Massiv råttinvasion – aldrig hänt tidigare

2025 01 27

Fler råttor än någonsin fångas i Sverige.

Under 2024 fångade Anticimex hiskeliga 1 076 148 råttor – en ökning med 5 procent jämfört med föregående år.

Noteringen är den högsta sedan Anticimex började göra mätningar.

Nu slår företaget larm.

– Faktum är att vi aldrig tidigare har fångat så många råttor på ett år, så det är ett rekord, säger Magnus Rosenholm, skadedjursexpert på Anticimex.

– Att vi både fångar fler råttor och hela tiden behöver sätta ut nya fällor och sensorer pekar på att råttproblemen i Sverige växer. 

”Dras till männioskor”

Råttor räknas som skadedjur och kan vara direkt farliga för människor. Via sin urin och avföring kan gnagarna sprida sjukdomar och parasiter som exempelvis salmonella, bandmask, stafylokocker.

Dessutom orsakar de stor skada i byggnader när de gnager sönder inventarier, elledningar och isolering. Ytterligare problem som orsakas av råttor är underminering av mark och vägar samt uppätna planteringar.

– Tyvärr dras råttor till människor, samtidigt som det är av yttersta vikt att vi håller dem borta från miljöer där de krockar med oss, säger Magnus Rosenholm.

– Därför handlar vårt arbete inte bara om att fånga råttorna, utan också om att förebygga problemen långsiktigt. 

Tar sig ut i bostäder

Nu tar Anticimex krafttag för att komma till rätta med råttproblemet.

Företaget kommer öka insatserna för att upptäcka fler råttor. Bland annat kommer Anticimex börja filma i ledningar och avlopp, eftersom bristfälliga rör är en av de största orsakerna till råttproblemen i Sverige.

Skadedjuren bosätter sig ofta på torra platser i eller i anslutning till det aktiva ledningssystemet, exempelvis i oanvända rör. Via sprickor eller andra brister i ledningarna tar de sig vidare in i avloppssystemet på jakt efter skydd och mat. Därefter tar sig råttorna ut i bostäder eller stadsmiljö.

– De allra flesta råttorna vi stöter på bor i eller i närheten av våra avlopp, säger Magnus Rosenholm.

– Till exempel finns det gamla rördelar som inte används i nästan varje fastighet, vilket är perfekta boplatser för råttorna. Genom att hitta bristerna i avloppen kan vi kraftigt minska råttproblemen ovan jord.

Anticimex tipsar: Så undviker du råttor i din bostad

Inspektera och täta byggnaden:

  • Kontrollera husets grund och fasad efter små hål eller sprickor. En råtta kan ta sig in genom ett hål på 2 cm.
  • Täck ventiler och rörgenomföringar med metallnät.
  • Täta rörgenomföringar under diskbänken och runt elementrör. En råtta kan klättra flera våningar på insidan av ett avloppsrör.

Håll rent i och runt huset:

  • Förvara inte saker direkt på marken i förråd, garage eller källare.
  • Håll vinden och källaren fria från överflödigt skräp som kan bli råttornas gömställen.
  • Klipp ner växter och buskar som växer nära fasaden som råttor kan använda för att klättra och ta sig in i byggnaden.

Skydda mat och avfall:

  • Se till att avfallskärl har tättslutande lock. Placera komposter långt från huset.
  • Lämna inte mat framme i kök eller förråd.
  • När du lämnar fritidshuset för säsongen, töm skafferiet och avlägsna alla livsmedel.

Säkerställ avloppssystemet:

  • Undvik att spola ned fett, matrester eller annat organiskt avfall som kan locka råttor i avloppssystemet.
  • Kontrollera om gamla rörledningar kan utgöra boplatser och åtgärda dem vid behov.
  • Ha koll att det finns vatten i vattenlåsen under diskhon och i alla andra avlopp. Torkar vattnet ut lockas råttorna upp ur avloppsrören. Se även till att det finns en golvbrunnssil.  

Använd digital råttövervakning:

  • Investera i digital råttövervakning för att tidigt upptäcka råttorna och förhindra större angrepp.

Källa: Anticimex

Foto: J. Cotten

Text: Redaktionen


Bilförsäkringar blir dyrare nästa år

2025 11 23

Bilförsäkringar blir dyrare för svenska bilägare under 2026.

Nästa år kommer det bli dyrare med försäkringar för bilen.

De som är elbilsägare riskerar de största prishöjningarna, rapporterar Börskollen.

Elbilar värst drabbade

Under 2025 har bilförsäkringarna redan ökat med cirka åtta procent, och många hushåll betalar idag närmare 48 miljarder kronor årligen för sina försäkringar.

Elbilsägare sticker ut som den mest utsatta gruppen.

– Generellt kan man sannolikt räkna med att vi tillsammans med andra bolag inte har hunnit ta ikapp kostnadsutvecklingen på elbilarna, säger Mikael Waldenvik, gruppchef för motorfordon hos Länsförsäkringar.

I vissa fall kan årskostnaden för att försäkra en elbil redan idag uppgå till 50 000 kronor, och nästa år kan det alltså bli ännu dyrare.

Ekonomer varnar för att höga premier kan skrämma bort potentiella köpare.

– Det är synd om höga försäkringskostnader ska skrämma människor från att köpa elbilar. Många kan tro att de lätt går sönder eftersom det är så dyra försäkringar. Men det är bara försäkringsbolagen som är ovana vid den här nya tekniken, säger Claes Hemberg till Carup.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Driver upp priserna

Försäkringsbolagen förklarar att ökade kostnader och inflation ligger bakom höjningarna.

Bolagen menar att prisnivåerna tidigare varit låga, men att den nuvarande marknadssituationen kräver justeringar.

Exempelvis har reparationer och bildelar blivit dyrare, vilket också påverkar försäkringskostnaden.

Vad bilägare kan göra

För bilägare innebär utvecklingen att det blir allt viktigare att jämföra villkor och priser mellan olika bolag.

Det gäller särskilt för elbilsägare, där prisökningarna riskerar att bli kraftiga.

Exakt hur mycket försäkringspremierna kommer att öka nästa år är fortfarande osäkert.

Försäkringsbolagen arbetar fortfarande med att fastställa de nya nivåerna.

– För vår del sitter vi med det arbetet just nu och lite för tidigt att säga något tydligt, säger Waldenvik om kommande premier.

Experter rekommenderar också att man tar höjd för ökade kostnader när man planerar sin bilbudget.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Jeshoots

Text: Redaktionen


UPPMANING: Vinteraktiviteter kan göra dig tillfälligt blind

2025 11 23

En vinterdag i solen kan göra mer skada än nytta.

Att vistas i sol och snö kombinerat kan ge tillfälliga ögonskador.

Detta då starka solreflektioner mot snö kan orsaka tillfällig blindhet.

Experter varnar nu för vinterfaran som många inte känner till, rapporterar Internetmedicin.

LÄS MER: FÖRSLAG: Populära drycker kan stoppas från Systembolaget

Snöblindhet – en dold risk

Fenomenet, som kallas snöblindhet eller fotoelektrisk keratit, uppstår när hornhinnan skadas av stark UV-strålning.

Skadan liknas vid en “solbränna” på ögat och kan uppstå när solens strålar reflekteras mot snö, is eller vatten.

– Snöblindhet beror på flera faktorer. Dels är atmosfären tunnare ju högre upp man kommer vilket gör att UV-ljuset lättare tränger igenom. Dessutom så reflekterar den vita snön UV-ljuset så att man blir exponerad dubbelt, både direkt och via reflection, uppger Internetmedicin.

Alla som vistas i snöiga landskap, fjäll eller skidbackar löper risk, men även promenader på vintern kan orsaka problem.

Symtom som varnar

Vanliga tecken på snöblindhet dyker ofta upp några timmar efter exponering:

  • Brännande eller skarp smärta i ögonen
  • Känsla av sand eller grus i ögonen
  • Rinnande och röda ögon
  • Extrem ljuskänslighet
  • Dim- eller tillfällig nedsatt syn
  • Huvudvärk

Så skyddar du dig

Snöblindhet går ofta över inom 24–48 timmar med smörjande ögondroppar eller salva.

Smärtstillande medel kan lindra obehaget, och kontaktlinser bör undvikas tills ögat återhämtat sig.

Förebyggande åtgärder är avgörande då du alltid bör bära solglasögon eller skidglasögon med 100% UV-skydd.

Välj även omslutande modeller som skyddar även från sidorna och använd glasögon även när det är mulet.

– Fotoelektrisk keratit kan förebyggas med adekvat solskydd. CE-märkta solglasögon med UV-filter hindrar UV-ljuset från att nå ögat, uppger 1177.

Alla kan drabbas, men risken ökar vid hög höjd, stark sol och reflekterande snö.

Fenomenet är vanligast under vårvintern, men även tidig vinter kan ge problem.

LÄS MER: ”Aktiverar beredskapsplan” – tung konkurs i Sverige

Foto: Alexandr

Text: Redaktionen