Matjätte varnar kunder – många blir lurade

2023 09 18

Kunder i matbutiker varnas för ett lurigt fenomen som kan bli kostsamt.

En av världens största livsmedelskedjor, franska Carrefour, har noterat att flera varor i butikshyllorna har krympt i storlek samtidigt som priset förblivit oförändrat. 

Nu går matjätten ut med en varning till sina kunder.

Livsmedelskedjan har satt upp stora varningsskyltar på butikshyllorna med texten: ”Se upp för krympflation”.

Bluffmetod 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma.

Det rör sig således om en konkret prishöjning.

Flera märken i svenska butiker

Många leverantörer använder sig av bluffmetoden, enligt Carrefour.

Matjätten pekar ut flera ”bedragare” – bland annat handlar det om välkända märken som finns i svenska livsmedelsbutiker.

Kunder uppmanas att se upp för livsmedel från följande leverantörer och märken:

- Lindt

- Nestlé

- PepsiCo

- Unilever

- Lipton

Flera exempel

Carrefour har gått ut med flera exempel på när leverantörerna har minskat storleken på förpackningen utan att justera priset.

- En flaska sockerfritt iste från Lipton, som tillverkas av PepsiCo, krympte till 1,25 liter från 1,5 liter, vilket innebär en faktiskt prisökning på 40 procent per liter.

- Nestlés modersmjölksersättning ”Guigoz” minskade från 900 gram till 830 gram.

- Unilevers Vienetta-glasförpackning krympte från 350 gram till 320 gram.

Här är syftet med avslöjandet

Stefen Bompais, chef för kundkommunikation på Carrefour, kommenterar avslöjandet i en intervju som The Guardian tagit del av.

– Självklart är syftet med att stigmatisera dessa produkter att sätta press på leverantörerna och få dem att tänka om angående sin prissättning, säger Bompais enligt den brittiska tidningen. 

Vill inte kommentera

PepsiCo har valt att inte kommentera uppgifterna.

Nestlé och Unilever har även valt att bemöta anklagelsen med tystnad.

Foto: V. Izquierdo

Text: Redaktionen


27 nov 2025

JUST NU: USA och Ryssland i gemensamt projekt – planen är åtta månader

2025 11 27

USA och Ryssland gör en gemensam satsning som väntas pågå i åtta månader.

Under torsdagen har en rysk rymdfarkost skjutits iväg med sikte på den internationella rymdstationen.

Ombord på farkosten, som sköts upp från en uppskjutningsanläggning i Kazakstan som Ryssland hyr, finns tre personer.

Besättningen består av två ryssar och en amerikan.

– Rymdfarkosten transporterade NASA-astronauten Chris Williams och två ryska besättningskamrater, Sergei Mikaev och Sergei Kud-Sverchkov, rapporterar AP.

– Farkosten dockade vid den internationella rymdstationen ungefär tre timmar efter uppskjutning.

Åtta månader i rymden

De tre rymdfararna ska spendera omkring åtta månader på rymdstationen.

För astronauten från NASA är det den första resan till rymden.

– Williams kommer att genomföra vetenskaplig forskning och teknikdemonstrationer vid utposten med syfte att främja mänsklig rymdforskning och gynna livet på jorden, uppger NASA, rapporterar nyhetsbyrån.

En av ryssarna gör också sin första resa, men den andra ryssen har varit i rymden vid ett tillfälle tidigare.

– Vid den internationella rymdstationen kommer trion att ansluta sig till NASA-astronauterna Mike Fincke, Zena Cardman och Jonny Kim, Japans astronaut Kimiya Yui samt de ryska kosmonauterna Sergei Ryzhikov, Alexei Zubritsky och Oleg Platonov, uppger nyhetsbyrån.

LÄS OCKSÅ: Lukasjenko dundrar – ”Kan försvinna på ett ögonblick”

Fakta internationella rymdstationen

- Den internationella rymdstationen är större än ett hus med sex sovrum, två badrum och ett gym.

- Den drivs av ett internationellt partnerskap mellan fem rymdorganisationer från 15 länder.

- Rymdstationen har varit bebodd sedan november 2000.

- Sju personer lever och arbetar samtidigt på stationen.

- På 24 timmar gör rymdstationen 16 varv runt jorden och färdas genom 16 soluppgångar och solnedgångar.

- För att minska förlusten av muskel- och benmassa tränar astronauterna minst två timmar om dagen.

- Solpanelens vingspann är 109 meter långt.

Källa: NASA

LÄS OCKSÅ: Natochefen sätter ned foten – trotsar USA och Ryssland

Foto: Balkan Photos

Text: Redaktionen


27 nov 2025

ELGIGANTEN: Intresset har ”exploderat” – ny storsatsning i 24 butiker

2025 11 27

Elektronikjätten Elgiganten ser ett nytt segment som går som tåget.

En av årets stora shoppingveckor är i full gång.

Elgiganten slår nya rekord, men ser också ett nytt produktsegment som säljer på helt nya nivåer.

Det handlar om komponenter för att bygga egna gamingdatorer.

– Från blygsam försäljning i fjol har segmentet exploderat och är nu näst största produktgruppen inom datorer – större än både konsoler och färdigbyggda datorer, framhåller elektronikkedjan.

Ökar i popularitet

Den stora rusningen efter gamingkomponenter är något som kedjan hade på känn.

Gaming är en hobby som har ökat i popularitet år efter år, och utrustningen står ofta i fokus för de som spelar.

Förra året omsatte den svenska spelbranschen drygt 36 miljarder kronor.

– Det här är ett kvitto på att vi läst marknaden rätt och att våra nya leverantörssamarbeten har varit avgörande för att kunna möta efterfrågan på komponenter, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson, i ett uttalande.

– Det är en utveckling som gått otroligt snabbt och vi har ett försäljningsindex på +344 procent mot fjolårets Black Friday.

Kedjans storsatsning

Bakom den ökade försäljning ligger, förutom det ökande intresset, en storsatsning i flera av kedjans butiker.

– Under året har Elgiganten investerat stort i gamingsegmentet. Totalt har 24 varuhus fått dedikerade gamingexperter som guidar kunderna i valet av komponenter och hjälper dem att bygga egna datorer, uppger Elgiganten.

– Dessutom har åtta varuhus lanserat fullskaliga butikskoncept för komponenter, där kunderna kan uppleva hela sortimentet och få guidning av utbildade gamingexperter på plats.

LÄS OCKSÅ: Byggbolag i konkurs efter 118 år

Satsar på festivaler

Elektronikjätten satsar på sina butiker, men också på att finnas på plats där gamingentusiaster samlas.

– Vi har varit engagerade där gamers finns, på festivaler som DreamHack Stockholm, Glitched och Gibaway samt samarbetet med Esportstudion. Det här är bara början på vår resa mot att bli en av Sveriges ledande destinationer för gaming och komponenter, säger Elgigantens gamingansvarige Alexander Åberg.

LÄS MER: Vattenfall höjer avgifterna rejält 

Foto: Elgiganten

Text: Redaktionen