JUST NU: Kritiserade kommunen svänger om flyktingmottagande

2022 06 13

Staffanstorp öppnar återigen för att ta emot kvotflyktingar.

Kommunen ändrar sig och häver beslutet från den 23 mars, då Staffanstorp införde ett omedelbart stopp för mottagande av kvotflyktingar i kommunen så länge det pågår ett krig i Ukraina, rapporterar SR Ekot.

Meddelar beslutet

Kommunstyrelsen ordförande  Christian Sonesson (M) meddelade beslutet i dag.

– Staffanstorps kommun fattar beslut utifrån hur verkligheten ser ut. Förändras omvärldsläget så måste vi ta höjd för det i våra kommunala beslut. När Sverige stod inför den största flyktingsituationen i Europa sedan andra världskriget var det rätt att helt och hållet prioritera de ukrainska flyktingarna. Migrationsverket har sedan dess vid flera tillfällen skrivit ner sina prognoser, vilket gör att det tillfälliga beslutet om att inte ta emot kvotflyktingar inte längre är nödvändigt, säger han.

Dök inte upp på flygplatsen

Det var den 5 maj som Migrationsverket tvingades att avbryta den planerade anvisningen av fyra kvotflyktingar till Staffanstorps kommun.

Familjen väntade på flygplatsen i Malmö, men ingen representant från kommunen dök upp.

–  Det är naivt att tro att det finns hur mycket resurser som helst i landets kommuner, sa Christian Sonesson till DN.

Kritiserades internt

Kommunens beslut stötte på hård kritik. Både utifrån och internt.

Maria Malmer Stenergard, migrations- och socialförsäkringspolitisk talesperson för Moderaterna, kritiserade Staffanstorps agerande i ett pressmeddelande:

– Det beräknas komma 80 000 skyddsbehövande från Ukraina. Vi menar att det är rätt att fokusera på dem och det är därför vi från Moderaterna sagt att Sveriges kvotflyktingmottagande i detta läge måste ner till nära noll. Men som med allt annat måste detta ske i rätt ordning. Först måste vi jobba för att ändra regelverket. De regler som finns ska följas.

Handlar inte om kritiken

Enligt Christian Sonesson handlar inte kommunens svängning om den kritik som riktats mot Staffanstorp.

Anledningen bakom beslutet är att kommunen nu anser att man ha kapacitet för att klara av ett mottagande av kvotflyktingar, då Migrationsverket sänkt sin prognos för flyktingmottagande från kriget i Ukraina med 75 procent – från över 200 000 till 50 000 personer, rapporterar SR.

Foto: P D. Preez

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen