Megavärme i Sverige – första gången på 100 år

2025 08 01

Sveriges längsta värmebölja på drygt 100 år är ett faktum.

Det konstaterar SMHI i ett nytt uttalande.

Framför allt är det den norra delen av landet som fått vänja sig vid högsommarvärme under juli månad.

På fredagen flaggar SMHI på nytt för höga temperaturer på uppemot 30 grader längst upp i Sverige.

Längden på den sammanhängande perioden med värmebölja varierar från station till station, men helt klart är att det är en av de längsta vi har noterat i norra Norrland, framhåller väderinstitutet.

Så definieras värmebölja

SMHI definierar värmebölja som “en sammanhängande period på minst fem dygn med dagstemperaturer på minst 25 grader”.

Eftersom juli dock började relativt svalt kommer månadsmedeltemperaturen inte kunna mäta sig med exempelvis den från 2018.

– Om vi däremot tittar på längden av den sammanhängande perioden med dagstemperaturer på minst 25 grader så visar det sig att vi i en del fall får gå längre tillbaka än så för att hitta en motsvarighet, förklarar SMHI.

Inte hänt på 100 år

I Haparanda var det mellan 12 och 25 juli dagstemperaturer på över 25 grader.

Alltså 14 dygn i sträck.

SMHI måste slå i historieböckerna ända bak till 1924 för att hitta en lika lång motsvarighet i Sverige, då en 18 dagar lång värmebölja sköljde över Sverige mellan 19 juli och 5 augusti.

En annan, också på 14 dygn, förekom mellan 10 och 23 juli 1913.

– Om vi går till inlandet hittar vi Jokkmokk där årets värmebölja varade i 15 dygn mellan den 11 och 25 juli. Även där får vi gå tillbaka lite drygt 100 år för att hitta en längre värmebölja, nämligen 16 dygn mellan den 17 juli och 1 augusti 1924, skriver SMHI.

LÄS MER: Extremt väderfenomen på väg till Sverige – "aldrig upplevt förut"

"Extrem" risk för skogsbrand

Just nu föreligger varningar för “stor till lokalt extremt stor” risk för skogsbränder i östra Norrbottens län.

Det varnas även för brandrisken i stora delar av Götaland och sydligaste Värmlands län. Flera kommuner har upprättat eldningsförbud.

Dessutom flaggar Sveriges geologiska undersökning, SGU, för låga eller ovanligt låga grundvattennivåer i hela södra Sverige och längst norra östkusten.

LÄS OCKSÅ: Lagligt i Sverige – förbjudet i Spanien: turister bötfälls

Foto: RosZie resp GraphixMade

Text: Redaktionen


Oväntad orsak ökar risken för lungcancer – inte vad folk tror

2025 08 03

En ny studie kopplar ett överraskande ämne till lungcancer.

Konsumtion av ultraprocessad mat har upptäckts kunna öka risken för lungcancer, även hos personer som aldrig rökt. Detta slår hål på den gamla myten om att rökning är den enda ledande orsaken till sjukdomen.

Studien, som publicerats i The journal Thorax, analyserar kostvanor hos över 100 000 personer och visar att de som åt mest ultraprocessad mat hade 41 % högre risk att diagnostiseras med lungcancer jämfört med de som åt minst, även efter att forskarna tagit hänsyn till faktorer som rökning.

– Den här studien tyder starkt på att ultraprocessad mat kan bidra till risken för lungcancer, säger Dr. David Katz, expert på förebyggande medicin, till CNN.

Skadliga ämnen

Ultraprocessad mat består av livsmedel med ingredienser som sällan eller aldrig används i vanliga kök, ofta med tillsatser för att göra maten mer smakrik eller hållbar.

Exempel på dessa är läsk, chips, chicken nuggets och färdiglagade soppor.

– Industriell bearbetning förändrar matens näringsinnehåll och kan skapa skadliga ämnen, förklarar forskarna bakom studien.

Dessa ämnen kan komma från både tillsatser eller förpackningsmaterial.

Skadar immunförsvaret

Det är välkänt att rökning tros ha varit den ledande orsaken till lungcancer, men även icke-rökare kan drabbas, vilket pekar på andra riskfaktorer.

Forskarna menar att ultraprocessad mat kan driva inflammation och skada immunsystemet, vilket kan skapa en miljö där cancer lättare utvecklas.

– Ultraprocessad mat är ofta låg på nyttiga fetter som omega-3, som är viktiga för kroppens försvar, säger Tom Brenna professor i kostvetenskap och kemi vid Dell Medical School vid University of Texas i Austin, till CNN.

Minska risken 

Forskarna och experterna uppmanar till att prioritera naturliga och minimalt processade livsmedel i den mån det går.

– Läs ingredienslistor och undvik produkter med långa och okända namn. Satsa istället på naturliga livsmedel när det är möjligt, säger Marica Zhang, expert inom nutritionsepidemiologi.

Foto: National Cancer Institute

Text: Redaktionen


Planerat jättebygge i blåsväder – hotar svensk skyddszon

2025 08 03

Ett nytt vägbygge väcker starka känslor i Sverige.

En ny motorvägsplan i södra Stockholm är nu i sitt slutskede – men kritiken mot planerna är massiv.

Tvärförbindelse Södertörn har diskuterats i decennier, men när Trafikverket nu inväntar regeringens klartecken för byggstart har Naturskyddsföreningen valt att överklaga till Högsta förvaltningsdomstolen.

Anledningen är att den planerade vägen skär rakt genom sex naturreservat.

– Den biltrafik som ska ledas in i hittills opåverkade områden är ett otroligt ingrepp. Det betyder att det blir både buller och ökade utsläpp, säger Marica Lindblad från Naturskyddsföreningen Huddinge, till SVT.

Reservatens skydd måste till viss del upphävas för att bygget ska kunna genomföras. Något som enligt Lindblad hotar förtroendet för hela idén med naturskydd. Hon menar att folk kommer känna sig lurade, då naturreservat inte bör ha en motorväg byggt igenom.

”Behövs för säkerheten”

Enligt Trafikverket är det nya vägnätet nödvändigt, både för trafiksäkerhet och framkomlighet. Väg 259 i området har länge varit olycksdrabbad och tung trafik från bland annat Norviks hamn behöver styras om från innerstan.

– Vägen är i dag är en av länets mest olycksdrabbade vägar, därför behövs en ny och säkrare väg. När regeringen har fattat beslut om byggstart kan vi inleda arbetet med att förbättra säkerheten och framkomligheten för bilister, cyklister, gångtrafikanter och för godstrafik, säger Alexandra Stassais Söderblom, projektchef för Tvärförbindelse Södertörn.

Myndigheten framhåller också att hänsyn tagits till miljön genom att cirka en fjärdedel av vägen byggs i tunnel – bland annat under Flemingsbergsskogen, och att ekodukter och faunapassager ska byggas.

Alternativa lösningar avslås

Motståndet kommer inte enbart från naturvårdshåll. Kritiker menar att Trafikverket borde ha förbättrat det befintliga vägnätet i stället för att planera ett helt nytt bygge.

– Under hela den här långa tiden har man nästan inte gjort något åt den befintliga vägen. Vilket gör att många kanske tycker att de inte kommer fram och att det är köer på morgnarna, säger Magnus Berglund, ordförande i Naturskyddsföreningen Huddinge, till SVT.

Foto: U Yildirim

Text: Redaktionen