Liseberg måste betala tillbaka till upprörd kund

2023 07 19

En kvinna var ruggigt besviken på ett Lisebergsbesök och anmälde därefter nöjesparken.

Ett kraftigt oväder drog in över Göteborg samma dag som gästen hade bestämt sig för att besöka Liseberg och åka karuseller hela dagen.

Vädret var så pass stormigt att parken fick stänga sina attraktioner i fem och en halv timme.

Inte okej, enligt kvinnan, som därefter anmälde Liseberg till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. 

Nu har nämnden fattat sitt beslut, rapporterar Göteborgs-Posten.

ARN ger kvinnan rätt och Liseberg behöver därmed betala tillbaka pengar till kunden.

"Fria åk från öppning till stängning"

Kvinnan hade köpt biljetten “Allt-i-Ett”.

Ett åkpass som enligt Liseberg ska inkludera “fria åk i alla attraktioner” fram till parken stänger.

Men gästen och hennes vänner hann bara åka två karuseller innan parken stängde på grund av ovädret.

När den väl öppnade igen fanns enbart tid till två till då de fastnade i berg- och dalbanan Helix efter strul med tekniken, vilket drog ut på tiden.

Klagade till parken

Ett klagomål framfördes till Liseberg som erbjöd kompensation i form av en kvällsbiljett.

Nöjesparken själva hänvisade till sina villkor som deklarerar att man inte kan garantera attraktionernas drift på grund av faktorer som ligger utanför parkens kontroll.

– Generellt är vi ganska generösa med kompensationer, men just väder är ju svårt för oss att kontrollera, säger Lisebergs vd Andreas Andersen till GP.

"Spelar ingen roll"

Men den förklaringen räcker alltså inte för ARN, som rekommenderar att Liseberg betalar tillbaka 1 500 av de 2 380 kronor som Allt-i-Ett-biljetten kostade.

– ARN bedömde att det inte spelar någon roll om företaget kunde förutse det oväder som ledde till nedstängningen eller inte, framhåller nämnden i ett pressmeddelande.

– Det saknar också betydelse att företaget inte orsakat den omständighet som låg bakom nedstängningen. 

"Fick inte vad de betalade för"

Enligt ARN är det den långa tiden, fem och en halv timme, som är delvis avgörande för beslutet.

Så lång nedstängning kan man som besökare inte räkna med, menar nämnden.

– Konsumenterna fick inte den tjänst som de hade betalat för och då är utgångspunkten att de inte heller är skyldiga att betala för hela tjänsten, säger ARN:s chef Marcus Isgren i samma uttalande.

Liseberg har ännu inte bestämt sig för hur man ska bemöta nämndens beslut då parkens bolagsjurist är på semester.

LÄS MER: Kalldusch för Liseberg

LÄS MER: Ny satsning på Liseberg – säger nej till alla under 21 år

Foto: Stefan Karlberg

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen