Larm om dieselbluff – kan förekomma i Sverige

2025 04 15

En större dieselbluff kan ha avslöjats i Europa.

Drivmedlet HVO100 beskrivs som ett 100 procent förnybart dieselbränsle och en kemisk kopia av den ursprungliga varianten.

– HVO är den mest använda biokomponenten i Sverige och säljs både inblandad i diesel och som ren produkt (HVO100), förklarar Energimyndigheten.

Utmärkande är också att drivmedlet ska vara fritt från palmolja.

Istället används bland annat POME, en slags rest från palmoljeproduktion, och som på flera håll har ersatt den utfasade råvaran.

"Sannolikt bedrägeri"

Men nästan dubbelt så mycket (två miljoner ton) av POME blandas in i europeiska biobränslen än vad som är tillgängligt globalt, uppger Transport and Environment.

Organisationen kallar ingrediensen i den “förnybara dieseln“ som säljs i Europa för “sannolikt bedrägeri”.

– Det verkar som att mycket av POME bara är palmolja i förklädnad. Detta väcker allvarliga farhågor om huruvida den här förnybara dieseln eller HVO är så grön som oljebolagen säger att den är, säger kampanjkoordinatorn Cian Delaney i en kommentar.

– Vi måste ta bort de politiska incitamenten som gör att tvivelaktiga biobränsleråvaror tar sig in i Europa som förment hållbara bränslen, tillägger han.

"Måste utredas i Sverige"

Tv-kanalen BBC rapporterade nyligen att den brittiska regeringen ska utreda om det gröna drivmedlet faktiskt innehåller palmolja och i så fall är en bluff.

Och nu hörs krav på liknande åtgärder i Sverige.

Svenska myndigheter måste undersöka om fusk med redovisningen av råvaror förekommer, på samma vis som myndigheterna i Storbritannien. Om fusk förekommer i Sverige är vår förnybara diesel och vår biobensin inte alls så hållbar som den kan verka, säger Per Östborn, drivmedelsexpert på Gröna Mobilister, till Vi Bilägare.

Han menar att motivet till att fuska med innehållet dels handlar om att man inte vill skylta med palmoljan, dels för att POME tilldelas lägre klimatpåverkan.

"Finns en oro"

Palmoljeanvändning i biobränsle nådde en topp på drygt tre miljoner ton 2019 innan den minskade drastiskt med 80 procent i slutet av 2023, till stor del på grund av EU:s beslut att fasa ut råvaran. 

Avfallsbaserade alternativ som POME eller matolja utgör nu 40 procent av EU:s biobränslen.

– Det finns en oro för att palmolja helt enkelt kommer in i Europa under ett annat namn, varnar Transport and Environment.

I Sverige uppgick använd matolja till fem procent av all drivmedelsanvändning under 2023, enligt Vi Bilägare.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


JUST NU: Ryssland attackerat – köpcentrum står i lågor

2025 11 07

Ukrainska drönarattacker har träffat ett köpcentrum i de ryskockuperade delarna av Ukraina.

Attacken genomfördes under natten till fredag mot staden Novopskov i regionen Luhansk, som ligger i de ockuperade delarna av Ukraina.

– Ukrainas väpnade styrkor använde drönare för att slå till mot en tvåvåningsbyggnad i ett köpcentrum i Novopskov, meddelade Rysslands utsedda ledare för den ockuperade regionen, Leonid Pasechnik, rapporterar den ryska statliga nyhetsbyrån Tass.

Taket förstört

Drönarattacken orsakade en brand och delar av taket har förstörts.

– En brand bröt ut, taket förstördes delvis och en del av de lokaler som hyrdes ut av enskilda företagare brann upp, uppger Leonid Pasechnik, i ett inlägg på Telegram.

Trots de stora materiella skadorna har inga skador på människor rapporterats.

– Lyckligtvis blev inga skadade, uppger Leonid Pasechnik.

LÄS OCKSÅ: Trump bekräftar massiv kalldusch för Kreml

Räddningstjänsten på plats

Regionens räddningstjänst har ryckt ut för att släcka branden efter attacken.

Branden uppges nu vara under kontroll.

– Alla arbetar för att eliminera konsekvenserna av ännu en meningslös fientlig attack mot ett civilt objekt, framhåller Leonid Pasechnik, i Telegraminlägget.

Ryssland kraftsamlar i ockuperade delar

Rysslands ledning i Kreml har i veckan beslutat att officiellt inkludera de ockuperade delarna av regionerna Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja och Cherson i Rysslands södra militärdistrikt, uppger Kyiv Independent.

– I distriktet ingick redan det ockuperade Krim, och beslutet skapar en grund för en utvidgning av värnplikten i de nu ockuperade områdena, framhåller tidningen.

Ukraina varnar för att det kommer leda till att fler ukrainska medborgare i de ockuperade delarna kommer tvingas in i den ryska armén.

– Enligt Ukrainas underrättelsetjänster har Ryssland under de första två åren av det fullskaliga kriget mobiliserat cirka 300 000 män från lokalbefolkningen i det ockuperade Ukraina, uppger Kyiv Independent.

LÄS MER: Nordisk bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Text: Redaktionen


7nov2025

JUST NU: Nya körkortsregler på gång – folk kan behöva ta om kortet

2025 11 07

Regeringen föreslår skärpta körkortsregler med start 1 maj 2026.

De nya reglerna syftar till att motverka fenomenet körkortsturism.

Det ska alltså bli svårare för personer i Sverige att byta till sig ett svenskt körkort, vilket kan göras genom att ta ett körkort i ett tredjeland och sedan byta det till ett svenskt.

Ofta med ett första byte i ett annat EES-land med lägre regelkrav, för att sedan komma åt det svenska körkortet.

Kan behöva ta om

Personer som inte kan möta de nya kraven kommer behöva ta om körkortet i Sverige.

– Med propositionen tas ett viktigt steg för att förhindra fusk och brottslighet kopplat till körkort som utfärdats utomlands, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson, i ett uttalande.

– Det bidrar i sin tur till att säkerställa att förare med svenska körkort har de kunskaper som krävs i trafiken för ökad trafiksäkerhet.

Nuvarande regler

Nuvarande regler tillåter alla som bor permanent i Sverige och som har ett körkort från ett annat EES-land att byta ut det mot ett svenskt körkort.

Och det kan göras oavsett om körkortet togs i ett helt annat land från början.

– Detta har lett till att personer bosatta i Sverige i somliga fall skaffat ett körkort från ett land utanför EU och ESS, ett så kallat tredjeland, som normalt inte får bytas ut direkt mot ett svenskt körkort, uppger regeringen.

– Genom att åka till ett EES-land som accepterar utbyte från fler länder än vad Sverige gör kan dessa personer på så sätt komma runt de svenska kraven för att ta körkort.

Läs mer: ”Minskat med hela 40 procent” – stort bakslag för kriminella

Ställer högre krav

Regeringens förslag är att nu ställa högre krav för att få göra ett byte till svenskt körkort.

Det handlar om tre nya krav, som måste uppfyllas av den som vill byta sitt körkort.

- Körkortshavaren måste ha haft ett utbytt körkort med motsvarande körkortsbehörighet i EES i minst fem år innan flytten till Sverige.

- Tredjelandskörkortet som har bytts ut mot körkortet ska vara utfärdat i Färöarna, Förenade kungariket, Japan eller Schweiz.

- Körkortshavaren måste ha gjort ett godkänt förarprov i ett EES-land som täcker behörigheterna på körkortet.

Läs mer: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Foto: L. Simonsson, Transportstyrelsen

Text: Redaktionen