SVERIGE: Kunderna vänder ryggen till Arla

2023 08 29

Efter flera åts tillväxt för Arlas strategiska varumärken har siffrorna vänt till minus.

Det uppger mejerijätten i ett pressmeddelandet.              

Volymtillväxten för Arlas strategiska varumärken landade på minus 6 procent för första halvåret av 2023.

Resultatet påverkar Arlas vinst.

Vinsten föll rejält under årets första sex månader – från 230 miljoner euro till 130 miljoner euro.

Förändrat köpbeteende

Enligt Arla beror nedgången på ett förändrat köpbeteende hos svenska konsumenter.

Kunder vänder ryggen till mejerijättens produkter och väljer i högre utsträckning billigare alternativ i matbutikerna.

– Under årets första sex månader har vi sett ett fortsatt högt inflationstryck. Det har bland annat lett till att konsumenter i större utsträckning valt lågpriskedjor och butikernas egna märkesvaror, vilket pressar våra varumärkesprodukter, säger Arlas finansdirektör Torben Dahl Nyholm. 

Vinsten minskar men omsättningen ökar

Kunderna ratar Arlas dyrare märkesprodukter, men mejerijättens totala omsättning har dock ökat.

Arlas omsättning var 7 067 miljoner euro, motsvarande cirka 84 miljarder kronor, under första halvåret av 2023.

En uppgång med 10,7 procent jämfört med samma period i fjol.

Ökningen beror bland annat på att priserna generellt har stigit inom dagligvaruhandeln.

Sverige sticker ut

Omsättningen för Arla Sverige har även ökat.

– Omsättningen för Arla Sverige var 8,9 miljarder kronor, cirka 1,2 miljarder kronor mer än under första halvåret i fjol. Precis som i resten av koncernen beror ökningen nästan helt på högre priser till dagligvaruhandeln och Foodservice, framhåller företaget.

Samtidigt har den volymdrivna omsättningen för Arlas märkesvaror i Sverige minskat med i genomsnitt 10 procent – 4 procentenheter mer än den totala minskningen för de strategiska varumärkena.

– Många hushåll har handlat färre mejerivaror och bytt till billigare alternativ för att få ihop vardagsekonomin, skriver Arla.

Finns i sju länder

Arla är ett lantbrukskooperativt mejeriföretag med 13 500 mjölkbönder och ägare i sju länder:

- Sverige

- Danmark

- Storbritannien

- Tyskland

- Belgien

- Luxemburg

- Nederländerna

 

Foto: Arla Foods 

Text: Redaktionen


17okt2025

JUST NU: ”Putin är desperat” – kan förlora viktig allierad

2025 10 17

Ryssland riskerar ett tungt bakslag.

Vladimir Putin har sedan många år nära relationer i Mellanöstern, inte minst i Syrien.

2015 stod Ryssland bakom Bashar al-Assad i inbördeskriget som rasade i landet.

Ryssland har sedan dess varit en maktspelare i regionen.

Nu ser Putin ut att tappa sitt starka fäste i landet.

Närmar sig USA

Syrien har den senaste tiden sökt närmare USA, och det ryska inflytandet i landet har minskat.

Den syriske ledaren Ahmed al-Sharaa träffade Trump i New York i september.

– Det kan inte råda någon tvekan om att Rysslands inflytande har minskat drastiskt, medan USA:s intressen har vuxit och president Trump har prioriterat Syrien mer än någonsin tidigare, säger Mellanönsternexperten Neil Quilliam, rapporterar Kyiv Independent.

Putin desperat

I veckan träffade Vladimir Putin den syriske presidenten Ahmed al-Sharaa i Moskva.

Enligt Kreml handlade mötet om framtiden för Rysslands militära anläggningar i Syrien.

– Det är Ryssland, och särskilt Putin, som desperat försöker behålla en fot i regionen. Syrien har varit deras ankare i Mellanöstern, säger Mellanösternexperten vid Finlands utrikespolitiska insitut, Olli Ruohomäki, till Kyiv Independent.

– Mötet ser ut som ett desperat försök att hålla fast vid något som de håller på att förlora.

Läs också: Trippelattack mot Ryssland

Två tunga krav

Ahmed Al-Sharaas har ett förflutna som ledare för den militanta gruppen Hayat Tahrir al-Sham, som tidigare var terrorstämplade av Ryssland.

2016 lovade Ryssland att "förstöra" gruppen och kallade den "en vild terroristformation".

– Mötet med Putin passar in i hans strategi för att odla band och söka stöd hos en mängd olika länder, säger Neil Quilliam.

Syrien ställer nu två tunga krav på Ryssland.

– Den nya syriska regeringen söker två viktiga resultat från Moskva. Utlämningen av den avsatte diktatorn Bashar al-Assad och klarhet om Rysslands fortsatta närvaro på militärbaserna i Tartus och Khmeimim, avslöjar källor till Reuters.

Läs också: Larmet: 600 000 bilister är en trafikfara – ”Politikerna gör inget”

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


16okt2025

Butikskedja ska öppna 85 nya butiker – vill utmana Ica

2025 10 17

En snabbväxande matkedja planerar för en stor expansion.

I början av året fanns det totalt 193 obemannade matbutiker i Sverige.

Sedan början av pandemin 2020 har konceptet fått ett starkt uppsving, enligt en rapport från Tillväxtverket, rapporterar SVT.

Den svenska butikskedjan med flest obemannade matbutiker är 24 Sju.

Nu storsatsar kedjan med 85 nya planerade öppningar runt omkring i Sverige.

Satsar på landsbygden

Butikskedjan 24 Sju har ett särskilt fokus på att öppna butiker på landsbygden.

– Vi öppnar elva nya butiker den närmaste dryga månaden och har därefter 74 butiker på vår att-göra-lista. 34 procent av Sveriges befolkning bor på landsbygden, som är vårt fokus, säger Joakim Assarsson, rapporterar Dagligvarunytt.

Men även om huvudfokus är landsbygdsbutiker finns butikskedjan också i de stora städerna, bland annat i Majorna i Göteborg och i Årstaberg i Stockholm.

Läs också: Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

Tar över efter Ica

Medan de stora matkedjorna har en modell som passar för stora butiker, så har 24 Sju tagit fram en modell som funkar i mindre skala.

Företaget har därför stor tro på att man kommer lyckas med etableringar där andra större kedjor har tvingats slå igen, och på så sätt utmana de stora jättarna i branschen.

– De 4 000 platser som Ica lämnat kommer vi lätt att kunna ta, säger Joakim Assarsson.

Många butiker tvingas stänga

Det totala antalet butiker i Sverige minskade under 2024.

– Det svenska kedjebutiksbeståndet minskade med 327 butiker under 2024, motsvarande 2 procent. Nedgången markerar det sjätte året i rad med minskat antal butiker, uppger Handelsrådet i ett uttalande.

De butiker som däremot ökar i antal är lågprisbutiker och obemannade butiker.

– Efter en kort stabilisering under 2022 har butiksnedgången nu åter tagit fart. Samtidigt växer lågprishandeln snabbt, obemannade koncept ökar och butikernas roll omformas i takt med handelns digitalisering, säger researchkonsult Andreas Svensson från HUI Research, i ett uttalande.

Läs också: Livsmedelsjätte säger upp 16 000

Foto: E. Soares

Text: Redaktionen