KD vill sänka dieseln med 9 kr och bensinen med 5 kr

2022 03 15

Kristdemokraterna går nu ut med ett förslag om kraftigt sänkta priser för både diesel och bensin.

Bränslepriserna har rusat i höjden den senaste tiden vilket slår hårt mot mångas privatekonomi.

Slår stenhårt mot svenskarna

– De höga drivmedelspriserna slår nu stenhårt mot svenskarna. Rysslands krig mot Ukraina och den omvärldsoro det inneburit på råvarumarknaden har fått diesel- och bensinpriserna att skena. Under senaste tiden har dieseln nått 28 kronor litern och bensinen 24 kronor litern, säger KD:s partiledare Ebba Busch.

KD vill sänka kraftigt

Kristdemokraterna föreslår därför tillfälligt slopad energiskatt för drivmedel i tre månader, varaktigt sänkt reduktionsplikt och dieselskattebefrielse för jord-och skogsbruk. Sammanlagt innebär det ett sänkt dieselpris med över 9 kronor och sänkt bensinpris med 5 kronor.

Världens dyraste diesel

Ebba Busch anser att sänkta priser är ett måste – inte minst för Sveriges landsbygd och glesbygd.

– Svenskarna får nu betala världens dyraste diesel och ett rekordhögt bensinpris. I ett vidsträckt och glesbefolkat land, med drivmedelsberoende näringar, har drivmedelspriserna nått en nivå som är långt ifrån hållbara, anser KD-ledaren.

Mycket allvarligt problem

– Barnfamiljer, pensionärer och människor på landsbygden som inte kan välja bort bilen får betala dyrt när priserna höjs snabbt. För företagarna, jordbrukare och skogsbrukare innebär de snabbt stigande priserna ett mycket allvarligt problem i ett redan ansträngt läge, framhåller Ebba Busch.

KD:s tre krisförslag

KD föreslår idag följande krisåtgärder:

◾Sänk dieselpriset med cirka 9 kronor

◾Sänk bensinpriset med 5 kronor

◾Sänkt dieselpris för jord-och skogsbruk, genom bl.a. skattebefrielse, med 9 kronor

Sverige missgynnas

– De åkerier, bussföretag och lantbrukare som konkurrerar med andra länder drabbas hårt när priserna i Sverige är så mycket högre än i konkurrenternas hemländer. Och om svenskt jordbruk med sin goda djurhållning slås ut till förmån för andra länders, ofta sämre, alternativ är inget vunnet, menar Ebba Busch (KD)

Jord- och skogsbruket

KD vill även slopa koldioxidskatten på diesel under ett års tid för jord- och skogsbruket. Det ger en nedsättning med 2,9 kronor per liter.

Sammantaget värderas satsningen på sänkta bränslepriser till omkring 6,5–7 miljarder kronor.

Foto: Kristdemokraterna

Text: Redaktionen


Chockbesked för prestigeprojekt: Kan kosta 56 miljarder kronor

2025 09 18

Kostnaden för det prestigefulla Västlänkenprojektet skjuter i höjden.

Prislappen för den cirka åtta kilometer långa järnvägstunneln under Göteborg beräknas landa på 56 miljarder kronor. Det är en ökning med 80 procent om man räknar bort inflationen, rapporterar DN.

–  Kostnaden som WLC angett för Korsvägenetappen har ökat med fem miljoner per dag varje dag sedan 2018. Vi är mycket besvikna, för att inte säga rent ut sagt förbannade, säger Patrick Guné, chef för Stora projekt på Trafikverket, till tidningen.

Häver kontraktet

Tidigare under torsdagen meddelade Trafikverket att kontraktet för Västlänkens Korsväggen-etap hävs.

Myndigheten riktar allvarliga anklagelser mot det NCC-ledda konsortiet WLC (Wayss & Freytag Ingenieurbau AG).

Enligt Trafikverket ska WLC ha gynnat egna och närstående bolag i samband med upphandlingar inom konsortiet. Dessutom anklagas företaget för att ha valt tekniska lösningar som främst gynnat den egna vinningen, samt för att ha lagt på oskäliga påslag i flera led.

– Enligt granskningen har WLC allvarligt brustit i omsorgsplikten avseende kontraktsadministration och ekonomistyrning. Allt detta med ökade kostnader för skattebetalarna som följd, uppger Trafikverket.

LÄS MER: Hundratals tvingas lämna svenskt storföretag

Slår tillbaka

Byggföretaget NCC tillbakavisar anklagelserna som riktats mot WLC.

Företaget kallar Trafikverkets påstående för felaktiga.

– Detta är ett djupt beklagligt beslut som kommer att öka slutkostnaden och leda till stora förseningar av Västlänken. De påståenden som anges som hävningsgrund stämmer inte, och med det här försöket att skyla sina egna tillkortakommanden illustrerar Trafikverket sin oförmåga att driva stora samverkansprojekt, säger Kenneth Nilsson, affärsområdeschef på NCC Infrastructure.

Trafikverkets Patrick Guné köper inte byggföretagets förklaring.

– När vi ser kostnadsökningar på nästan 400 procent, känner vi oss lurade. Vår uppgift är att bygga en anläggning som Göteborg och hela Sverige kan vara stolta över, inte att medverka till att pengar försvinner utan förklaring, säger han.

– Vi har ett ansvar gentemot resenärer och skattebetalare. Att häva kontraktet är ett tufft beslut, men nu är det nödvändigt att sätta ner foten för att komma vidare och leverera det som Västsverige behöver, en pålitlig och modern järnväg.

LÄS MER: Kalldusch för Ica – konkurrenten närmar sig snabbt

Foto:

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Befolkningskollaps väntar Ryssland – här är sjuka siffran

2025 09 18

Ryssland står inför enorma demografiska utmaningar.

Vladimir Putin har en rad problem att lösa under de kommande åren.

Kriget i Ukraina går inte riktigt som Kreml hade tänkt sig – och allt fler tecken kommer om att den ryska ekonomin mår dåligt.

Även befolkningskrisen blir allt värre – och nya siffror visar att det kan röra sig om en nära förestående kollaps.

Siffror visar

Uppgifter från Ukrainas underrättelsetjänst som har sett interna dokument från Moskva tyder på att det råder stora problem.

Ukrainas militära underrättelsetjänst HUR uppger att Ryssland står inför en demografisk kris som kan leda till att landets befolkning minskar med minst 25 procent under de kommande 50 åren, rapporterar Kyiv Post.

"På bekostnad av folket"

HUR uppger i ett uttalande på torsdagen att ryska företag redan kämpar med brist på arbetskraft, samtidigt som yrkesskolorna saknar elever. 

De mest dystra demografiska indikatorerna rapporteras från Rysslands Fjärran Östern, där ett stort antal män har skickats för att strida i Ukraina.

– Ett sådant tillvägagångssätt visar än en gång Kremls ovilja att avsluta kriget mot Ukraina och istället fortsätta det på bekostnad av Rysslands förtryckta folk, liksom män från ockuperade ukrainska territorier, framgår av rapporten.

Läs mer: Är emot Ukrainakriget – försvinner nu från Kreml

“Kommer bli så”

Även den amerikanska tankesmedjan Atlantic Council har reflekterat kring frågan.

Så här låter det från tankesmedjans Harley Balzer:

– Rysslands framtid kommer att präglas av en mindre befolkning, menar Balzer. 

– Rysslands president Vladimir Putins krig har i praktiken garanterat att Rysslands befolkning under kommande generationer inte bara kommer att bli mindre, utan också äldre, mer sårbar och mindre välutbildad.

Inga tecken

Det rådande kriget i Ukraina sätter press på Rysslands ekonomi och demografi.

Det finns dock inga tecken på att kriget skulle vara på väg att ta slut inom en överskådlig framtid.

Läs mer: Kreml: Situationen i Västeuropa är katastrofal

Foto: N. Vorobyev

Text: Redaktionen