Kungaparet har smittats

2022 01 05

Både Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf och Hennes Majestät Drottning Silvia har smittats av coronaviruset.

Detta bekräftar nu Kungahuset.

Har isolerat sig

Sveriges statschef och hans hustru träffar med anledning av smittan inte längre några andra människor.

Kungaparet har isolerat sig i hemmet i enlighet med gällande förhållningsregler, uppger Kungahuset.

Smittspårning har inletts

Nu arbetar man med att kartlägga vilka eventuella personer som Kungen och Drottningen kan ha träffat i början av veckan för att försöka motverka att ännu fler smittas.

– Smittspårning pågår, framhåller Kungahuset.

Testade positivt  i går kväll

Det var på måndagskvällen som det stod klart att Kungen och Drottningen drabbats av det fruktade coronaviruset som ligger bakom den världsomfattande pandemin och Sverige är nu uppe i 15 330 dödsoffer med covid-19 så här långt.

– Deras Majestäter Konungen och Drottningen testade i går kväll positivt för covid-19, rapporterar Kungahuset.

Båda har fått tredje dosen

Såväl Kung Carl XVI Gustaf som Drottning Silvia har varit tydliga med vikten av att vaccinera sig och då de uppnått åldrarna 75 respektive 78 år har de också hunnit få sin tredje dos.

Har lindriga symptom

De har i nuläget inte drabbats av några allvarliga symptom.

– Kungen och Drottningen, som är fullvaccinerade med tre sprutor, har lindriga symptom och mår efter omständigheterna väl, uppger Kungahuset.

Sakta men säkert

Kungen har tidigare betonat att man måste vara försiktig med viruset och var fundersam när Sverige öppnade upp i höstas.

Sakta men säkert är ett bra uttryck, det borde man tänka på lite mer. Det gick lite snabbt kanske på vissa platser tycker jag. Vi får fortfarande hålla i. Det är inte över, sade Sveriges konung till TV4.

Drottning Silvia vädjade

Att även Sveriges ungdomar ser till att vaccinera  sig är något Drottning Silvia har vädjat om.

– Det är väldigt viktigt, Den första, den andra och kanske den tredje också. Att man verkligen vaccinerar sig. För att skydda sig själv och skydda andra också, framhöll Drottning Silvia i oktober efter att man kunde ta den andra dosen. 

Foto: Victor Ericsson, Kungl. Hovstaterna


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen