Landade på turistparadis – hittade kropp i hjulhuset

2024 12 25

En kropp har hittats i ett flygplans hjulhus.

Det rör sig om ett United Airlines-plan som flög från Chicago till turistparadiset Hawaii.

Planet hade landat i vanlig ordning och allting tycktes vara som det skulle.

Efter landningen hittades dock en kropp i flygplanets hjulhus, rapporterar NBC News.

Kropp i hjulhuset

Upptäckten gjordes efter att Boeing 787-10 anlänt till Kahului Airport.

Kroppen låg i hjulhuset på ett av huvudlandningsställen och United sa att området där kroppen hittades endast är tillgängligt från utsidan av flygplanet.

Det är inte klart hur eller när personen kom åt hjulhuset, framhåller flygbolaget och noterar att det arbetar med brottsbekämpande myndigheter. 

Varken flyglinjen eller polisen har gått ut med ytterligare detaljer.

“Utredning pågår”

Maui-polisen framhåller följande i ett uttalande:

– Maui Police Department genomför för närvarande en aktiv utredning avseende en avliden person som upptäcktes på ett inkommande flyg från fastlandet i eftermiddags. För närvarande finns inga ytterligare detaljer tillgängliga, förklarar de för Hawaii News Now.

Har hänt tidigare

Flera incidenter har skett tidigare där personer har gömt sig i flygplanens hjulhus.

En fripassagerare gömd i landningsställsutrymmet på ett plan överlevde år 2021 en flygning från Guatemala till Miami.

Den amerikanska tull- och gränsbevakningsmyndigheten CBP bekräftade att mannen då var 26 år gammal och fördes till sjukhus efter att ha överlevt den två och en halv timme långa resan från Guatemala City till Miami, rapporterade Sky News då.

Blev gripen

– Tull- och gränsbevakningspersonal vid Miami International Airport grep en 26-årig man som försökte undvika upptäckt i landningsstället på ett flygplan som anlände från Guatemala på lördagsmorgonen, skrev de då.

American Airlines sade att Flight 1182 anlände till Miami strax efter kl. 10.00 lokal tid och ”möttes av polis på grund av ett säkerhetsproblem”.

De exakta detaljerna kring händelsen är ännu okända.

Foto: D. Shapiro

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen