JUST NU: MP underkänner S-satsning – kan dra tillbaka stöd

2022 08 12

Socialdemokraterna presenterade idag ett paket för “rättvis klimatomställning”.

Paketet presenterades av Klimat- och miljöminister Annika Strandhäll (S) och finansminister Mikael Damberg (S).

Det kallas för “klimatpolitik för vanligt folk”.

Men satsningen får underkänt av Miljöpartiets språkrör Per Bolund.

Han menar att paketet består av gamla förslag som MP tog fram under tiden de satt i regering.

 Vi har vant oss vid att alla miljöreformer kommer från oss och det är bra att partier ställer sig bakom det. Men jag hade önskat att Socialdemokraterna varit mer ambitiösa när de nu presenterar sin klimatpolitik som de går till val på, säger Per Bolund till Aftonbladet.

Inte tillräckligt starka

Bolund poängterar att förslagen i sig inte är fel.

Problemet enligt honom är att reformerna inte är tillräckligt starka.

– Vi är stolta över det vi drev fram, men det här visar inte att Socialdemokraterna tar klimatkrisen på allvar, säger Per Bolund.

“Räcker inte för att stödja S”

MP-ledaren menar att Socialdemokraternas förslag är så pass bristfälliga att Miljöpartiet inte kan stödja en socialdemokratiskt ledd regering.

– Vi hade önskat att Socialdemokraterna klarat av att komma med något nytt. Att bara leva på gamla förslag som Miljöpartiet tvingat igenom i förhandlingar är inte imponerande. Det här kommer inte räcka för att vi ska stödja en socialdemokratiskt ledd regering, säger Bolund till Aftonbladet.

Laddstolpar och gratis kollektivtrafik för unga

Bland Socialdemokraternas förslag återfinns bland annat en ökning av tillgången till allmänna laddstolpar för elbilar – det ska bli dubbelt så många 2030 jämfört med idag.

En annan idé är att gymnasieelever och studenter ska resa gratis kollektivt under sommaren samt en reform av reseavdraget.

– Även den som pendlar långa avstånd med tåg eller buss kommer att omfattas, framhöll Mikael Damberg på en presskonferens enligt DN.

Han tillade:

– Det krävs en klimatpolitik som fungerar för alla i Sverige.

Slår ifrån sig kritiken

Annika Strandhäll håller inte med Per Bolund om kritiken att paketet inte är ambitiöst nog.

– Klimatet är vår tids ödesfråga. Nu har vi socialdemokrater presenterat ett starkt paket för en rättvis klimatomställning för vanligt folk. Jag är glad att Per Bolund, liksom vi socialdemokrater, har höga ambitioner när det gäller klimatomställningen, framhäver klimat- och miljöministern till Aftonbladet.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


3dec2025

JUST NU: Putins skrytbygge stoppas – pengarna räcker inte

2025 12 03

De ryska myndigheterna tvingas till ett stopp i ett planerat jättebygge.

För ett par år sedan gav Rysslands diktator Vladimir Putin ett uppdrag till sin regering och flera myndigheter att göra en utredning.

Det som skulle undersökas var möjligheten att bygga en järnvägslinje från Sibirien till Kina, den Nordsibiriska järnvägen.

Nu, när utredningen ligger på Putins bord, tvingas Ryssland att backa från planerna.

– De ryska myndigheterna sätter stopp för att bygga en ny järnväg från Sibirien till Kina på grund av brist på pengar, uppger The Moscow Times.

Stor investering

Putins planer på att bygga den Nordsibiriska järnvägen, kallad Sevsib, är ett omfattande projekt.

– Skapandet av Sevsib innebär bland annat byggandet av en lång sträcka järnväg, uppger tidningen.

Och den svårtillgängliga terrängen utgör ytterligare svårigheter och kostnader för projektet.

– Sträckan mellan Tashtagol och Urumqi innebär skapandet av en ny ingång till Kina via den 55 kilometer långa västra delen av den rysk-kinesiska gränsen i Altai, mellan Kazakstan och Mongoliet. På grund av den svåra terrängen övervägdes byggandet av två tunnlar under Altaj, framhåller tidningen.

LÄS OCKSÅ: "Vi har bara börjat" - USA utfärdar militärt hot

Skulle främja den socioekonomiska utvecklingen

Den planerade järnvägen var en del av en strategi för att främja den socioekonomisk utveckling i Sibirien, vilket finns med som ett uttalat mål för Kreml fram till 2035.

Men den höga kostnaden, som beräknas till 50 biljoner rubel, sätter nu stoppa för bygget då det är långt över den budget som finns tillgänglig för investeringar kopplade till den ryska järnvägen.

– Regeringen beslutade att överge projektet på grund av dess höga kostnader, säger en anonym källa med insyn till ryska medier, rapporterar tidningen.

– Kostnaden för att lägga Sevsib uppskattas till 50 biljoner rubel på grund av svåra geologiska förhållanden, och investeringsprogrammet för ryska järnvägar har tidigare minskats avsevärt och kommer år 2026 inte att vara högre än en biljon rubel.

LÄS OCKSÅ: Kreml bryter tystnaden efter toppmötet

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


SMOCKAN: Sverige på väg att förlora 20 miljarder kronor

2025 12 03

Omkring 20 miljarder kronor är på väg att gå upp i rök för svenska staten.

Det är Skatteverkets senaste prognos, efter att företag som under pandemin fick anstånd och kunde vänta med att betala skatt därefter har gått i konkurs ett efter ett.

Hittills har omkring tio miljarder kronor redan gått förlorat, rapporterar SR.

– Sedan räknar vi med att ytterligare 5-10 miljarder inte kommer att betalas tillbaka, så det kommer att sluta med någonstans mellan 15-20 miljarder som inte betalas tillbaka, säger Tomas Envall, sektionschef på Skatteverket, till radion.

Får knappt tillbaka någonting

Det var när coronapandemin slog undan benen på många företag som det gick att skjuta fram inbetalning av skatten.

Många valde då att utnyttja möjligheten. Men många aktörer har också gått i konkurs på vägen, vilket gör att Skatteverket i bästa fall får tillbaka småsmulor av den skatteskuld som återstod.

– I vissa konkurser får vi tillbaka lite, men eftersom vi är en oprioriterad borgenär så får vi i många konkurser ingenting, förklarar Tomas Envall.

Över 9 000 företag

Ett exempel är konkursade IAC som före konkursen hade en skatteskuld på 1,3 miljarder kronor. Den största av allihop efter pandemin.

Men det finns betydligt fler företag som gått omkull.

Tidigare i år hade över 9 000 företag med anstånd kastat in handduken, enligt SVT.

– Troligtvis hjälpte det företagen till en början, men i den budgeten som regeringen satte för anstånden så har de inte räknat med så mycket förluster som vi nu räknar med att det kommer bli, sade Tomas Envall till tv-kanalen i våras.

LÄS MER: Bakslag för hushållen – bank flaggar för räntehöjning

"Tickande bomb"

Redan för ett år sedan talades det om att så många som 17 000 företag fortfarande var skyldiga staten pengar. Många kan inte betala tillbaka – och då finns inget annat alternativ än konkurs.

I november 2023 bedömde Svensk Näringsliv att 14 miljarder kronor i skatteintäkter väntades brinna inne.

– Företagen som har tillfälliga skatteanstånd är i sämre skick nu än när de beviljades anstånden. Det är något av en tickande bomb som riskerar att förvärra lågkonjunkturen, sade Sven Olov Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, till Di vid tidpunkten.

LÄS MER: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet

Text: Redaktionen