16 september 2025

Kreml dundrar mot USA:s förslag: ”Helt omöjligt”

2025 04 29

USA och Ukraina är överens om en 30 dagars lång vapenvila i kriget.

Men den tredje parten, Ryssland, säger nej.

– Utan att reda ut alla nyanser. Detta förslag är för närvarande helt omöjligt, säger Kremls talesperson Dmitrij Peskov enligt den statsägda ryska nyhetsbyrån RIA.

Ukraina säger nej till Moskvas förslag

Under tisdagen kommenterar Kreml också Ukrainas vägran att gå med på en tillfällig vapenvila mellan den 8 till 10 maj.

– Ukrainas vägran att gå med på Rysslands förslag om vapenvila är ren och skär manipulation, säger Dmitrij Peskov.

Zelenskyj: ”Värdesätter människoliv, inte parader”

Samtliga datum som Kreml föreslagit sammanfaller med Rysslands 80-årsfirandet av segern mot Nazityskland i ”det stora fosterländska kriget” (andra världskriget).

Men Ukraina säger nej till det korta eldupphöret.

– Vi värdesätter människoliv, inte parader. Det finns inte någon anledning att vänta till den 8 maj. Vapenvilan bör inte endast gälla några dagar, för att sedan återgå till dödande. Den måste vara fullständig och ovillkorlig, skriver Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj på X.

Vidare hävdar presidenten att det ryska förslaget syftar till att lura USA och omvärlden.

– Ryssland har konsekvent förkastat alla förslag och fortsätter att manipulera världen och försöka lura USA. Detta är återigen ett försök till manipulation: av någon anledning vill de vänta till 8 maj innan de upphör med skjutandet – bara för att ge Putin lugn och ro när han anordnar sin parad.

Zelenskyj syftar på den årliga segerparaden som genomförs i ryska städer den 9 maj – det ryska datumet för Nazitysklands ovillkorliga kapitulation i andra världskriget.

LÄS MER OM UKAINAKRIGET HÄR:

Stor vändning om Ukraina – Trumps krav i avtalet ryker

Donald Trump: Ukraina nära häpnadsväckande besked

Foto: President of Ukraine resp President of Russia Office

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen