Klädbutik går i konkurs efter 34 år

2025 02 18

En Stockholmsbaserad klädaffär går i graven.

På måndagen kommer nästa konkursbesked - den här gången i modevärlden.

Den Stockholmsbaserade klädbutiken Jupiter - belägen i de centrala delarna av huvudstaden - går i konkurs.

Det rapporterar Habit.

Efter 34 år

1991 slog grundarna upp portarna till den första butiken i Sturegallerian som döptes om till Jupiter 1993. 

Det blev en omedelbar succé och redan från dag ett besökte mängder av modeintresserade män butiken.

Efter 34 år i Stockholm har de ekonomiska utmaningarna nu blivit för stora - och Jupiter går i konkurs.

Ekonomiska problem

En ansökan om konkurs har skickats in till Stockholms tingsrätt och tingsrätten fattade kort därefter beslut om att konkursen skulle genomföras.

Enligt Habit är anledningen till konkursen ekonomiska problem - företaget är på obestånd och kan inte betala skulderna.

Det är Jupiter

Jupiter har i huvudsak fokuserat på herrkläder och sålt allt från tröjor och mössor till byxor, jackor och annat.

De har bland annat sålt kläder från märken som Stone Island, Aspesi, Oscar Jacobsson och Lardini.

– Varumärket Jupiter föddes helt enkelt ur visionen om att förena klassiskt herrmode och modern konfektion med casual wear, förklarar Jupiter om sin verksamhet.

– Men också ur drömmen om att genomföra denna idé med hjälp av starka varumärken som utmärkte sig genom att driva förändring.

Fortsatt tufft

Svensk ekonomi befinner sig fortsatt i en tuff situation.

På måndagen har nya siffror kommit från Statistiska centralbyrån som visar att arbetslösheten ökar.

Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter.

Antalet sysselsatta i åldern 15–74 år uppgick till 5 231 000 personer säsongrensat och utjämnat. 

Det motsvarar en sysselsättningsgrad på 68,7 procent.

– I januari 2025 uppgick antalet arbetslösa i åldern 15–74 år till 592 000, icke säsongrensat, förklarar Statistiska centralbyrån.

– Det är en ökning med 114 000 personer jämfört med motsvarande månad föregående år. Detta motsvarar ett arbetslöshetstal på 10,4 procent, en ökning med 1,9 procentenheter.

Foto: Jupiter

Text: Redaktionen


JUST NU: USA tvärvänder – bryter löfte till Ukraina

2025 07 02

Vita huset river upp ett omtalat löfte till Ukraina.

USA lovade i slutet av förre president Joe Bidens mandatperiod att leverera särskilda luftförsvarsmissiler och annan precisionsammunition till det krigsdrabbade landet.

Nu svänger USA.

Vita huset sätter stopp för leveranserna, rapporterar Politico.

Anledningen är att amerikanerna bedömer att det egna vapenlagret har sjunkit till oroväckande nivåer.

– Beslutet fattades för att sätta USA:s intressen främst, efter en granskning av försvarsdepartementets militära stöd och bistånd till andra länder över hela världen. STyrkan i USA:s väpnade styrkorna är fortfarande obestridlig – fråga bara Iran, säger Vita husets biträdande pressekreterare Anna Kelley till samma tidning.

Zelenskyj: Hade räknat med det

Redan för en månad sedan signalerade Ukraina att USA valt att hålla inne på en del av det bistånd som utlovats till den ukrainska militären.

Det handlade då om robotar som behövdes för att stå emot kraftiga ryska drönarattacker, inte minst från de beryktade iransktillverkade Shahedtyperna.

– Vi räknade med det här projektet, 20 000 missiler, anti-shahediska missiler. Det var inte dyrt, men det är en speciell teknologi, sade Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj till ABC News då.

Bekräftas från Vita huset

Nu bekräftar USA för första gången att leveranserna stoppas.

Det ska ha varit Pentagonchefen Elbridge Colby som drivit på för beslutet, efter att ha oroats över att det totala amerikanska vapenlagret sjunkit, uppger flera källor till Politico. 

Beskedet kommer kort efter att Zelenskyj och USA:s president Donald Trump träffades personligen vid Natos toppmöte i Haag förra veckan.

Trump uteslöt då inte att skicka fler luftförsvarssystem av den omtalade Patriotsorten, trots att Pentagon vill pausa en del bistånd.

– De vill ha antimissil-missilerna, som de kallar dem, och vi ska se om vi kan göra några tillgängliga. De är väldigt svåra att få tag på, sade presidenten på en pressträff då.

"Kärnan" i försvaret mot Ryssland

USA-tillverkade luftförsvarssystem beskrivs som kärnan i Ukrainas försvar.

Under den föregående helgen genomförde Ryssland sin största flygattack mot landet sedan invasionen inleddes för tre år sedan.

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


Oväntad nyhet från Ullared – Gekås gör precis tvärtom

2025 07 02

Modebranschen backar kraftigt.

Under maj månad minskade klädhandeln totalt sett i Sverige med hela 8,3 procent jämfört med motsvarande månad ifjol.

Minskningen i skohandeln var ännu större och backade 9,3 procent.

Tvärtom: “Exceptionellt”

Men trenden märks inte alls på Gekås i Ullared. Istället tycks tvärtomvärlden råda.

Samtidigt som modebranschen backar når det folkkära varuhuset nämligen nya toppnoteringar.

– Under maj månad har vår försäljning ökat drygt 10 procent inom dam- och herrkläder och 5 procent inom skor, säger Patrik Levin, vd på Gekås, i en kommentar.

– Barnkläder har sålt exceptionellt bra och ökade med 20 procent mot förra året, vilket är en ökning på drygt 30 procent jämfört med branschen.

"Sålt för 770 miljoner"

Gekås högsäsong är nu.

Midsommar var startskottet på varuhusets mest hektiska period på året och under sommaren väntas uppemot 29 000 besökare – varje dag.

Det återstår att se om vårens toppnoteringar i klädförsäljningen då kan nås.

Hittills ser det bra ut.

– Vi har startat året med riktigt fin försäljning inom alla tre konfektonssegmenten, säger Patrik Levin.

– Damkläder är alltid störst, sett tolv månader bakåt har vi sålt för 770 miljoner bara på den avdelningen, men barn och herr är inte långt efter.

LÄS MER: Svenskt modebolag går i konkurs

"Stolt – ett kvitto"

Att Gekås kan gå mot strömmen i modebranschen på det sätt man gör är ingenting som passeras obemärkt förbi av varuhuset.

I Ullared betraktas det som ett riktigt styrkebesked.

Jag är stolt över att vi kan erbjuda vad folk verkligen behöver och vill unna sig, till priser som de flesta har råd med, säger Patrik Levin.

– Att vi fortsätter växa i tider när många har mindre att röra sig med är ett kvitto på att vi erbjuder en unik shoppingupplevelse.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “en flopp”

Foto: Gekås Ullared

Text: Redaktionen