Kraftigt minskad snittålder på iva – Har en tydlig förklaring

2021 08 18

Snittåldern för de som vårdas på intensivvårdsavdelningar för corona på Sveriges sjukhus har under sommaren minskat från 61 år till 47 år.

Även snittåldern bland de som dör av corona har minskat rejält, från 82 år till 73 år. Detta uppger TT enligt DN.

– Av de som ligger på iva är en stor del yngre nu. Från den 1 juni fram till i dag har en majoritet varit i 40- och 50-årsåldern, säger Johnny Hillgren vid intensivvårdsregistret till TT rapporterar DN.

De äldre är vaccinerade

De stora förändringarna när det gäller medelåldern har en enkel förklaring och det handlar om att de äldre i Sverige nu har fått både dos 1 och dos 2 och därmed är fullvaccinerade.

600 under 59 år döda

– Vi har ju hela tiden haft yngre på iva. Men nu är de äldre vaccinerade i större utsträckning, så de yngre har selekterats fram. De är inte fler, men utgör en större andel av de som ligger på iva nu, säger Johnny Hillgren.

I åldersgruppen 40 – 49 år är bara 50 % fullvaccinerade och sammanlagt har nästan 600 personer som är 59 år eller yngre förlorat livet på grund av covid-19 rapporterar DN.

Vaccinering viktigt

– Det bästa man kan göra är att vaccinera sig. Dels skyddar du sig själv, dels för du inte smittan vidare till andra. Det är det enda sättet att få stopp på det här. Jag kan förstå om man är orolig för vaccinet, samtidigt är det så mycket annat vi gör som också är riskabelt. Vi röker och dricker alkohol eller åker downhill, säger Johnny Hillgren till TT.

Smittan ökar

Just nu vårdas 33 personer på iva för corona vilket är en ökning med 5 personer på två dagar uppger SVT. Folkhälsomyndigheten konstaterar att antalet smittfall fortsätter att öka och den senaste registrerade veckan skedde en ökning med 33 %.

ANALYS

Desto fler personer som även tar dos 2 ju större chans har Sverige att bromsa smittspridningen, underlätta för vårdpersonalen och rädda liv och hälsa i Sverige.

Foto: R. Catabay

[yop_poll id="491"]

8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen