SVERIGE: Krismejl till 280 000 elkonsumenter inför helgen

2022 12 08

Kraftringen, ett av Sveriges största energibolag med drygt 280 000 kunder, skickar en direkt uppmaning till allmänheten inför helgen.

Kallare väder, mindre blåst, vindkraftverk med isproblem och två bortkopplade kärnkraftsreaktorer kommer att leda till ännu högre elpriser. 

Därför uppmanar Kraftringen samtliga elkonsumenter att hjälpas åt att spara på elen under den kritiska perioden 9-18 december.

I ett internt mejl skickar energibolaget en direkt uppmaning till sina kunder.

– För att undvika en överbelastning av elnätet behöver vi alla spara el nu. Om vi gemensamt bidrar, kan vi både hålla nere elpriserna och minska risken för frånkoppling av el. Därför är det viktigt att alla, oavsett vilken avtalsform man har i sitt elhandelsavtal, hjälper till att minska elförbrukningen för att inte öka belastningen på elsystemet, skriver Kraftringen.

”Sällsynt dåligt läge”

På fredag kopplas Sveriges största kärnkraftsreaktor Oskarshamns 3 bort från elnätet i tio dagar. Ett fel på generatorn måste åtgärdas.

– Både vädret och elproduktionen bidrar till det ansträngda läget. Under perioden 9-18 december 2022 blir det ett driftstopp av kärnkraftverket Oskarshamn 3, något som kommer att påverka ett redan ansträngt läge, framhåller Kraftringen.

Sedan tidigare är kärnkraftsreaktorn Ringhals 4 stoppad. Återstarten var beräknad till den 31 januari 2023, men förra veckan meddelade Vattenfall att den skjuts fram till den 23 februari eftersom  "vissa moment i reparationerna av tryckhållaren tar längre tid än väntat”

– Vi befinner oss i ett mycket ansträngt läge. Marginalerna är från början små vad gäller elproduktionens möjligheter att möta efterfrågan på el. Det nio dagar långa stoppet av Oskarshamn 3 gör läget ytterligare mer ansträngt. Därför behöver vi alla hjälpas åt och göra det vi kan under de kommande veckorna, säger Marie Liljewall, affärsutvecklare på Kraftringen till SVT Nyheter.

Uppmaning till alla kunder

Kraftringens uppmaning riktar sig till samtliga privat- och företagskunder.

– Alla kan göra något ytterligare. Framför allt är det uppvärmning och varmvatten som drar mycket energi. När det gäller företag är det väldigt individuellt men de flesta kan göra något litet, säger Marie Liljewall till SVT och betonar att en reducerade energiförbrukning minskar risken för frånkoppling från elnätet och skyhöga elpriser.

– Vi vill signalera allvaret i situationen som råder under perioden från 9-18 december och uppmanar att tänka solidariskt för samhällets bästa, understryker affärsutvecklaren.

Det viktigaste för elkonsumenter under perioden

Kraftringen skickar följande uppmaningar till sina kunder:

- Det viktigaste du kan göra för att spara energi är att minska användningen av varmvatten och sänka inomhustemperaturen.

- Du behöver däremot inte släcka ner julbelysningen eftersom den drar väldigt lite el, särskilt om du har valt LED-belysning.

- Om elen kommer att stängas av är det alltid bäst att vara förberedd. På MSB:s webb finns det många bra råd.

Foto: Tomas Ärlemo Svenska kraftnät

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen 


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen