Liseberg måste betala tillbaka till upprörd kund

2023 07 19

En kvinna var ruggigt besviken på ett Lisebergsbesök och anmälde därefter nöjesparken.

Ett kraftigt oväder drog in över Göteborg samma dag som gästen hade bestämt sig för att besöka Liseberg och åka karuseller hela dagen.

Vädret var så pass stormigt att parken fick stänga sina attraktioner i fem och en halv timme.

Inte okej, enligt kvinnan, som därefter anmälde Liseberg till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. 

Nu har nämnden fattat sitt beslut, rapporterar Göteborgs-Posten.

ARN ger kvinnan rätt och Liseberg behöver därmed betala tillbaka pengar till kunden.

"Fria åk från öppning till stängning"

Kvinnan hade köpt biljetten “Allt-i-Ett”.

Ett åkpass som enligt Liseberg ska inkludera “fria åk i alla attraktioner” fram till parken stänger.

Men gästen och hennes vänner hann bara åka två karuseller innan parken stängde på grund av ovädret.

När den väl öppnade igen fanns enbart tid till två till då de fastnade i berg- och dalbanan Helix efter strul med tekniken, vilket drog ut på tiden.

Klagade till parken

Ett klagomål framfördes till Liseberg som erbjöd kompensation i form av en kvällsbiljett.

Nöjesparken själva hänvisade till sina villkor som deklarerar att man inte kan garantera attraktionernas drift på grund av faktorer som ligger utanför parkens kontroll.

– Generellt är vi ganska generösa med kompensationer, men just väder är ju svårt för oss att kontrollera, säger Lisebergs vd Andreas Andersen till GP.

"Spelar ingen roll"

Men den förklaringen räcker alltså inte för ARN, som rekommenderar att Liseberg betalar tillbaka 1 500 av de 2 380 kronor som Allt-i-Ett-biljetten kostade.

– ARN bedömde att det inte spelar någon roll om företaget kunde förutse det oväder som ledde till nedstängningen eller inte, framhåller nämnden i ett pressmeddelande.

– Det saknar också betydelse att företaget inte orsakat den omständighet som låg bakom nedstängningen. 

"Fick inte vad de betalade för"

Enligt ARN är det den långa tiden, fem och en halv timme, som är delvis avgörande för beslutet.

Så lång nedstängning kan man som besökare inte räkna med, menar nämnden.

– Konsumenterna fick inte den tjänst som de hade betalat för och då är utgångspunkten att de inte heller är skyldiga att betala för hela tjänsten, säger ARN:s chef Marcus Isgren i samma uttalande.

Liseberg har ännu inte bestämt sig för hur man ska bemöta nämndens beslut då parkens bolagsjurist är på semester.

LÄS MER: Kalldusch för Liseberg

LÄS MER: Ny satsning på Liseberg – säger nej till alla under 21 år

Foto: Stefan Karlberg

Text: Redaktionen


S-KRAVET: Säg ja – annars kan Sverige gå miste om “800 miljoner”

2025 07 17

Sverige har en “unik möjlighet” till att få in hundratals miljoner kronor.

Det anser Socialdemokraterna i Stockholm som syftar på att Sverige ansökt om att stå värd för damernas fotbolls-EM 2029.

Ett fotbolls-EM i Sverige skulle vara mycket mer än en sportfest – det skulle ge ett kraftfullt lyft för den lokala ekonomin. I Stockholm beräknas intäkterna landa på omkring 800 miljoner kronor om vi får arrangera EM här, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd Stockholms stad, i ett uttalande.  

Kravet: säg ja  

Enligt S riskerar dock Sverige att "missa chansen" och snuvas på arrangemanget. Socialdemokraterna menar att det beror på “regeringens ointresse” för frågan.

– Trots ett starkt svenskt engagemang för evenemanget har regeringen ännu inte utlovat något ekonomiskt stöd, framhäver partiet.

I Danmark, som skulle arrangera EM tillsammans med Sverige, har motsvarande 15 miljoner kronor redan låsts upp för saken. Ytterligare 40 miljoner kan följa.  

Kräver tre saker  

Nu kräver S i Stockholm att regeringen säger ja. 

Partiet vill se en nationell evenemangsfond med statliga medel, ett departement och en ansvarig minister för evenemangsfrågor och att huvudstaden ska betraktas som en “nationell resurs”.

Vi är redo att ta ansvar, men vi behöver ett statligt ekonomiskt stöd. Här måste regeringen måste kliva fram, säger Karin Wanngård.

LÄS MER: Stor konkurs drabbar rockstjärna – tvingas ställa in

Förbundet: "En milstolpe"

Regeringen eller dess ministrar har hittills inte bemött kritiken eller uttalat sig om Sveriges ansökan.

Socialdemokraternas argument är att turneringen skulle “innebära ett rejält lyft för turism, jobbskapande och lokal ekonomi”.

Tobias Tibell, t.f. generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet, har kallat den preliminära ansökan för “en milstolpe”.

– Nu ska vi ta till oss av den utvärdering som följer från Uefa, och sedan fortsätta det gedigna arbetet tillsammans med DBU (Danmarks fotbollförbund, red. anm.) och våra värdstäder för att i augusti kunna lämna in en så slagkraftig slutversion av EM-ansökan som möjligt, sade han i mars.

Besked till vintern

Beslutet om vilket eller vilka länder som får arrangera EM fattas i december. Tilltänkta värdstäder i Sverige är Stockholm/Solna, Göteborg och Malmö.

Sverige har tidigare arrangerat VM för herrar 1958 och EM 1992 samt VM för damer 1995 och U21-EM 2009.

LÄS OCKSÅ: Storkedja gör comeback – stängde 79 butiker i Sverige

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen