Jättesuccé för Magdalena Andersson (S) – Drömbesked för S

2021 09 23

Finansminister Magdalena Andersson (S) uppvisar succéartade siffror i en ny undersökning över toppolitikernas förtroende.

Hon lyckas överträffa samtliga partiledare och får till och med högre siffror än statsministern.

Rejäl ledning

Detta framgår av Novus nya mätning över partiledarnas förtroende för september månad där hon har en rejäl ledning över alla partiledarna:

🔴 45% Magdalena Andersson (S)

🔴 37 % Stefan Löfven (S)

🔵 35 % Ulf Kristersson (M)

🟣 32 % Nooshi Dadgostar (V)

🟡 29 % Jimmie Åkesson (SD)

🟢 24 % Annie Lööf  (C)

🔵 22 % Ebba Busch (KD)

🟢 13 % Per Bolund (MP)

🟢 12 % Märta Stenevi (MP)

8 % Nyamko Sabuni (L)

Superintressant

– Förtroendet för henne är sensationellt högt i den här perioden. Att hon har ett så rekordhögt förtroende nu är superintressant, och det förklarar också varför Socialdemokraterna gick upp i väljarbarometern efter att Stefan Löfven sa att han skulle avgå, säger Novus vd Torbjörn Sjöström till SVT.

Nooshi ökar kraftigt

Magdalena Andersson har till skillnad från samtliga partiledare även fler som uppger att de har högt förtroende för henne än de som uppgett att de har lågt förtroende för henne, det vill säga att hon hamnar på nettoplus.

För de befintliga partiledarna syns nästan inga förändringar jämfört med senaste mätningen förutom för en – vänsterledaren Nooshi Dadgostar som ökar kraftigt – från 19 % förtroende till 32 %.

ANALYS

Allt pekar på att Magdalena Andersson (S) väljs till ny partiledare för Socialdemokraterna och dagens besked visar att hon redan från start är en mycket populär politiker vilket ger henne rejält ökade chanser att lyckas som partiledare för S.

Det är också ett drömbesked för Socialdemokraterna inför valåret 2022 då partiet är i stort behov av ny energi och i behov av något av en game changer, vilket ett partiledarbyte alltid har potential att vara.

[yop_poll id="635"]

JUST NU: Svensk dundersuccé i USA – amerikanerna flockas

2025 12 04

Amerikanernas intresse för svenskt lösgodis skjuter i höjden.

Saltlakrits, sura skallar och annat svenskt godis har fått stort genomslag på sociala medier. På TikTok finns nu över 120 miljoner klipp taggade med “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Nu hakar det svenska godisföretaget CandyKing på trenden. Företaget, som tidigare hette Karamellkungen, öppnar en permanent godisbutik i hjärtat av New York City.

Butiken slår upp portarna på populära Bleecker Street i West Village och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenskt lösgodis.

– Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Växande efterfråga

CandyKing ägs av Cloetta, som även står bakom populära varumärken som Kexchoklad, Ahlgrens Bilar och Polly.

Niklas Truedsson, områdeschef för tillväxt och lösviktskonfekt på Cloetta, konstaterar att svenskt godis är i USA för att stanna.

– CandyKing finns i cirka 4 000 dagligvarubutiker i Europa, och vi är glada att nu även kunna erbjuda vår shoppingupplevelse till konsumenter i USA – världens största konfektyrmarknad. Den nya butiken är ännu ett steg i vårt kontinuerliga arbete för att möta den växande efterfrågan på lösgodis i Nordamerika, säger han.

– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

FAKTA: CandyKing

- CandyKing grundades 1984 i Stockholm. I dag har företaget en stark marknadsposition i Europa och är det ledande varumärket för lösgodis i Norden.  

- I över fyra decennier har CandyKing levererat konfektyr till livsmedelsbutiker, biografer och nöjesparker över hela Europa.

- CandyKing möter nu en växande efterfrågan från konsumenter i USA som letar efter högkvalitativt svenskt lösgodis nu globalt känt som Swedish Candy.

LÄS OCKSÅ: Omtyckt restaurangkedja riskerar konkurs

Foto: Lenzatic

Text: Redaktionen


JUST NU: Nytt körkort införs – men inte för bilar

2025 12 04

Från och med den 1 januari skärps reglerna för en omstridd farkost.

Det handlar om drönare, som blivit allt populärare i Sverige.

Vid årsskiftet blir det straffbart att flyga farkosterna utan ett så kallat drönarkort. Den som använder drönare utan giltig licens riskerar böter på mellan 30–150 dagsböter.

I de allvarligaste fallen kan straffet bli fängelse i upp till sex månader.

– Det är många som ska samsas i vårt gemensamma luftrum. Där behöver vi förhålla oss till trafikregler – precis som på vägen eller till sjöss. Det är viktigt att vi alla bidrar till att behålla säkerheten när trafiken i luftrummet ökar, säger Karl-Axel Edén, flyginspektör på Transportstyrelsen.

Flera incidenter

Beslutet fattas under en känslig tid. Transportstyrelsen har noterat en kraftig ökning av antalet inrapporterade händelser med drönare. Det handlar bland annat om att drönare flyger för nära flygplatser och folksamlingar, i restriktionsområden eller på för hög höjd. 

– De flesta som flyger drönare är noga med att följa regler och flyger på ett säkert och ansvarsfullt sätt. Men i de fall man bryter mot reglerna kan det få allvarliga konsekvenser, både för säkerheten och för andra människors trygghet, säger Karl-Axel Edén.

– Bättre kunskap hos drönarpiloter bidrar till att öka säkerheten i luften. Genom att fler tar drönarkort får också fler den kunskap som krävs för att flyga tryggt och lagligt, tillägger han.

LÄS MER: EBBA BUSCH: ”Jag är upprörd – rättare sagt förbannad” 

Har mer än fördubblats 

Antalet säkerhetsincidenter kopplat till drönarflygningar har mer än fördubblats sedan 2020. 

I synnerhet har antalet drönare i närheten av flygplatser ökat kraftigt. 

Under årets första sex månader har 35 händelser rapporterats, uppger SVT med hänvisning till statistik från Transportstyrelsen. 

LÄS OCKSÅ: En av Rysslands största producenter under attack 

Foto: Transportstyrelsen

Text: Redaktionen