Krisbesked från Tele2

2025 01 29

Tele2 tvingas genomföra omfattande krisåtgärder.

Det meddelar telekomjätten på onsdagen.

Bolaget har inlett en transformation som “syftar till att förbättra lönsamheten genom striktare prioriteringar, ökad kostnadsmedvetenhet och en förenklad organisation”.

Det innebär bland annat att 15 procent av personalstyrkan sägs upp.

– Vår organisation kommer att genomgå betydande förändringar under 2025. Det här kommer att bli en utmanande tid för alla våra kollegor, särskilt de som direkt berörs av omorganisationen, säger Jean Marc Harion, vd och koncernchef på Tele2, i en kommentar.

"Bär ett stor ansvar"

Prognosen för minskningen av arbetsstyrkan är med förbehåll för fackliga förhandlingar.

Men att Tele2 står inför ett svårt år deklareras tydligt.

– Tele2 är en global referens för utmanare i telekomsektorn. Dessutom finns det en outnyttjad potential i företaget, och den måste vi frigöra. Vi kommer att minska komplexiteten, förstärka kostnadsdisciplinen och välja investeringar med omsorg för att fokusera på de som gör verklig skillnad för våra kunder, säger Jean Marc Harion.

Han fortsätter:

– Jag och Tele2s alla ledare bär ett stort ansvar under de kommande månaderna för att se till att denna process är så transparent, respektfull och stödjande som möjligt. Dessa förändringar är dock nödvändiga för att göra Tele2 till ett snabbare och mer agilt bolag, bättre rustat för att snabbt ta tillvara marknadsmöjligheter.

"Outnyttjad potential"

I samma veva meddelar Tele2 sitt konsoliderade resultat för 2024 och årets sista tre månader. Under fjolårets fjärde kvartal uppgick vinsten till 1,2 miljarder kronor. Motsvarande period 2023 låg vinsten på 1,1 miljarder kronor.

– Tele2 är en global referens för utmanare i telekomsektorn. Dessutom finns det en outnyttjad potential i företaget, och den måste vi frigöra. Vi kommer att minska komplexiteten, förstärka kostnadsdisciplinen och välja investeringar med omsorg för att fokusera på de som gör verklig skillnad för våra kunder, säger Jean Marc Harion.

Foto: Tele2Sverige

Text: Redaktionen


27 juni 2026

Sänkt avgift från första juli – glädjebesked för hushållen

2026 06 27

Många hushåll kommer att få betala mindre.

Den 1 juli träder några nya lagändringar i kraft.

En av dessa innebär en ekonomisk lättnad för många hushåll, som kommer att få betala en lägre avgift.

10 000 kronor per månad

Från och med den 1 juli sänks avgiften för barnomsorg.

Regeringen har tidigare meddelat att man ändrar reglerna så att ett fribelopp för inkomster införs i maxtaxan.

Fribeloppet är på 10 000 kronor per månad, uppger flera kommuner på sina hemsidor.

Det innebär att 10 000 kronor dras av från hushållens skattepliktiga månadsinkomst innan avgiften för förskolan beräknas, skriver exempelvis Skara kommun.

Regeländringen innebär att alla hushåll får en lägre avgift, även de som tidigare inte nådde upp till maxtaxan.

– Förskolan är helt avgörande för barns språkutveckling och för en bra start i livet. Det gäller inte minst för de barn som växer upp i hem där det inte talas svenska, sade utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson (L) i ett uttalande i samband med att regeländringen presenterades.

– Ingen familj ska behöva tacka nej till förskola för att plånboken inte räcker till, tillägger Mohamsson.

LÄS OCKSÅ: Grön koncern kollapsar - en rad bolag går i konkurs

Större bidrag till kommunerna

Från Tidöregeringens sida har man inför valet gjort flera satsningar på att stärka barnfamiljers ekonomi.

– Att stärka barnfamiljernas ekonomi är en investering i tryggare familjer. Det gör det lättare för föräldrar att få ihop livspusslet, och skapar mer utrymme för närvaro, stabilitet och omsorg i vardagen, har Mathias Bengtsson, utbildningspolitisk talesperson för Kristdemokraterna, tidigare sagt i ett uttalande.

– Det ger barn en fastare grund att stå på och ger samhället en större sammanhållning, tillägger han.

Regeringen har också beslutat att kompensera kommunerna för de lägre intäkterna genom att förstärka statsbidraget för maxtaxa med 1 miljard kronor för 2026. Man räknar också med en förstärkning på 1,5 miljarder kronor från och med 2027.

LÄS OCKSÅ: Lavrov dundrar mot Marco Rubio

Foto: T Barbhuiya

Text: Redaktionen


28 jun 26

Ryssland brinner – ryska regioner stryps

2026 06 28

Ukrainska missiler regnar över Ryssland.

Flera ukrainska drönarattacker har slagit mot flera ryska regioner under natten.

Bränder och rökpelare rapporteras från viktiga oljeanläggningar, rapporterar Kyiv Independent.

Flammor och rök över regioner

Enligt uppgifter från ryska Telegram-kanaler ska ukrainska drönare ha träffat mål i flera delar av landet under natten.

Bilder och videoklipp som sprids på sociala medier visar stora lågor och tjock rök som stiger mot natthimlen i olika industriområden.

Invånare i flera regioner uppger att explosionerna och bränderna är omfattande.

– Vi har tappat räkningen på vilken Vulkan i Krasnodarregionen det här redan är, skriver en lokalbo om explosionerna på Telegram.

LÄS MER: Ryskt besked till Rumänien – kommer stängas ner

Oljeanläggningar träffade

I regionen Krasnodar Krai uppges en brand ha brutit ut vid en oljeanläggning i staden Slavyansk-on-Kubani.

Lokala myndigheter har enligt rapporter uppgett att händelsen orsakades av nedfallande vrakdelar efter attacken.

– Det kommer inte att finnas något bränsle – härifrån skickas en stor mängd bensin till Krym, skriver en invånare i Telegram-gruppen Exilenova, med en bild på brinnande byggnader i Slavyansk-na-Kubani.

Skadornas omfattning är ännu oklar, och uppgifterna har inte kunnat bekräftas oberoende.

Samtidigt rapporteras rökutveckling från området kring ett oljeraffinaderi i Jaroslavl-regionen, nordost om Moskva.

Lokala uppgifter beskriver hur rök synts stiga från industriområdet, medan regionala myndigheter uppges ha bekräftat att drönare varit aktiva i området.

Ukrainska angrepp

Attackerna sker i en period där Ukraina intensifierat sina angrepp mot rysk olje- och gasinfrastruktur, en central del av landets ekonomiska system.

Enligt rapporteringen har över 20 ryska regioner infört begränsningar på bränsleförsäljning, samtidigt som långa köer vid bensinstationer blivit allt vanligare.

Tidigare i juni har flera större raffinaderier slagits ut eller tvingats stoppa verksamhet efter liknande drönarattacker, vilket ytterligare pressat det ryska bränslesystemet.

LÄS MER: Rubio går emot ryssarna – ”Stämmer inte”

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen