Myndighet bekymrad – pekar ut problem hos pensionärer

2023 06 01

En bekymmersam utveckling för 60-plussare i Sverige har eskalerat.

Det menar Kronofogden, som nu går ut med att myndigheten i slutet av förra året hade 40 000 personer i sitt register som var äldre än 64 år.

Hälften av dem har varit skuldsatta i över 20 år, rapporterar Sveriges Radio.

– Det är faktiskt lite förvånande och samtidigt är det väldigt tragiskt för vi vet av forskning och erfarenhet att de som har långvariga skulder mår psykiskt sämre, säger Kronofogdens analytiker Davour Vuleta.

Skuldbeloppet utmärker sig

Under 2022 ökade Kronofogdens register bland pensionärer med 460 personer.

Det var ungefär samma siffror som året dessförinnan.

Men det som nu utmärker sig inte hur många det är – utan nivån på skulderna.

Totalt ökade den äldre gruppens samlade skuldbelopp med en miljard, vilket gör att nivån nu ligger på 21,1 miljarder.

– De är ungefär lika många andelsmässigt, men de har större skulder och då blir det mycket tuffare att ta sig ur kronofogdsregistret, säger Davour Vuleta till SR.

Uppmanar till skuldsanering

Skulderna är framför allt till företag och enskilda personer.

Att de hållit i sig så länge som 20 år är särskilt alarmerande, enligt Kronofogden. 

Myndigheten påpekar att det inte är meningen att man ska finnas i registret så länge. Äldre har ofta bättre chanser för skuldsanering, och Kronofogden uppmanar därför träffade att söka hjälp hos kommunens budget- och skuldrådgivare.

Ett råd man gått ut med vid flera tillfällen, även till andra åldersgrupper.

För de mest skuldsatta vill jag ge följande tips: våga ta kontakt med den du är skyldig pengar för att minimera räntor, avgifter och eventuella betalningsanmärkningar, sade Davour Vuleta i ett pressmeddelande i början av året.

Tredje sämst i Europa

Totalt fanns 393 781 personer registrerade hos Kronofogden vid årsskiftet.

Ökningen sedan fjolåret är blott på 0,7 procent, men det totala skuldbeloppet har däremot ökat med 7,4 procent. Förklaringen är främst på grund större räntekostnader.

Skuldsättningen utmärker sig även internationellt. Bara två länder, Danmark och Luxemburg, har en mer skuldsatt befolkning än Sverige.

– Hushållens räntekänslighet större i Sverige än i många andra länder, eftersom svenska hushåll är benägna att välja rörlig ränta i större utsträckning, säger Johannes Holmberg, nationalekonom på Statistiska centralbyrån, till myndighetens hemsida.

LÄS MER: Bekräftat – tung smäll för hundratals pensionärer

LÄS MER: Nytt beslut om pensionsåldern i Sverige

Foto: F. Arw

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen