Låneförmedlare bryter mot lagen – ”Det är anmärkningsvärt”

2023 09 07

Konsumentverket riktar nu skarp kritik mot sex välkända låneförmedlare.

Konsumentverket uppmärksammar sex “välkända kreditförmedlare” som har fått återkommande anmälningar under de senaste åren.

Stora brister har hittats bland låneförmedlarna, och i vissa fall har det till och med rört sig om brott mot lagen.

Företagen använder sig av marknadsföringsåtgärder som är svartlistade enligt marknadsföringslagen.

Det framhåller myndigheten i ett pressmeddelande.

Överdriver riskerna

Konsumentverket understryker i sin kritik bland annat att företagen överdriver risker när det kommer till exempelvis försäkringar.

– Den som ringer från kreditförmedlaren överdriver riskerna med att inte teckna en försäkring i syfte att påverka konsumenten. Till exempel påstås det att konsumentens familj kan drabbas om någon försäkring inte tecknas och det ser vi allvarligt på, säger Konsumentverkets jurist Johanna Myrin.

“Är anmärkningsvärt”

Konsumentverket riktar nu en skarp uppmaning till företagen om att skärpa sig och åtgärda bristerna.

Myndigheten förtydligar att de kommer följa upp granskningen för att se till att problemen blir lösta.

– Det är anmärkningsvärt att brister av det här slaget förekommer, säger Emelie Rogner vid myndigheten.

Dessa bolag

De bolag som har granskats av Konsumentverket är Enklare ekonomi Sverige, Likvidum, Låna bra i Sverige, Reducero, Sambla Group och Zmarta.

Myndigheten har genomfört granskningen genom att begära samtalsmanus och inspelade säljsamtal för att undersöka marknadsföringen.

“Flera exempel”

Flera olika brister har upptäckts bland bolagens verksamhet.

– Vi ser flera exempel där kreditförmedlarna helt förbiser konsumentens önskemål, fortsätter Rogner.

– Ett exempel är när en konsument är tydlig med att hen önskar att bli skuldfri så snabbt som möjligt och kreditförmedlaren ändå argumenterar för att konsumenten ska välja en längre löptid på krediten än vad hen önskar.

Foto: A. Taissin

Text: Redaktionen


Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen