EUROPA: Natoland vill placera missilförsvar vid Ukrainas gräns

2022 11 21

Polen vill placera ut ytterligare Patriot-missiler precis vid den ukrainska gränsen.

Detta efter ett erbjudande från ett annat Natoland – Tyskland. Det rapporterar Sky News.

– Under dagens samtal med den tyska sidan kommer jag att föreslå att systemet stationeras vid gränsen till Ukraina, säger Polens försvarsminister Mariusz Blaszczak.

Ska säkra luftrummet

Det var efter att en robot slagit ned på den polska sidan av gränsen förra veckan som Tyskland erbjöd Polen ett missilförsvarssystem.

Försvarssystemet ska bidra till att säkra det polska luftrummet, menar den tyska försvarsministern Christine Lambrecht.

Tysklands regeringen har också uppgett att man kommer att erbjuda ytterligare hjälp att skydda luftrummet, vilket initialt väckte farhågor om att kriget i Ukraina skulle kunna sprida sig över gränsen, skriver Sky News.

Dödade två personer

Den missil som slog ned i Polen förra veckan dödade två personer. Enligt Nato har den sannolikt avfyrats av Ukrainas luftförsvar med syfte att skjuta ned ryska missiler.

– Vår preliminära analys tyder på att incidenten sannolikt orsakades av en ukrainsk luftvärnsmissil som avfyrades för att försvara ukrainskt territorium mot ryska kryssningsrobotattacker, sade Natochefen Jens Stoltenberg på en pressträff efter ett möte med medlemstaternas ambassadörer i Bryssel i onsdags.

Zelensky förnekar

Ukrainas president Volodymyr Zelensky förnekade först kraftigt att det rörde sig om en ukrainsk missil, men backade senare något från sitt påstående.

– Jag vet inte vad som hände, vi vet inte säkert. Världen vet inte, uppgav Zelensky enligt AFP i torsdags och tillägger:

– Men jag är säker på att det var en rysk robot och jag är säker på att vi avfyrade vårt luftvärnssystem.

Uppmaning till Ukraina

Polen har å sin sida uppmanat Ukraina att sluta förneka att roboten kom från just ukrainska styrkor. Ett fortsatt förnekande kan allvarligt skada landets relation med Polen och Nato.

Det framhäver det polska utrikesdepartementet , rapporterar SR Ekot.

 Łukasz Jasina, talesperson för polska utrikesdepartementet, varnar för att situationen riskerar att eskalera.

– Det är ingen konflikt idag, men det har en potential att bli en konflikt. Men vi hoppas på att vi de kommande dagarna ska kunna rädda vår relation, säger han till SR.

Ska få tillträdde till platsen

Polen har accepterat Ukrainas begäran om att få tillgång till platsen för robotnedslaget. Landet kan således starta en egen utredning av händelsen.

Łukasz Jasina hoppas att det leder till att Ukraina ändrar åsikt.

– Våra ukrainska vänner kommer att se vad som hände med egna ögon. Vi behöver verkligen inte den här typen av konflikter just nu, säger han till SR.

Foto: M. Studzinski

Text: Redaktionen


12 jun 26

”Det är kört” – chockbesked för Donald Trump

2026 06 12

Väljarstödet för Donald Trump har sjunkit i en stadig takt under hans andra mandatperiod, enligt flera opinionsmätningar.

Nu kommer nya mardrömssiffror för presidenten.

Enligt en färsk undersökning från Reuters är endast 22 procent nöjda med hur Trump hanterar levnadskostnaderna, medan 70 procent säger sig vara missnöjda.

Siffran innebär att missnöjet Trumps hantering av levnadskostnaderna är större än under hans föregångare Joe Bidens, som kritiserades kraftigt för sin ekonomiska politik. 

Under slutet av Bidens mandatperiod uppgav 29 procent av väljarna att det var nöjda med hans hantering av levnadskostnaderna, medan 63 procent var missnöjda.

”Det är kört”

Inflationen i USA har stigit till den högsta nivån på tre år i svallvågorna av landets krig mot Iran.

I maj landade inflationstakten på 4,2 procent. Stigande mat- och elpriser pekas ut som drivande faktorer, rapporterar Politico.

En tidigare tjänsteman inom Trumpadministrationen bedömer att Trump har förlorat kontrollen över ekonomin.

– Det spelar ingen roll om det här är inflationens topp eller inte. Det är kört när det gäller hur folk ser på ekonomin, säger personen enligt Politico.

ANDRA LÄSER: Kollaps för Putin – sjätte månaden i rad |

Värsta sedan pandemin

Irankriget slår hårt mot ekonomier världen över.

Kriget väntas bromsa den globala ekonomiska tillväxten till den lägsta takten sedan covid-19-pandemin, enligt ny rapport från Världsbanken.

Den globala ekonomiska tillväxten väntas bli 2,5 procent i år – en minskning från 2,9 procent 2025.

– En förnyad upptrappning av fientligheterna eller mer långvariga störningar i råvaruflödena skulle kunna höja råvarupriserna ytterligare, intensifiera inflationstrycket och osäker livsmedelsförsörjning, utlösa finansiell stress och långsam tillväxt, står det i rapporten.

LÄS OCKSÅ: Norge förlorar miljarder – pekar ut Sverige

Foto: Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen


12 juni 2026

Helt ny avgift föreslås – ny faktura för svenska hushåll

2026 06 12

Vattensituationen i delar av Sverige är historiskt allvarlig.

Under större delen av våren har det larmats om grundvattennivåer mycket under det normala i större delen av södra landet. Enligt SMHI riskerar sju län vattenbrist.

– I Ringsjöarna är vattennivån den lägsta sedan mätningarna började 1974, säger Nina Bosshard, vakthavande hydrolog på SMHI, i en kommentar.

Korta duschar räcker inte

I Skåne har det skickats ut akuta kris-sms till hundratusentals svenskar om att minska på vattenanvändningen. Vattnet får enbart användas till det allra viktigaste. Fylla poolen, tvätta bilen eller vattna gräsmattan är bara att glömma.

Men de skarpa uppmaningarna hjälper inte.

Det är dags att ta i med hårdhandskarna och kräva många hushåll på en ny avgift, anser mjukvaru- och teknikföretag Vitec Infometric.

– I dag ingår vattnet oftast i månadsavgiften eller hyran i bostadsrättsföreningar och hyresrätter som en schablon. Det innebär att det inte, rent privatekonomiskt, lönar sig att spara och att den som ändå hushåller subventionerar den som slösar. Det upplevs ofta som orättvist, skriver Vitec Infometric i ett officiellt uttalande.

Vill göra som i Danmark

Det svenska företaget jämför med Danmark. Varje svensk förbrukar drygt 40 procent mer vatten än en dansk, enligt statistik från Svenskt Vatten. Infometric bedömer att det beror på att förbrukningen mäts och debiteras i mer eller mindre alla danska hushåll.

– Mätningar från tusentals lägenheter visar att förbrukningen sjunker med 20–30 procent när hushållen betalar för sitt eget vatten. Investeringen är kostnadseffektiv och betalar sig snabbt. Föreningens vattenkostnad sjunker i takt med förbrukningen. De boende betalar bara för det vatten de själva använder – en rättvisa som uppskattas, framhåller företaget.

LÄS MER: Bilhandlare i konkurs – kunder får inte tillbaka pengar

Inkludera även kallvatten

Idag kräver Boverkets byggregler individuell mätning av varmvatten vid stambyten och i nybyggda flerfamiljshus. Men det gäller bara varmvatten.

– Lagkravet bör rimligtvis utvidgas till att omfatta både varm- och kallvatten och kompletteras med krav, anser Infometric.

LÄS MER: Skattelättnader på gång – ”Kommer bli fler jobb”

Foto: M. Nilov

Text: Redaktionen