JUST NU: Lego har fått nog av Ryssland

2022 07 12

“Fortsatt omfattande störningar” uppges vara anledningen bakom beslutet.

Lego har bestämt sig för att lämna Ryssland, men anmärkningsvärt nog nämns inte uttryckligen invasionen av Ukraina som anledningen, rapporterar BBC.

Företaget har dock vid tidigare tillfällen uttryckt sympatier för Ukrainas offer.

Höll butikerna öppna

Sedan mars har det danska företaget skurit ned på sitt team i Moskva. 

Lego slutade leverera produkter till Ryssland efter att Putin inledde sitt anfallskrig, men till skillnad från många andra kedjor förblev butikerna öppna. 

Det förändras nu – på obestämd tid, meddelar företaget.

Skickade anställda på ledighet

– När Lego-koncernen stoppade leveranser till Ryssland i början av mars upphörde vi också med all kommersiell aktivitet och satte nästan alla våra anställda på förlängd ledighet, säger en taleskvinna för företaget, enligt BBC.

Personalen sägs upp

81 butiker stängs nu och personalen sägs upp.

– Vi bekräftar uppsägningen av kontraktet med Lego, säger en talesperson för Inventive Retail Group, som är de som drivit butikerna, till nyhetsbyrån AFP.

Rysk lista tillät import

Nyhetsbyrån uppger att Lego, tillsammans med bland annat Apple, Samsung samt flera bilmärken och spelkonsoler, funnits med på en lista i Ryssland.

Varor från bolagen på listan fick lov att importeras utan att ägaren godkände de immateriella rättigheterna, med syfte att använda sig av ett kryphål i de restriktioner som kriget i Ukraina förde med sig. 

Ryska barn får andra leksaker

Även om de ryska barnen inte längre kommer att kunna tjata på sina föräldrar om Lego innebär det inte slutet för liknande leksaker i landet.

– Vårt företag kommer att fortsätta att arbeta som expert inom pedagogiska byggleksaker, säger IRG:s talesperson enligt AFP.

Foto: Y. Matvienko

Text: Redaktionen


Ökat med 182 procent – galen rea-rusning efter produkt

2025 11 25

– Det är ett otroligt fyndläge den här veckan.

Det säger Prisjakts konsumentexpert Isabella Ahmadi till TV4 om årets Black Week-rea.

Hon betonar dock vikten av att handla smart, eftersom rabatterna är som högst inom vissa produktkategorier.

Särskilt elektronikprylar som tv-apparater, hörlurar, tvätt- och diskmaskiner samt hårfönar är kraftigt nedsatta i pris.

–  I snitt kan vi se att vart fjärde pris har gått ner med minst 10 procent. I genomsnitt har den här gruppen priser minskat med 22 procent, säger Isabella Ahmadi till kanalen.

Galen rusning: ”Ökat 182 procent”

En elektronikprodukt sticker ut från mängden.

Det pågår just nu en galen rusning efter smarta ringar – små teknologiska ringar som med hjälp av den senaste AI-tekniken och avancerade sensorer kan övervaka puls, hjärtfrekvens, hudtemperatur, rörelsemönster och sömn.

I november har köpintresset för produkten ökat med hiskeliga 182 procent jämfört med samma period förra året, enligt en undersökning från Prisjakt.

– Många konsumenter ser fram emot att fynda prylar och julklappar under Black Week. Rean har redan varit i gång i många butiker sedan början av november, och vi kan se en ökad aktivitet jämfört med i fjol på Prisjakt, säger Isabella Ahmadi i ett uttalande.

– Särskilt hemelektronik som tv-apparater, hörlurar och skärmar är populärt, och samtidigt trendar nyare teknik som smarta ringar, tillägger hon. 

LÄS MER: Välkända köksbutiker går i konkurs 

FAKTA: Prisjakt

- Prisjakt är Nordens ledande produkt- och prisjämförelsetjänst.

- Affärsidén sedan starten 2002 varit att hjälpa konsumenter att ta bättre köpbeslut. Det vill Prisjakt göra genom att samla in och förmedla ärlig och transparent information om produkter och priser.

-  Varje månad besöker miljontals konsumenter Prisjakts tjänst, som finns i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Frankrike, Nya Zeeland, Irland och Storbritannien.

Källa: Prisjakt

LÄS OCKSÅ: Sanslösa summan – jättebolaget satsar 475 miljarder

Foto: Jarmoluk

Text: Redaktionen


Biltema inleder bojkott

2025 11 25

På fredag är det dags för årets stora köpfest.

Då kulminerar Black Week.

Black Friday har blivit ett allt mer populärt fenomen även i Sverige och svenskarna flockar till köpcentrum för att fynda.

En kedja som bojkottar Black Friday är Biltema.

Biltema bojkottar

Även i år inleder den populära kedjan en bojkott av Black Friday.

Anledningen till beslutet har enligt Biltema själv att göra med att “företaget står fast vid sin strategi att erbjuda låga priser året runt”.

– Vi tror inte på att locka kunder med stora rabatter en gång om året, säger marknadschef Johan Gerdevåg.

– Vår strategi är att erbjuda bra priser hela året, så att alla ska kunna köpa det de behöver när de behöver det. Det är viktigt för oss att kunderna kan lita på att vi alltid har låga priser, inte bara på Black Friday.

“Året runt”

Genom att “prioritera låga priser hela året, istället för tillfälliga kampanjer”, vill företaget “sätta en standard för hur företag kan skapa värde för sina kunder på den nordiska marknaden”.

– Vår målsättning är att alla våra kunder ska kunna ha en rikare fritid med hjälp av våra produkter. Genom att hålla låga priser året runt kan vi göra det möjligt för fler att njuta av sina fritidsintressen, oavsett om det är på vinter, sommar eller någon annan tid på året, fortsätter Gerdevåg.

Läs mer: TVÅ DAGAR KVAR: Populär restaurangkedja öppnar i Sverige

10 miljarder

Den amerikanska traditionen har på senare år fått stort genomslag även i Sverige.

2024 uppgick försäljningen till närmare 10 miljarder kronor enligt siffror Svensk Handel.

Men Länsförsäkringars chefsekonom Stefan Westerberg skickar med ett tips inför Black Week.

– Reor och rabatter är trevliga men lockar oss att köpa sådant vi egentligen inte behöver, säger han.

“Stanna upp”

Westerberg fortsätter.

– Stanna upp och tänk över vad du faktiskt behöver, behöver du verkligen en till pryl eller är det bara rean som lockar? Många små impulsköp kan tillsammans växa till stora summor.

Läs mer: ”Tjänst för kunderna som försvinner” – Ica-butik slår larm

Foto: Biltema

Text: Redaktionen