Lanserade populära sömnprodukten – går nu i konkurs

2025 01 19

CURA of Sweden kastar in handduken.

Nästa bolag som har tvingats lämna in en konkursansökan är CURA of Sweden.

För åtta år sedan lanserade CURA sitt populära tyngdtäcke - en produkt som blev vanligt förekommande hemma hos många som kämpade med sömnbesvär.

På grund av konkurrensen på marknaden går nu dock CURA of Sweden i konkurs.

Det framhåller bolaget via sin webbsida.

Grundades 2017

Efter att ha varit föremål för en företagsrekonstruktion som avslutades under 2024 har CURA of Sweden nu  ansökt om konkurs. 

Totalt berörs cirka 12 arbetstillfällen av beslutet.

CURA of Sweden grundades 2017 och lanserade tyngdtäcket på bred front i Sverige och Norden. 

De har även haft internationell verksamhet i Norge, Finland, Danmark, Nederländerna och Tyskland.

“Konkurrensen ökade”

CURA of Sweden framhåller själva att med det ökande intresset för sömnhälsa växte bolaget snabbt och blev ledande inom kategorin.

– Successivt ökade dock konkurrensen på marknaden vilket lett till en prispress som drabbat bolaget negativt. Den internationella expansionen blev också kostsam i form av ökade fasta kostnader. 

– Att expansionen skedde under pandemin visade sig också i efterhand medföra extra utmaningar då bolagets dåvarande strategi var att distribuera genom fysiska återförsäljare. 

Gick in i rekonstruktion

Under 2022 inleddes en omstrukturering mot en direktförsäljningsmodell, dels genom egen hemsida, dels genom Amazon. 

Åtgärden visade sig dock inte vara tillräckligt och i maj 2023 tvingades bolaget att ansöka om rekonstruktion.

“Jättetråkigt”

CURA of Swedens VD Magnus Pettersson beklagar konkursbeskedet.

– Det är naturligtvis jättetråkigt att behöva ge det här beskedet, säger han.

– Under de senaste 8 månaderna har jag och teamet jobbat otroligt hårt för att få upp bolaget på torr mark igen, men tyvärr har vi inte lyckats att finansiera både verksamheten och den kommande ackordsbetalningen. Därför måste vi ansöka om konkurs.

Foto: Somnox Sleep

Text: Redaktionen


Ny mobilregel införs i sommar – ska gälla i hela Sverige

2025 04 24

Nya EU-regler gällande mobiltelefoner träder i kraft i sommar.

Det innebär därmed förändringar för hela Sverige.

Förändringarna är flera och den röda tråden är att mobilerna ska bli mer hållbara över tid.

En av de mest omtalade justeringarna är att alla mobiltelefoner numera måste tåla vatten, damm och ha ett hållbart skydd mot “oavsiktliga fall eller repor”.

– Krav på ekodesign kommer att gälla för smartphones och surfplattor som släpps ut på EU-marknaden från och med den 20 juni 2025, bekräftar EU-kommissionen i ett uttalande.

Dessutom införs regler om demontering och reparation, vilket innebär att tillverkaren blir skyldig att tillhandahålla reservdelar inom 5-10 arbetsdagar och i sju år efter att varan sålts.

Alla ska säljas med etikett

EU har fler krav som blir verklighet i sommar.

Till exempel ska då alla mobiltelefoner säljas med en etikett som idag vanligtvis syns på vitvaror som kylskåp och tvättmaskiner.

Det handlar om en energimärkning som måste informera om telefoners och surfplattors energieffektivitet och batterilivslängd. Även skyddet mot damm, vatten och fall ska framgå på etiketten.

Denna energimärkning kommer att hjälpa EU-konsumenter att göra mer informerade och hållbara köpval och uppmuntra hållbar konsumtion, framhåller EU-kommissionen.

Etiketten som ska synas på telefoner och surfplattor. Foto: EU-kommissionen.

Sparar två tredjedelar av energi

Enligt EU ska batterierna hålla åtminstone 800 så kallade laddcykler utan att tappa mer än 20 procent av den ursprungliga kapaciteten.

Produkter som undantas från de nya reglerna är sådana med vikbar skärm eller som redan släppts ut på marknaden före den 20 juni. Annars gäller förändringen samtliga mobiler och surfplattor med en skärm på 7-17,4 tum.

– Mobiltelefoner och surfplattor som produceras under dessa regler kommer att spara nästan 14 terawattimmar i primärenergi varje år till 2030, förklarar EU-kommissionen.

– Detta är en tredjedel av den primära energiförbrukningen för dessa produkter idag. De nya reglerna kommer också att bidra till att optimera användningen och återvinningen av kritiska råvaror.

LÄS MER: Mobilbolag i konkurs – “Aldrig tidigare skådade utmaningar”

Foto: Kaboompics.com

Text. Redaktionen


Rusning till Swedbank – “exceptionellt”

2025 04 24

Swedbank stänger en rad kontor för spontana besök över hela Sverige.

Storbanken ligger i botten när det gäller kundnöjdheten bland svenska privatkunder, enligt en mätning från Svenskt Kvalitetsindex.

Swedbank har framför allt fått kritik för att vara otillgängliga och har själva lovat att bli bättre att svara i telefon.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, sade Anna-Karin Laurell, chef för Svensk bankverksamhet på Swedbank, till Di i februari.  

Stänger för spontanbesök  

Samtidigt har en rad Swedbankkontor över hela Sverige stängt för spontana besök.

Totalt handlar det om 23 av 142 kontor i landet som tagit bort möjligheten, enligt Lapplandsbaserade Lokaltidningen.

Förändringen trädde i kraft den 3 mars och istället hänvisas kunder till telefon eller internet för enklare bankärenden.

Det är ett besked som tagits emot av kraftig kritik på flera orter som berörs.

– Många är förtvivlade, säger en bankkund i skånska Klippan till HD.

Rusningen: långa köer  

Nu syns också konsekvenserna av att möjligheten till spontanbesöken försvunnit, i kombination med begränsade öppettider.

I Helsingborg ringlar sig köerna långa utanför Swedbanks kontor, rapporterar HD. 

Väktare har behövt kallas in för att hålla ordning.  

– Det är extra mycket idag, eftersom det är första dagen efter påsk. Det här är exceptionellt, säger Swedbanks presschef Hannes Mård till tidningen.  

Två av tre kunder ringer 

Enligt Swedbank tar två av tre kunder kontakt via telefon. Banken menar att anpassningen är nödvändig.

Det handlar inte heller om att kontoren läggs ned, utan de omvandlas till rådgivningskontor.

Liknande trender syns över hela landet, från söder till norr.

I Jönköping stängde Swedbank för spontabesök redan 2021 medan exempelvis Haparanda omfattas av de nya villkoren som infördes nu i mars.

För att anpassa oss till våra kunder omfördelar vi resurser så att vi kan möta våra kunder där de vill träffa oss. Det skapar förutsättningar för att öka vår tillgänglighet på telefon, förklarar Charlotte Nilsson, presskommunikatör på Swedbank, för Haparandabladet.

LÄS MER: Så mycket bör “de flesta” hushåll ha i akutbuffert – enligt storbanken

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen