av ny information.

Finansinspektionen blev varse om att storbanken misslyckats med att kontrollera ett stort antal stora ryska kunder i Nordeas Vesterport-filial, International Branch.

De nya uppgifterna gav upphov till en ny omfattande utredning om brott mot penningtvättslagen

– Åtalet i målet är det mest omfattande gällande brott mot penningtvättslagen som vi har sett inom banksektorn i Danmark. Enligt vår bedömning har Nordea brutit mot sina skyldigheter i flera fall, Det har lett till att drygt 26 miljarder kronor har strömmat genom banken, trots att det funnits misstankar om att pengarna var kopplade till penningtvätt, säger åklagare Nathalie Ghiorzi Elias.

Nordea svarar

Nordea har kommenterat åtalet.

I ett pressutskick medger storbanken att ”det tidigare har funnits brister i deras system för att bekämpa ekonomisk brottslighet”.

Nordea betonar dock att man bett om ursäkt för bristerna och att man samarbetat med danska myndigheter.

– Vi håller inte med om bedömningen av ärendet. Kärnan är att det är ett gammalt ärende, som i vissa fall går mer än tio år tillbaka i tiden, och som nu bedöms utifrån efterföljande lagstiftning, säger Nordeas chefsjurist i Danmark, Anders Holkmann Olsen.

Foto: Nordea

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen