Larm om populärt läkemedel – kopplas till sällsynt sjukdom

2025 01 21

De senaste åren har utskrivningar av diabetesläkemedlet Ozempic skjutit i höjden.

Läkemedlet innehåller substansen semaglutid, som både sänker blodsockret och gör att patienten rasar i vikt.

Det sistnämnda har gjort Ozempic eftertraktat runt om i världen, inklusive Sverige.

Nu kommer dock oroväckande uppgifter om Ozempic och andra läkemedel som innehåller semaglutid.

Två nyligen genomförda observationsstudier indikerar att läkemedel med semaglutid ökar risken för att utveckla en sällsynt ögonsjukdom som kallas NAION.

Efter upptäckten har Europeiska läkemedelsmyndighetens säkerhetskommitté (PRAC) påbörjat en granskning av läkemedel som innehåller substansen.

– PRAC kommer nu att granska alla tillgängliga data som rör NAION i relation till semaglutid, framhåller Läkemedelsverket i ett uttalande.

Enligt den svenska myndigheten kommer PRAC att granska data från kliniska prövningar, övervakning efter marknadsföring och studier om verkningsmekanismen.

Den Europeiska läkemedelsmyndigheten kommer också studera den medicinska litteraturen med fokus på de nyligen publicerade studier som visat på koppling mellan semaglutid och ögonsjukdomen.

– Detta för att bedöma om det kan finnas en riskökning, framhåller Läkemedelsverket.

Sällsynt sjukdom

NAION är en sällsynt ögonsjukdom som orsakas av minskat blodflöde till synnerven i ögat, vilket kan leda till synförlust i det drabbade ögat. 

Den som drabbas får oftast kraftigt minskad synförmåga. Optikusatrofi – en nervskada som oftast ger upphov till en långsam synförsämring – noteras vanligtvis 6–10 veckor efter insjuknandet.

– Synstörningen sträcker sig från nästan normal synskärpa till djup synnedsättning, skriver vårdsajten 1177 om sjukdomen.

Diabetespatienter kan i sig ha en högre risk att utveckla NAION.

Foto: Haberdoedas

Text: Redaktionen


Jätteinsats av F16-plan i Ukraina

2025 12 23

F16-plan har arbetat hårt under natten till tisdagen.

Flera europeiska länder har som bekant skickat stridsflygplan av typen F-16 till Ukrainas flygvapen.

Dessa används för att bland annat attackera ryska mål och skjuta ner ryska drönare och missiler som är på väg mot ukrainsk mark.

Nu kommer besked om att ukrainska F16-plan skjutit ner nästan alla missiler som Ryssland avfyrade under natten till tisdagen, rapporterar Ukrainska Pravda.

Nästan alla

Varje natt försöker Ukraina skjuta ner så många missiler som möjligt – men många ryska missiler tar sig igenom ändå.

Men under natten till tisdagen har det ukrainska flygvapnet lyckats med en unik bedrift.

– Man kan se den extremt höga effektiviteten i luftförsvarsoperationerna, då Kinzhal-robotarna – trots att de inte sköts ner av Patriot-system – inte nådde sina mål, säger överste Yurii Ihnat, kommunikationschef för Ukrainas flygvapen.

– Av 35 kryssningsrobotar sköts 34 ner, främst av F-16-plan som bekämpade dessa robotar, vilket vi tackar våra modiga piloter för.

Behöver mer

Trots framgången önskar ukrainarna mer för att skydda sina skyar.

– Ukrainas president har i synnerhet betonat för våra partners behovet av att stärka luftförsvaret, både med själva systemen och med robotar. Detta eftersom vissa system står overksamma på grund av total brist på robotar, fortsätter Ihnat.

Läs mer: “Lägsta sedan pandemin” – kris för Kremls guldägg

Nya uppgifter

Under gårdagen kom besked om att generalen Fanil Sarvarov – som bland annat har arbetat med att träna ryska väpnade styrkor – dog i en bilexplosion i Moskva.

Nu kommer konkreta uppgifter om att det var Ukraina som stod bakom smällen, rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

“Sannolikt”

ISW förklarar.

– Ukrainsk underrättelsetjänst ligger sannolikt bakom lönnmordet på generallöjtnant Fanil Sarvarov, chef för den operativa utbildningsavdelningen vid den ryska generalstaben.

Läs mer: Ryska soldater rider in på häst – blir fullständigt utslagna

Arkivfoto: Ryuno

Text: Redaktionen


Flyg till Sverige på väg att stoppas

2025 12 24

Flera flyg på väg till Sverige kan komma att stoppas idag och senare i veckan.

Det varnas för kaotiska scener på flera europeiska flygplatser under julen.

Bakgrunden är att ett flertal strejker aktiverats där flygplatsanställda protesterar mot arbetsgivares “Grinchliknande beteende”, rapporterar Euronews.

Bland annat har SAS kabinpersonal lämnat London Heathrow Airport den 22 december och kommer att göra likadant på julafton och annandag jul.

– Flyg till flygbolagets viktigaste nav som Köpenhamn, Stockholm och Oslo kommer sannolikt att påverkas, uppger Euronews.

För låga löner

Enligt fackföreningen Unite ligger för låga löner bakom strejkerna. Lönerna uppges vara så dåliga att personalen måste förlita sig på gratis matutdelning, det vill säga nödhjälp från till exempel välgörenhetsorganisationer, när de befinner sig i “dyra skandinaviska städer”.

Calium Rochford, regionchef för Unite, jämför SAS med den beryktade filmkaraktären Grinchen som förstör julen.

– Det här är ett äkta Grinchen-liknande beteende från SAS. De utnyttjar sin personals välvilja och kommer nu att vara ansvariga för inställda julflyg, säger han enligt Euronews.

Flyg från Spanien kan ställas in

Det är fler flyg än de från London som väntas påverkas. Easyjets markpersonal på London Luton Airport har strejkat mellan den 19 och 22 december och har hotat att göra likadant den 26 till 29 december.

Dessutom kan flera flyg från och till Spanien komma att ställas in, vilket påverkar många semesterfirande svenskar. Exempelvis pågår en Ryanairstrejk på onsdagar, fredagar, lördagar och söndagar fram till den 31 december.

– Ryanairs passagerare kan därför drabbas av längre köer och förseningar vid incheckning och bagageupphämtning på följande flygplatser: Alicante, Barcelona-El Prat, Girona, Ibiza, Lanzarote, Madrid-Barajas, Malaga, Palma de Mallorca , Santiago de Compostela, Sevilla, Teneriffa Syd och Valencia, förklarar Euronews.

40 000 resenärer

Vid julens mest hektiska timmar kan det vara närmare 40 000 utresande per dag från Arlanda, enligt flygplatschef Karl Eklund.

– För en smidig utresa rekommenderar vi att du stämmer av med ditt flygbolag om vad som gäller för din resa och när du bör vara på plats, säger han till SvD.

Foto: Fabian N

Text: Redaktionen