SVERIGE: Kärnkraftverk kan inte startas

2022 08 31

Kärnkraftverket Ringhals 4 kommer inte att kunna startas som planerat efter sommarens årliga underhållsarbete.

Det bekräftar  Ringhals vd Björn Linde i ett pressmeddelande.

– Det är mycket olyckligt att Ringhals 4 kommer att stå stilla under längre tid än planerat, säger Björn Linde.

Den årliga underhållsinsatsen på Ringhals 3 och 4 har pågått under sommaren.

I augusti utfördes årligt underhåll och bränslebyte på Ringhals 4 . Kraftverket stängdes av under perioden.

I samband med återstarten upptäcktes skador på tryckhållaren, en av kraftverkets största komponenter. Reparationen beräknas ta tre månader, rapporterar Aftonbladet.

Således kommer Ringhals 4 vara ur drift hela hösten.

Ringhals 3 producerar fortfarande stabilt och vid full effekt.

Fakta Ringhals 3 och 4

  • Tillsammans står Ringhals 3 och 4 för cirka 13 procent av det svenska elbehovet.
  • Ringhals har sedan starten 1974 producerat drygt 800 TWh.
  • Ringhals kärnkraftverk ligger på västkusten, cirka två mil norr om Varberg.
  • Ringhals ägs av Vattenfall.
  • Källa: Ringhals kärnkraftverk

Fakta avvecklingen av Ringhals 1 och 2

  • Vattenfalls styrelse tog 2015 beslut om förkortade drifttider för Ringhals 1 och 2. Tidigare planerades drift av anläggningarna i 50 år, till 2025 respektive 2026. Beslutet innebär en avveckling 2019-2020, sex år tidigare än planerat.
  • Ringhals 2 togs ur drift den 30 december 2019 och Ringhals 1 den 31 december 2020. Reaktorerna är nu permanent avställda, vilket innebär att de enligt lag aldrig får tas i drift igen.
  • Rivningen av Ringhals 1 och 2 ger upphov till ungefär 340 000 ton avfall. 5-10 procent av detta är radioaktivt och omhändertas och förvaras enligt gällande regelverk och beprövade metoder. Miljöskadligt material såsom asbest och olja omhändertas enligt gällande regelverk och skickas i de flesta fall till deponi.
  • Källa: Vattenfall

Foto: Annika Örnborg 

Text: Redaktionen


1dec2025

JUST NU: Dagestan under attack

2025 12 01

Drönare har slagit ner i en stad i ryska Dagestan.

Attacken ägde rum under natten till måndag och explosionerna skadade bostadshus i staden Kaspiysk.

– Drönare riktade in sig på Rysslands republik Dagestan på morgonen den 1 december, med explosioner rapporterade i staden Kaspiysk, uppger den ryske ledaren för regionen, Sergey Melikov, rapporterar Kyiv Independent.

Flicka skadad

Enligt rapporter och bilder från staden ska flera höga bostadshus skadats allvarligt av attacken.

– Baserat på bilder från platsen uppger lokala medier att attacken skadade flera höga bostadshus och fordon i närheten av en skyskrapa i staden. På byggnadskomplexets innergård ligger en förskola, uppger tidningen.

– Myndigheter i Dagestan uppger att en tolvårig flicka fick lindriga skador och lades in på sjukhus. Hennes tillstånd är inte livshotande.

Läs också: Nato: ”Vi kanske kommer bli mer aggressiva”

Nära militär anläggning

I närheten av staden Kaspiysk i Dagestan ligger en militärindustriell anläggning som ägs av det ryska företaget Dagdizel.

– Lokala medier spekulerar att drönarattacken kan ha varit tänkt mot Dagdizels anläggning som ligger 3,5 kilometer från staden, framhåller tidningen.

Ukraina har vid upprepade tillfällen attackerat mål djupt inne i Ryssland i ett försök att försvaga den militära kapaciteten och slå mot den ryska krigskassan.

Den ukrainska militärledningen har tagit på sig ansvaret för många av dessa attacker och beskriver dem som en del av en bredare strategi.

”Avgörande vecka”

Den kommande veckan kan bli avgörande för att få till en vapenvila och en långvarig fred i Ukraina.

Det slår EU-toppen Kaja Kallas fast.

– Det här kan bli en avgörande vecka för diplomatin. Vi hörde igår att samtalen i Amerika var svåra men produktiva, säger hon, rapporterar RBC-Ukraine.

Uttalandet syftar på gårdagens möte mellan Ukraina och USA som ägde rum i Florida.

– Efter mötet sa USA:s utrikesminister Marco Rubio att parterna hade gjort framsteg men att förhandlingarna är komplexa, uppger tidningen.

– Samtidigt rapporterar flera medier att Trumps särskilda sändebud Steve Witkoff kommer resa till Moskva för att förhandla med den ryska sidan.

Läs också: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: A. Korshunov

Text: Redaktionen


1dec2025

Ändrade avgifter för svenska bilägare – från 1 januari

2025 12 01

Transportstyrelsen har nu slagit fast avgifterna för 2026.

Många av ändringarna påverkar främst yrkestrafik av olika slag, men en avgiftshöjning påverkar många privata bilägare.

Bakom höjningarna ligger ambitionen att avgifterna ska skapa en ekonomisk balans på myndigheten.

– De senaste åren har vi arbetat intensivt med vårt uppdrag om balans till 2028, och vi ser nu ut att närma oss, säger Transportstyrelsens ekonomichef Helen Hellman.

Höjer vägtrafikregistreringsavgiften

Den avgift som höjs och som kommer märkas för svenska medborgare är vägtrafikregistreringsavgiften.

Det är en årlig avgift för varje fordon som är registrerats i vägtrafikregistret.

Höjningen träder i kraft 1 januari 2026.

Sju procent

Höjning är på drygt sju procent, vilket motsvarar fem kronor.

Från 69 till 74 kronor per fordon.

– Nivån på avgifterna eller antal avgifter påverkas inte enbart av förändrade kostnader utan även till exempel av förändrade regler och om vi tilldelas ett nytt uppdrag. Vår ambition är att avgifterna ska vara förutsägbara och stabila och ge bransch och företag förutsättningar att planera sin verksamhet, säger Helen Hellman.

LÄS OCKSÅ: Kraftigt ras på bilmarknaden

Förändringar i Transportstyrelsens avgifter

Transportstyrelsen har bland annat beslutat om följande förändringar inför 2026.

- En årlig tillsynsavgift införs för varje ytterligare utbildningsplats där utbildning bedrivs eller plats där kunskapsprov genomförs

- En avgift vid ansökan om utökad verksamhet inom förarutbildning införs

- Avgiften för undantag från föreskrifter om förarprov och förarutbildning sänks

- Avgiften för tekniska dispenser för fordon sänks

- Avgiften för utgivande av tidigare ogiltigförklarad taxiförarlegitimation tas bort

- Avgift för tillsyn av busspassagerares rättigheter införs

- En fast avgift införs vid ansökan om att delta i försöksverksamhet för självkörande fordon

- Avgiften för kontroll av hållbarhetskrav sänks från 20 kronor till tio kronor

Källa: Transportstyrelsen

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: "Sveriges sämsta bank" - har flera miljoner kunder

Foto: Clickerhappy

Text: Redaktionen