JUST NU: Läkarnas tre råd för att minska smittorisken i jul

2022 12 20

Smittspridningen ökar nu kraftigt och många undrar hur man ska göra till julhelgen.

På lördag och är det julafton och då träffar många tjocka släkten över generationsgränserna.

Kraftig smittspridning

Barnbarn, föräldrar, farmor och farfar, mormor och morfar, syskon, kusiner och alla tänkbara kombinationer träffas och umgås nära varandra under julhelgen.

Dessvärre sammanfaller firandet med en kraftig ökning av smittspridningen och det är inte bara en sjukdom som härjar utan tre:

- Corona

- Influensan

- RS-viruset

Höga dödstal

Vid julen 2020 bröt många med mångåriga traditioner och vågade inte träffa nära och kära på grund av coronasmittan.

Restriktioner och varningar klargjorde att det kunde vara förenat med livsfara att bryta mot reglerna och dödstalen var höga.

Nu klassas inte längre pandemin som samhällsfarlig men oron stiger i samband med att läget blivit allt allvarligare de senaste dagarna.

630 patienter vårdas

I Region Stockholm har fyra av sex akutsjukhus gått upp i stabsläge och antalet patienter som vårdas för covid-19 har ökat markant.

– Totalt vårdas nu 630 patienter med covid-19 på sjukhus eller inom geriatrisk vård visar nya siffror från Region Stockholm, uppger SVT.

Det är en ökning med 108 patienter på en vecka.

Tre viktiga råd

Smittskyddsläkare Thomas Wahlberg i Västra Götalandsregionen går nu ut med tre viktiga råd som man ska tänka på för att minska smittorisken i jul.

1, Man ska vara frisk om man träffar andra personer.

2, Man ska vara vaccinerad. Det innebär att man har fått minst tre doser.

3, Äldre personer som man träffar ska ha tagit sina påfyllnadsdoser. Det innebär fyra doser eller mer.

Dessa råd uppger han till DN.

Ovaccinerade i riskzonen

– Är man inte vaccinerad, då bör man vara extra försiktig, säger han till tidningen.

Svenska folket uppmanas att ha en Plan B inför julfirandet och är man lite förkyld så skall man stanna hemma den här julen enligt experter.

– I vanliga fall kanske man går iväg om man är lite förkyld – det har vi gjort innan pandemin, säger smittskyddsläkare Maria Rotzén Östlund i Stockholm till SR.

– Men den här julen så ska man inte göra det, säger hon.

– Och därför är det inte en riktigt normal jul.

På julafton

Hon menar att vaknar man på julaftons morgon och känner sig lite förkyld så får man avstå det stora släktfirandet och istället välja Plan B.

Folkhälsomyndigheten bedömer att den nya smittvågen av coronaviruset kulminerar i mitten av januari.

Foto: Region Uppsala

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen