Kritiserad metod bakom Hemnets framgång – ”arbetar i gränslandet”

2025 07 18

Trots en svajig bostadsmarknad gör Hemnet ett starkt resultat.

Bakom den starka trenden ligger en kritiserad och ifrågasatt annonstyp som nyligen lanserats.

Det totala antalet annonser har minskat på bostadsplattformen, men tack vare en ny och dyrare annonstyp som går under namnet Hemnet Max redovisar ändå bolaget ett starkt resultat.

Under det andra kvartalet redovisades ett resultat som låg 24 procent högre än förra året under motsvarande period, rapporterar SvD.

Kritiserat paket

Över 40 miljoner besök görs på Hemnet.se varje vecka.

I början av maj skrev marcusoscarsson.se om kritiken mot det nya paketet som var plattformens första nya annonspaket sedan 2020.

– Varje nytt paket som är större och dyrare än tidigare devalverar värdet på de tidigare paketen. Vissa mäklare tycker att detta var droppen, sa Marcus Svanberg, vd på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, till Di då.

Ökad synlighet

Hemnet motiverade paketet med “hög efterfrågan på tilläggstjänster”.

Framför allt utlovades ökad synlighet för den som valde att nappa på erbjudandet.

– Vi har skapat Hemnet Max för de som verkligen vill maxa sin bostads­försäljning, sa Lisa Farrar, COO på Hemnet, i en kommentar till Di då.

”I gränslandet”

Kritiken mot bostadsplattformen har också handlat om att prissättningen ansetts monopolliknande.

Jonas Gustafsson är sedan i våras ny vd för Hemnet och har uttryckt att bolaget arbetar ”i gränslandet” när det gäller den nya annonstypen, uppger SvD.

– I Stockholm ser vi att Hemnet Max i genomsnitt ger 40 procent högre budpremier och 75 procent fler annonsvisningar, säger han till tidningen.

– Max är fortfarande nytt. Det är första gången Hemnet har fyra olika annonstyper. Men trenden med olika paket har pågått länge.

Efter rapporten lyfte bolagets aktie med 7 procent.

Efter en svagare vår med en nedgång på omkring 25 procent har nu aktien återhämtat sig och gått upp runt 15 procent sedan lägsta noteringen.

Foto: Hemnet

Text: Redaktionen


Betalningskaos i hela Europa

2025 07 20

Stora betalningsproblem pågår runt om i Europa.

Problem med kortbetalningar har uppstått på flera håll i Europa.

I Danmark råder det stora problem, rapporterar TV2.

Kanalen uppger dock att det även är problem på vissa håll i Sverige, i Norge och i andra länder runt om i Europa.

Problem runt om i Europa

Problemen bekräftas av betalföretaget Nets, som erbjuder betallösningar och hanterar betalningsterminaler runt om i Europa.

– Jag kan bekräfta att det är problem med kortbetalningar i hela landet [Danmark], och även i andra länder. Vi vågar inte ge en uppskattning av vad det beror på ännu, men vi jobbar på att lösa problemet och hitta orsaken, säger Søren Winge, pressansvarig på Nets, till kanalen.

Han bekräftar också för kanalen att det även är problem med kortbetalningar i Sverige, Norge och Island.

Andra källor uppger att de har problem bland annat i Finland och i norra Italien. Enligt norska VG är det också problem i Tyskland och Schweiz.

När det gäller Sverige har det bland annat varit problem på Gotland, uppger den norska tidningen.

LÄS OCKSÅ: Modebolag går i konkurs

Betalningsterminaler ligger nere

Problemen märks alltså på flera håll.

– Jag var precis i butiken och det var helt omöjligt att betala, de som jobbar där sade att det inte gick att betala med kort, säger Snorre Fjeldstad, som bor i Berlin, till den norska tidningen på lördagskvällen.

I Danmark har bland annat Lidl och Netto och en lång rad andra butiker rapporterat problem med kortbetalningar.

– Vi upplever just nu att alla våra terminaler ligger nere – en del betalningar går dock igenom, skriver Netto på Rådhusgade i Odder på Facebook, enligt den danska kanalen.

Det är i nuläget oklart hur stor omfattningen av problemet är, vad det beror på och när det kan lösas.

Det är också oklart i vilken grad Sverige är drabbat av problemet.

LÄS OCKSÅ: Kjell & Company tvingas agera - kunderna sviker kedjan

Foto: Clay Banks

Text: Redaktionen


Tung Bank ID-varning utfärdas – “Får kontroll över din telefon”

2025 07 20

Polisen går nu ut med en skarp varning för bedrägeriförsök.

Bedragarna tar ingen semester i sommar.

Så låter det från polisen – som nu går ut med en skarp varning för bedrägerimetoder som leder till att bedragarna får kontroll över människors telefoner och datorer.

Polisen varnar

I nyligen anmälda ärenden förekommer tillvägagångssättet att kontakt tas via sms eller telefon och sedan utger bedragaren sig att vara från en bank. 

– När man ringer upp numret som anges eller klickar på länk i meddelandet hamnar man hos bedragarna, förklarar polisen.

– Under samtalet kopplas man vidare till ”bankens säkerhetsavdelning” och ibland vidare till ”polisen” – men i samtliga fall är det fortsatt bedragare som agerar.

Vill installera appar

Polisen fortsätter.

– Bedragarna kan ge ett mycket trovärdigt intryck och de försöker både få personen att logga in med Bank ID och att installera nya appar på telefon eller dator, till exempel appen AnyDesk, menas det.

Den som installerar appar som AnyDesk kan ge bedragaren möjlighet till så kallad fjärrstyrning – alltså att de får tillgång till personens dator eller telefon på distans.

Det är fjärrstyrning

Fjärrstyrning är en metod som går ut på att en användare ger kontrollen över sin dator eller mobiltelefon till någon annan. 

Det används ofta helt legitimt av IT-avdelningar, för att hjälpa användare lösa problem. 

– Men det har numera även blivit ett vanligt sätt för bedragare att begå brott på, uppger Nordea.

“Får kontroll”

Nordea förklarar att bedragaren övertalar då offret att installera ett program på sin dator eller telefon, som gör att bedragaren får kontroll över enheten. 

– Exempel på två vanliga sådana program är AnyDesk och TeamViewer.

Vid en fjärrstyrning kan bedragaren till exempel visa upp en skärm, och samtidigt agera via en annan skärm som användaren inte ser. 

På så sätt kan de vilseleda offret genom att visa uppgifter som inte stämmer. 

– De kan också få offret att signera ett annat avtal än det som visas på skärmen.

Foto: BankID

Text: Redaktionen