Midsommarsmällen – klassisk matvara rusar i pris

2024 06 14

Med en vecka kvar till midsommar står det klart att både potatis och sill har blivit dyrare.

Båda klassikerna har ökat mer än de genomsnittliga livsmedelspriserna sedan förra året.

Allra värst är det för potatisen.

– Potatispriserna har stigit med över 15 procent det senaste året. Sillpriserna har gått upp med nästan 4 procent. Men sillen brukar bli billigare i juni, säger Caroline Neander, prisstatistiker på Statistiska centralbyrån, SCB, i ett uttalande.

Nya siffror

Caroline Neander hänvisar till ny statistik från SCB som släpps på fredagsmorgonen.

Det konstateras där att de genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,4 procent i maj jämfört med april i år.

– Priserna på livsmedel steg med 0,5 procent medan priserna på alkoholfria drycker gick ned 0,5 procent i maj jämfört med april, säger Carl Mårtensson, även han prisstatistiker på SCB.

Därmed har maten blivit 1,3 procent dyrare och alkoholfria drycker 2,8 procent dyrare.

Med de siffrorna i åtanke framstår potatisens prisutveckling som än mer eskalerande.

Glass och gräddfil billigare

Enligt SCB sticker även sötsaker ut som någonting som ökat under det senaste året.

–  De har ökat med 4,8 procent. Därefter följer grönsaker som stigit med 3,3 procent i pris.

Men det finns goda nyheter inför midsommar också.

Klassiska produkter inför den stora helgen som gräddfil och glass har faktiskt sjunkit i pris.

– Priserna på gräddfil/crème fraiche har sjunkit med närmare 9 procent jämfört med maj förra året, säger Caroline Neander.

Prisutveckling på utvalda midsommarprodukter senaste året

Produkt Prisförändring sedan maj 2023 (%)
Potatis 15,4
Lättöl 8,6
Folköl 5,4
Saft 4,3
Starköl 4,1
Sill 3,8
Brännvin 2,9
Hårt bröd 2,0
Läsk 2,0
Färska bär 2,0
Mineralvatten 0,9
Glass -1,1
Grädde -3,4
Gräddfil/Crème fraiche -8,6

Källa: Statistiska centralbyrån

Foto: P. Mämmelä

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen