STORSATSAR: Jättesänkning på Ikea

2023 09 20

Möbeljätten Ikea presenterar officiellt en ordentlig storsatsning.

Det multinationella företaget går på onsdagen ut med ett spektakulärt meddelande till alla sina kunder.

En jättesänkning på prislapparna har presenterats – som omfattar totalt nästan 500 produkter i sortimentet.

Ikea hoppas att de breda prissänkningarna ska ge eko ute i stugorna under en tid då hushållen lider av ett hårt pressat ekonomiskt läge.

– Som människor och företag har vi gått igenom utmanande tider och vi, liksom många andra företag, har varit tvungna att höja priserna över tid. Det har varit tuffa beslut eftersom det ligger i vårt DNA att vara så prisvärda som vi bara kan, säger Elefteria Cromlidou, Country Commercial manager på Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.

Klassiker och storsäljare

Bland de dryga 500 produkterna finns flera storsäljare och klassiker.

Den ikoniska bokhyllan Billy och omåttligt populära garderobssystemet Pax är bara några exempel.

– För att fortsätta vara prisvärda så har vi fokuserat mycket på att minska driftkostnader och förbättra effektiviteten. Samtidigt ser vi nu en positiv ekonomisk utveckling globalt kopplat till utbud och råvarupriser, säger Elefteria Cromlidou.

– Det ger oss en fantastisk möjlighet att ta större steg och sänka våra priser.

"Människor kämpar"

Att just kundfavoriter som Billy, Pax och matlådeserien Ikea 365+ ingår i den omfattande prissänkningskampanjen är extra glädjande för Ikea.

– Genom återkoppling från kunderna och våra Livet hemma-undersökningar ser vi att många söker smarta förvaringslösningar och möjligheter att skapa bättre ordning i hemmet till ett överkomligt pris, säger Elefteria Cromlidou.

– Vi vet att människor kämpar för att få pengarna att räcka till. Därför är den här prisinvesteringen ett viktigt steg framåt för oss i strävan att hjälpa människor att skapa en bättre vardag och ett bättre hem, oavsett plånbokens storlek.

Toppar förtroendelista

Förtroendet för Ikea anses vara i topp världen över.

Enligt en studie från i våras rankades företaget som det mest trovärdiga bolaget av strategikonsylten Lynxeye.

Totalt granskades 50 multinationella bolag.

Företaget landar även på en sjätteplats gällande den sammanvägda studien som bedöms utifrån aspekter som innovation, vision och ansvarstagande.

– Bland alla globala företag så är Ikea det mest pålitliga. Det är trovärdigt i offentlighetens ögon på grund av hur de konsekvent agerar med ärligt uppsåt samtidigt som de har en tydlig inställning till sina värderingar, motiverar Lynxeye.

Foto: Ikea Pressbild

Text: Redaktionen


JUST NU: Natos artikel fem kan aktiveras

2025 11 18

Helgens sabotage mot en järnväg i Polen utreds som sabotage.

Två ukrainska medborgare, som agerat på uppdrag av rysk underrättelsetjänst, misstänks ha anordnat explosionen på järnvägen mellan Warszawa och Lublin – en tågsträcka som bland annat används för vapenleveranser till Ukraina.

Gärningspersonerna använde sprängämnet C4, rapporterar den polska tidningen Fakt.

– Sprängladdningen C4 detonerades med hjälp av en 300 meter lång elkabel. Deras avsikt var att orsaka en tågolycka, skriver tidningen.

Öppnar för artikel fem

Efter utförandet av sabotaget ska de misstänkta ha flytt över gränsen till Belarus.

Nu kan Polen aktivera Natos artikel fem, som fastställer att en väpnad attack mot ett Natoland ses som en attack mot alla medlemsstater.

Den polske generalen Mieczysław Bieniek utesluter inte ett sådant scenario.

– Natos artikel fem är avsedd att aktiveras när väpnad aggression förekommer, men även i situationer med aggression av terrorkaraktär. Först måste detta dock bevisas, säger han till Fakt.

– Låt oss komma ihåg att efter attacken mot World Trade Center aktiverades artikel fem när det bevisades att flygplanen styrdes av terrorister som hade anlänt från al-Qaidas baser i Afghanistan, tillägger generalen.

Om artikel fem aktiveras är varje Natoland förpliktigat att stödja den medlem som angripits.

LÄS MER: ”Oöverträffad attack” – Ukraina har slagit till 

Kommer begära hjälp

General Bieniek utesluter inte att Polen kan åberopa Natos artikel fem.

Men innan det blir aktuellt kommer landet sannolikt aktivera försvarsalliansens artikel fyra, som innebär att medlemsländerna ska samråda om det säkerhetshot som uppstått.

– När gärningsmännens identitet officiellt bekräftats, kan vi begära att artikel fyra i Natofördraget aktiveras. De ger oss möjlighet att samråda med våra partners och genomföra åtgärder för bättre övervakning av området tillsammans med våra allierade, säger Bieniek till tidningen.

LÄS OCKSÅ: ”Vår sista sommar i fred” – Tyskland varnar hela Europa

Foto: 

Text: Redaktionen


24 september 2025

Coop backar – tar bort reklam efter kritikstorm

2025 11 18

Coop tar nu bort en uppmärksammad reklam.

Det handlar om en reklamskylt som har använts för att marknadsföra iskaffe.

På skylten fanns vad som beskrivs som en lättklädd kvinna som håller i en iskaffe.

Efter att bland annat föreläsaren och kriminologen Nina Rung uppmärksammat saken har Coop nu beslutat att ta bort reklamen, rapporterar TV4.

“Helt knas”

Nina Rung menar att reklamen med den lättklädda kvinnan inte var passande.

– Det är helt knas att man gör reklam för iskaffe med en kvinnokropp som är extremt objektifierad, säger hon enligt kanalen.

Hon reagerade efter att ha gått in i en Coop-butik med sin 16-åriga dotter.

Rung lade då ut ett inlägg på Instagram som uppmärksammades – och kort därefter meddelade Coop att reklamen tas bort från alla butiker.

“Hade inte det”

Coop framhåller att majoriteten av reklamen i kedjans butiker är deras egen.

– En mindre del kommer från de som producerar maten eller drycken (leverantörerna). I de allra flesta fall har vi en dialog om vilket marknadsföringsmaterial som följer med varorna ut i butikerna men i det här fallet hade vi inte det, meddelar matjätten.

Läs mer: Nytt besked om elpriserna – så blir det i vinter

Coops svar

Rung har lagt ut ett inlägg på Instagram där Coop tar ansvar för det hela.

Butikskedjan tackar henne då för att “ha uppmärksammat oss på det här skyltmaterialet”.

– Vi har pratat ihop oss internt och kommer se till att skyltmaterialet tas bort från våra butiker, framgår av inlägget.

“Ett steg i taget”

Nina Rung beskriver det som en framgång samtidigt som hennes följare hyllar både henne och Coop efter beslutet.

– Så det går att få till en förändring. Ett litet steg i taget, skriver Rung.

– Bra där av både dig och Coop, skriver en följare.

– Så bra gjort av dig och också en eloge till Coop som stannar upp, tänker till och agerar, skriver en annan.

Läs mer: “Radera det direkt” – Folksam varnar för mejl

Foto: Coop

Text: Redaktionen