Experten slår tillbaka: ”Kan inte bara skylla på Sverige”

2024 08 14

Debatten kring våldsdåden i Danmark växer sig starkare.

Under den senaste tiden har Danmark drabbats av flera olika våldsdåd.

Sprängningar och skjutningar i Sveriges grannland i syd är del av en inre konflikt bland de danska gängen.

Samtidigt anlitas svenska tonåringar för att begå många av brotten.

“Inte bara Sverige”

Kraftig kritik har riktats mot Sveriges hantering av saken.

En som dock menar att saken inte riktigt är så enkel är den danske kriminologen David Sausdal.

– Att peka finger åt Sverige, det är en förenklad och onyanserad analys. Den konflikt som syns nu är inte bara mellan svenska gäng. Danska gäng använder den svenska marknaden för att hitta torpeder i interna danska konflikter, säger David Sausdal till Svenska Dagbladet.

“Behöver mer självkritik"

Vidare menar Sausdal att för mycket kritik riktas mot Sverige, och att Danmark bör ta mer ansvar.

– Loyal to Familia är lika, eller till och med mer, våldsamma nu jämfört med tidigare. Danmark behöver vara mer självkritiskt och inte lägga all skuld på Sverige, säger han till SvD.

Inre konflikt

Svenska tonåringar som får jobb av de danska gängen åker över gränsen för att begå skjutningar eller sprängdåd.

Det rapporterar SVT.

– De blir rekryterade via sociala medier och blir erbjudna stora summor pengar, uppemot 200 000 danska kronor, säger Camilla Marie Nielsen, kriminalreporter på danska tidningen Ekstra Bladet.

Kan införa passkontroll

Danmark har skakats av den senaste tidens utveckling och landets justitieminister Peter Hummelgaard Thomsen är bekymrad.

Det råder en oro över att saker ska börja likna situationen i Sverige, någonting som har diskuterats i såväl Finland som Norge under de senaste åren.

Detta efter att gängkriminaliteten nått nya nivåer på flera olika håll runt om i Sverige.

En åtgärd som är på bordet är att införa passkontroll in till Danmark.

– Jag tror att myndigheterna kommer att fortsätta att ta i med hårdhandskarna. Vi ser redan en hel del politisk uppmärksamhet kring dessa fall, säger Nielsen.

 Foto: J. Nilsson Øresundsbron

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Trump har gått ut med löfte till Nato om Ryssland

2025 06 26

Nya uppgifter pekar på att Donald Trump har gått ut med ett tungt löfte till Nato.

Den amerikanska presidentens relation med försvarsorganisationen har länge varit skakig.

Trump har under en tid krävt att Natoländerna måste höja anslagen till försvaret.

Under det senaste Natomötet kom besked om att Natoländerna höjer målsättningen från att två procent av BNP ska delges försvarsinvesteringar till fem procent.

Det är ett glädjande besked för Donald Trump – som i samband med mötet enligt nya uppgifter ska ha gått ut med ett löfte till Nato.

Uppgifter: Trumps löfte

Donald Trump lovade under Natos toppmöte i Haag att Ryssland aldrig skulle attackera alliansen under hans tid vid makten.

Det rapporterar ukrainska Kyiv Independent med hänvisning till Washington Post – som har pratat med tre anonyma europeiska tjänstemän som är bekanta med ärendet.

Fem procent

Nato har bekräftat sitt åtagande om kollektivt försvar, enligt definitionen i artikel 5 i Natofördraget, och åtagit sig att investera fem procent av BNP årligen i grundläggande försvarsbehov och försvars- och säkerhetsrelaterade utgifter fram till 2035.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Läs mer: Putin riskerar jättesmäll – ”Farlig situation”

Ska stötta Ukraina

Försvarsorganisationen bekräftade också Natos åtagande att stödja Ukraina och att Natos medlemmar kommer att inkludera direkta bidrag till Ukrainas försvar och försvarsindustri i sina utgiftsberäkningar.

– I deklarationen framhålls att Ukrainas säkerhet bidrar till Natos säkerhet, uppger ISW.

– Natos generalsekreterare Mark Rutte sade till reportrar den 25 juni att Nato står inför ett långsiktigt hot från Ryssland, särskilt eftersom Nordkorea, Kina och Iran stöder Rysslands krigsansträngningar mot Ukraina.

“Fast beslutet”

ISW fortsätter.

– USA:s president Donald Trump sade till reportrar vid Natos toppmöte att USA är fast beslutet att följa artikel 5.

Foto: The White House

Text: Redaktionen


Branschen slår larm – “Behöver 150 000 nya medarbetare”

2025 06 26

En ny rapport pekar på ett stort behov av nya arbetare i en bransch.

Arbetslösheten i Sverige är alltjämt hög.

Den ekonomiska återhämtningen går trögt – och det är många som för närvarande står utanför arbetsmarknaden.

Samtidigt finns det vissa yrken som är i behov av ny personal – däribland transportbranschen.

Slår larm

En ny rapport från Transportföretagen visar att Sverige behöver 150 000 nya medarbetare i transportnäringen fram till 2040.

Av rapporten framgår även att bristen på utbildad personal riskerar att bli ett allvarligt hinder för Sveriges tillväxt, klimatomställning, samhällsservice och beredskapsförmåga.

Det framhåller Transportföretagen i ett pressmeddelande.

“En nutidsfråga”

Trycket kommer från att pensionsavgångarna väntas öka dramatiskt de kommande 15 åren och att teknikskiften skapar nya roller, kompetenskrav och utbildningsbehov.

– Det här är ingen framtidsfråga utan en nutidsfråga. Redan i dag vittnar våra medlemsföretag om att de tvingas tacka nej till uppdrag, på grund av personalbrist, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

– Om inte politikerna agerar och bättre anpassar utbildningssystemet, så riskerar Sverige att stå utan den kompetens som krävs för att hålla samhället i gång – både i vardag och i kris.

Läs mer: Oväntat besked från arbetsmarknaden – “Oroväckande”

Flera utmaningar

Transportföretagen pekar ut flera utmaningar framöver, däribland den åldrande arbetsstyrkan.

2040 väntas var tredje medarbetare inom transportnäringen vara över 55 år.

– Samtidigt minskar inflödet av unga i de mest kritiska åldersgrupperna.

Bara 18 procent

Endast 18 procent av landets unga ser transportsektorn som en framtidsbransch – trots att utbildningarna erbjuder snabb väg till arbete och trygg anställning.

– För att möta den växande kompetensbristen efterfrågar Transportföretagen ett reformpaket, menas det.

– Bland förslagen finns ett fullt finansierat CSN-lån för C- och D-körkort, fler utbildningsplatser inom gymnasiet och vuxenutbildningen riktade till transportsektorn, samt ökat inflytande från branschen över yrkesutbildningarnas innehåll.

Foto: M. Rad

Text: Redaktionen