Jonas Sjöstedt gör comeback

2023 09 12

– Tack för förtroendet!

Det utbrister Jonas Sjöstedt (V) i kväll i samband med att en sensationell händelse i svensk politik är ett faktum – en tidigare partiledare siktar på comeback med chans att återkomma i toppolitiken.

Har tackat ja

– Jag har fått frågan om jag vill bli en av Vänsterpartiets kandidater i valet till EU-parlamentet, avslöjar Jonas Sjöstedt

Och hans besked är positivt.

– Jag har tackat ja.

Vänsterpartiets tidigare partiledare hade mycket höga popularitetssiffror under sina sista år i politiken och var omtyckt som partiledare långt utanför sitt eget parti.

Inträffade i kväll

Nu står det klart att hans partivänner i norra Sverige vill att han gör comeback.

– Ikväll blev jag nominerad av min partiförening, Vänsterpartiet Umeå.

– Det vore roligt att få göra en ny valrörelse som kandidat för mitt parti, och jag vet hur mycket makt EU-parlamentet har nuförtiden.

– Den makten vill jag använda till att bedriva vänsterpolitik, skärpa klimatpolitiken och arbeta för EU som ett samarbete mellan demokratiska länder, framhåller den tidigare vänsterledaren.

Klimatet

– Jag vill arbeta för mer öppenhet och insyn, för mindre makt för storföretagens lobbyister och mot den korruption som förekommer även i EU-parlamentet.

Jonas Sjöstedt var ledamot i EU-parlamentet från 1995 till 2006 och har med andra ord lång erfarenhet från absoluta toppolitiken i EU.

– Från inträdet i EU har Vänsterpartiet arbetat hårt tillsammans med andra progressiva krafter för att påverka politiken och förändra.

–  Vårt parti har arbetat med klimatpolitik, mänskliga rättigheter, feminism, för löntagarnas rättigheter och mycket annat, poängterar han på Facebook.

Bäst av alla partier

– EU har fått mer makt över klimatpolitiken samtidigt som vi har en svensk regering som saknar politik för att minska utsläppen.

– Inför förra EU-valet visade den europeiska miljörörelsens utvärdering att Vänsterpartiet hade den bästa klimatpolitiken av alla svenska partier i EU.

– Där hör vi hemma, Malin Björks fina arbete för klimatet ska fortsätta, betonar Sjöstedt.

Den 20 januari

– Nu ska Vänsterpartiets medlemmar bestämma vilka kandidater de vill ha, listan ska antas den 20 januari.  

– 9 juni 2024 blir det val. Jag har varit borta från den aktiva politiken några år, det har varit nyttigt på flera vis.

– Men den politiska glöden och intresset har aldrig försvunnit.

–  En valframgång för vänstern och de rödgröna partierna i EU-valet kommer att stärka oss inför nästa riksdagsval då vi ska byta ut det blåbruna styre som nu gör så mycket skada för vårt land.

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen