Mycket skakande uppgifter om Ikeamöbler

2022 11 25

Dina Ikeamöbler kan ha blivit tillverkade av torterade politiska fångar i Belarus.

Uppgifterna kommer från en rapport utförd av den brittiska miljöorganisationen Earthsight, som har intervjuat en mängd politiska fångar.

De beskriver hur man under tortyr arbetar med trävaror för Belarus fängelsemyndighet, som i praktiken fungerar som ett enormt skogsföretag.

Tusentals fångar jobbar med att fälla träd och bearbeta dem, bland annat för att exportera möbler.

En av flera kedjor

I den rapport som släpps idag, fredag, pekas bland annat svenska möbelföretaget Ikea ut som en av flera kedjor som via underleverantörer köpt trä och möbler från fångindustrin.

– Träindustrin är enormt viktig för Belarus. Med tanke på att alla skogar som detta trä kommer från är statligt ägda, kommer i slutändan alla dessa pengar in i regeringen och tjänar till att stödja Lukasjenkos regim, säger Sam Lawson, chef för Earthsight, enligt Aftonbladet som uppmärksammat rapporten.

Tre möbler pekas ut

Även Disclose, ett franskt nätverk för granskande journalistik, har rapporterat om att Ikeas underleverantörer i Belarus vid tillfällen utnyttjat tvångsarbetskraft  för att producera möbler åt det svenska möbelföretaget.

Enligt det franska nätverket rör det sig sannolikt om exempelvis bokhyllan Bagggebo, byrån Kullen och sängmöbeln Brimnes.

Pågått i ett decennium

Earthsight menar att det inte är någon ny företeelse. Tvärtom har det pågått i över tio år.

En av de främsta anledningarna till att detta inte avslöjats tidigare är att importörerna har getts falska garantier av den gröna märkningen FSC. Ett annat viktigt skäl är att det inte har funnits något EU-krav på att stora företag ska genomföra en riktig kontroll av att mänskliga rättigheter efterlevs i sina leveranskedjor. Detta är något vi kräver måste förändras, säger Sam Lawson.

Avböjer kommentar

Ikea vill inte kommentera uppgifterna när Aftonbladet når dem. Istället hänvisar man till ett uttalande på möbeljättens hemsida.

Vi på Ikea tar dessa rapporter på allvar och är bekymrade. Vi utreder påståendena. För närvarande har vi inga bevis som styrker påståendena i nyhetsrapporterna. Vi är tydliga på alla marknader där vi är närvarande att kränkningar av mänskliga rättigheter, såsom tvångs- och tvångsarbete, inte har någon plats i vår verksamhet, meddelar Ikea.

Bröt Rysslandslöfte

I våras var Ikea i blåsväder med anledning av att uppgifter om att kedjan fortsatt göra affärer med Ryssland, trots att man lovat att avbryta allt samarbete med diktaturen efter invasionen av Ukraina.

Det har tidigare rapporterats om hur möbeljätten uppgetts se över möjligheten att åter öppna sin verksamhet i Ryssland.

Uppgifterna bekräftades då av Rysslands biträdande industri- och handelsminister Viktor Evtukhov.

Dementeras av Ikea

Ikea har dock dementerat uppgifterna. Inte heller i Ukraina är det aktuellt att öppna inom överskådlig framtid.

– Vår verksamhet i Ukraina är för närvarande nedstängd av hänsyn till våra medarbetares säkerhet. Den kommer att förbli stängd tills det blir säkert för medarbetare och kunder, har Ikea och  Ingka Group konstaterat till Expressen.

LÄS MER: Ikea lovade bojkotta Ryssland – har brutit sitt löfte

Foto: Ikea

Text: Redaktionen


02dec25

JUST NU: Katastroflarm från Ryssland

2025 12 02

Den ryska flygbranschen befinner sig i en historisk kris.

Katastroflarmen fortsätter avlöser varandra, och utvecklingen pekar stadigt nedåt. Under 2025 har antalet flygolyckor och upptäckta funktionsfel fyrdubblats jämfört med fjolåret, rapporterar den oberoende ryska nyhetssajten Novaja Gazeta Europe.

Mellan januari och november har omkring 800 incidenter registrerats som lett till inställda eller avbrutna flygningar, uppger sajten med hänvisning till statistik från Aviaincident – en rysk Telegramkanal som kartlägger flygincidenter i landet.

En av årets mest allvarligaste händelser inträffade i mitten av november. Passagerare på ett ryskt passagerarflygplan av typen Superjet filmade hur ena motorns ytterskal slets av i luften. 

Planet tvingades nödlanda och delar av motorkåpan hittades utspridda på både start- och landningsbanan.

– Det är den tredje liknande incidenten på två år med ett Superjet, rapporterar Novaja Gazeta Europe.

Under hård press

Den ryska flygsektorn är hårt pressad. Västvärldens sanktioner har gjort det svårt för ryska flygbolag att få tag på reservdelar till sina plan, något som har direkt påverkan på både säkerheten och tillgängligheten. 

Kreml har vädjat till FN:s luftfartsorgan om att lätta på sanktionerna mot bland annat reservdelar.

– Ryska myndigheter försöker nu förhandla om lättnader från sanktioner, särskilt mot reservdelar, som de säger är avgörande för flygsäkerheten, har en källa inom den ryska flygsektorn sagt till Reuters.

LÄS MER: Ukraina väntar sig amerikanska vapen – för över 100 miljarder 

En tredjedel försvinner

Dmitrij Yadrov, chef för den ryska luftfartsmyndigheten Rosaviatsiya, har uppgett att cirka  309 ryska flygplan kommer att tas ur tjänst 2030.

Beksedet innebär att en tredjedel av Rysslands flygplansflotta kan vara förlorad 2030, eftersom tillverkningen av nya flygplan i princip står helt still. Under 2025 har endast ett av 15 utlovade passagerarflygplan nått marknaden.

LÄS OCKSÅ: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Foto: F. Halim

Text: Redaktionen


Fiasko för USA – 100 miljarder dollar saknas

2025 12 02

I april lanserade USA:s president Donald Trump nya handelstullar mot världens länder.

Några månader senare presenterade Vita huset en optimistisk prognos.

I augusti uppgav finansminister Scott Bessent att intäkterna från tullarna skulle uppgå till omkring 500 miljarder dollar på årsbasis.

Nu sågas Vita husets prognos.

Tullarna förväntas generera omkring 400 miljarder dollar i intäkter på årsbasis, enligt Pantheon Macroeconomics – ett oberoende forskningsinstitut specialiserat på makroekonomiska analyser.

Sifran innebär att Vita husets prognos ligger omkring 100 miljarder dollar fel. 

– Tullintäkterna ligger dramatiskt under Vita husets ursprungliga förväntningar och genererar ungefär 100 miljarder dollar mindre än beräknat, fastslår analysen.  

LÄS MER: “Vi är redo” – Putin dundrar mot Europa 

Trump har tvingats backa

Den kraftiga minskningen förklaras framför allt av president Trumps omsvängning kring vissa tullsatser.

Sedan lanseringen av tullarna i april har presidenten gått med på att sänka flera tullavgifter. Justeringarna innebär att den genomsnittliga aktiva tullsatsen (AETR) ligger på 12 procent – hela 8 procentenheter lägre än den förväntade genomsnittsnivån på 20 procent som beräknades i våras.

Den amerikanska tidskriften Fortune pekar dessutom ut ytterligare tre förklaringar:

1, Importen från Kina har rasat med 30 procent jämfört med 2024.  

2, Mexiko och Kanada följer frihandelsavtalet NAFTA i högre grad än väntat.  Exporten till USA håller sig oftare än väntat inom avtalets ramar och blir därmed tullbefriad. Samtidigt har både Kanada och Mexiko minskat exporten av tullbelagda varor till USA.

3, USA:s import av tullbefriade varor har ökat kraftigt, exempelvis mikrochip till AI. Dessa varor utgör nu 9 procent av landets totala import – en markant ökning från 4 procent förra året. 

LÄS OCKSÅ: “En ekonomisk katastrof” – tung dom om norska oljefonden

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen