Svenska bilister får plötslig faktura – ”många missar varje år”
– Tråkigt nog är det många som varje år missar lokala regler och får böter hemskickade efter en trevlig semester.
Varningen kommer från Katja Runestam Prinzell, bilreserådgivare på Riksförbundet M Sverige.
Enligt henne är svenska bilister inte tillräckligt uppmärksamma på de miljözoner och vägavgifter som finns i Europa. Många svenskar riskerar därför att drabbas av kostsamma böter efter bilsemestern.
– Våra medlemmar har tillgång till ett omfattande informationsmaterial och personlig reserådgivning. Men varje år är det många andra som hör av sig efter att ha fått böter för missade vägavgifter och miljözoner, säger Katja Runestam Prinzell.
Två saker
Riksförbundet M Sverige pekar ut två trafikbestämmelser som det gäller att hålla koll på under utlandssemestern.
För det första är vägavgifter vanligt förekommande i många europeiska länder. Avgifterna gäller både motorvägar och vanliga vägar, liksom tunnlar, vägfärjor och broar.
Betalningsmetoderna för vägavgifter varierar mellan olika länder. Vissa har bemannade betalstationer längs vägen. I andra länder köper man ett klistermärke som sätts på vindrutan och ibland registreras fordonet av en kamera.
– Då måste du ha ordnat en elektronisk betallösning, alternativt se till att inom en viss tid sätta in avgiften på ett konto eller betala kontant på särskilda betalställen, framhåller M Sverige.
För det andra blir miljözoner allt vanligare i Europa. Allt fler städer förbjuder biltrafik i centrum, utom för fordon med tillstånd.
I flera städer förekommer dessutom krav på miljödekaler – en sorts plakett som placeras på bilens vindruta.
LÄS MER: Bilister stämmer elbilsjätten – av ovanlig anledning | Ekonomibladet
Vanligaste vägavgifterna och miljözonerna
Riksförbundet M Sverige har listat de vanligaste vägavgifterna och miljözonerna i populära resmål:
- Belgien: Utlandsregistrerade bilar som vill köra i Antwerpen, Bryssel eller Gent måste uppfylla utsläppskraven och kostnadsfritt lista sig i en databas. Dieselbilar i miljöklass Euro 4 eller lägre betalar en avgift.
- Danmark: Dieseldrivna bilar måste uppfylla minst Euro 5-kraven för att få köras i de miljözoner som finns i Köpenhamn samt i Odense, Århus och Ålborg. Övervakningen sker elektroniskt.
- Frankrike: Flera städer har infört miljözoner, Zones à cirkulation restreinte. För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Vignette Crit´Air – sitta på vindrutan. Ett flertal områden i omfattas dessutom av tillfälliga, väderberoende miljözoner, zone de protection de l´air, som kan aktiveras från den ena dagen till den andra.
- Italien: Förbudskylten Zona Traffico Limitato ser man i många italienska städer. Den som bryter mot förbudet fotograferas och böterna letar sig hem till dig i Sverige. Har ZTL-skylten passerats flera gånger får du nya böter varje gång.
- Nederländerna: Miljözoner med dieselförbud (Milieuzonen). Påverkar dieselbilar och tyngre fordon. Övervakning sker via vägkameror.
- Norge: Vägavgifter kallas bompengar och är rätt vanligt förekommande. Personbilar betalar enklast med ett autopass som bör skaffas innan avresan.
- Portugal: Flera städer har begränsande trafikzoner, bland annat Lissabon där äldre fordon av miljöskäl inte får köra.
- Spanien: Större städer har infört lågemissionszoner som kräver en utsläppsdekal – Distintivo Ambiental – på bilen. Zonerna finns i fyra nivåer, den högsta tillåter endast eldrift. Utländska fordon kan inte skaffa de spanska miljödekalerna, men miljödekaler från Tyskland och Frankrike accepteras. Det finns även lokala bestämmelser, som olika körförbud i centrala Madrid, Barcelona och delar av Valencia.
- Tyskland: Ett sjuttiotal tyska städer har infört miljözoner Umweltzonen. För att få köra i en miljözon ska en dekal – en Feinstaubplakette – sitta på vindrutan. Gäller även el-bil.
- Frankrike, Italien, Spanien, Portugal: Flertalet motorvägar ägs och underhålls av privata bolag. Betala i bemannade betalstationer längs vägen eller när du svänger av, kontant eller med bankkort. ”Free-flow” med betalning on-line eller i särskild servicestation blir alltmer vanlig.
- Österrike, Schweiz, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Ungern: Vid motorvägskörning krävs ett klistermärke på vindrutan eller den digitala varianten e-vignette. Vignetter finns för kortare eller längre perioder, i Schweiz enbart för ett helt år, och vignettelösa fordon bötfälls. Tunga husbilar kan behöva betala kilometeravgift.
- Bulgarien, Rumänien: Vignettesystem för alla vägar, inte bara motorvägar.
- Polen, Kroatien, Serbien, Nordmakedonien, Grekland, Turkiet: Helt eller delvis avgiftsbelagda motorvägar. Betalning i bemannade betalstationer.
LÄS MER: Jätten skapar eget Bank-ID – har 6 miljoner användare | Ekonomibladet
Foto: Kathy
Text: Redaktionen