24 nov 2025

Netflix backar – tar bort regel för användare

2023 02 06

I början av förra veckan meddelade Netflix hur man skulle råda bot på användare som delar sina lösenord.

På sin hemsida tydliggjordes att man skulle behöva logga in på sitt Netlifxkonto från sin primära IP-adress minst en gång i månaden.

Användarna skulle även behöva verifiera enheter som inte var belägna där, för att försäkra för streamingjätten att man inte delade med sig av sitt lösenord till andra personer som därmed skulle kunna snylta på kontot.

Var ett misstag

Men nu backar Netflix.

Regelpubliceringen var ett misstag, skriver sajten CBR.

Det krav som riktades mot användarna var enbart tänkt att gälla för kunder i några enstaka länder.

– Under en kort stund gick en supportartikel ut med information som bara ska tillämpas i Chile, Costa Rica och Peru, säger en talesperson för Netflix.

– Vi har sedan dess uppdaterat den.

Talespersonen låter också lova att Netflix inte kommer att genomföra den typen av förändringar utan att i detalj meddela sina kunder först.

Presenterade nya åtgärder i januari

I januari klargjorde streamingjätten att man skulle införa nya åtgärder för lösenordsdelning som planeras att implementeras under första halvan av 2023.

En av åtgärderna kan bli att det ska vara tillåtet att dela sitt lösenord – förutsatt att man betalar för det.

– Även om villkoren begränsar användandet av Netflix till ett hushåll, så inser vi att det här kan innebära en förändring för alla som delar sitt konto me andra utöver det, framhöll Netflix i ett uttalande.

Enligt CBR är bolaget medvetna om att många kommer att lämna streamingtjänsten som en följd, men uppskattar att företagets intäkter ändå kommer att öka på sikt.

Spekuleras om reklam

Netflix hade mycket tungt år 2022.

För första gången på över ett decennium gick man minus på antalet prenumeranter och på sommaren hade företagets aktier rasat med 70 procent, någonting som enligt CNN skakat om investerarna rejält.

Det spekulerades då om fler åtgärder än att begränsa lösenordsdelning för att vända skutan. 

Mest kontroversiellt var sannolikt förslaget om att införa reklam och annonser till tjänsten, vilket skulle kunna bli verklighet som följd av att företaget inleder ett samarbete med Microsoft.

220 miljoner prenumeranter

Enligt medieexperter kan streamingkunder förvänta sig hårdare regler inom hela branschen i framtiden.

– Det här är ett jättestort experiment just nu, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, till Svenska Dagbladet angående Netflix jakt på lösenordsdelare.

Netflix har ungefär 220 miljoner prenumeranter i hela världen.

Streamingtjänsten återfinns i drygt 1,5 miljoner betalande hushåll i Sverige enligt siffror från 2020.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


24 nov 2025

Jättebesked för Swish – här är enorma siffran

2025 12 02

Black Week 2025 blev en succévecka för Swish.

I vanlig ordning rusade svenskarna till butikerna och datorerna för att fynda under Black Week.

Det märks bland annat på statistik från betaljätten Swish.

Black Week 2025 blev en rekordvecka för Swish, rapporterar sajten E-handel.

Rekordvecka

Det är för femte året i rad som besked kommer om att betaltjänsten noterar en rekordvecka i samband med Black Week.

Det rör sig om en volymökning med sju procent jämfört med förra året – och totalt skickades hela 16 miljoner betalningar till företag under veckan.

Tisdagen – löningsdagen – var den starkaste handelsdagen.

– Trots att många hushåll fortsatt är försiktiga med sin ekonomi ser vi att svenskarna gärna handlar under reaperioder som Black Week – och betalar med pengar de faktiskt har, säger vd Urban Höglund.

Så ser siffrorna ut

Bara mellan fredagen och söndagen genomfördes över sju miljoner betalningar till företag.

Snittköpet landade på 491 kronor – att jämföra med 476 kronor förra året.

Som mest genomfördes 7 500 betalningar i minuten – även det mer än förra året.

Den största ökningen av Swish-betalningar skedde inom hälsa och skönhet, mode och hemelektronik.

– Swish är idag en naturlig del av svenskarnas shoppingupplevelse, och under Black Week blir det extra tydligt, fortsätter Höglund.

Läs mer: Dryckesbolag på väg att kastas ut från börsen

Stark e-handel redan innan

Starka siffror noterades i e-handeln redan innan Black Week.

E-handelns omsättning för oktober månad blev 13,1 miljarder kronor, uppger branschorganisationen Svensk Handel.

Det var en ökning med 16 procent jämfört med samma månad förra året och den fjärde månaden i rad med tvåsiffriga tillväxttal.

“Ytterligare ett skäl”

Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, kommenterade i samband med siffran situationen kring de kinesiska jättarna Temu och Shein.

– Förra veckans besked om att den tullfria gräddfilen för Temu och Shein är på väg att upphöra välkomnas av branschen och är ytterligare ett skäl till att känna hoppfullhet, sade han då.

Läs mer: BEKRÄFTAT: “Sveriges sämsta bank” – har flera miljoner kunder

Foto: Swish

Text: Redaktionen


Lågprisjätte chocksänker priserna

2025 12 02

Priskriget i de svenska matbutikerna fortsätter.

Det har tidigare rapporterats att Ica och Willys sänkt priserna på ett större antal varor i samband med Pensionärernas riksorganisations årliga undersökning av Sveriges mest pensionärsvänliga butik.

Nu ansluter sig även Lidl till priskriget, rapporterar jämförelsesajten Matpriskollen.

–  Prissänkningarna är ner till under inköpspris och detta kostar kedjorna och butikerna mycket pengar. Många artiklar ur PRO-listan, har nu också sänkts på samtliga Lidlbutiker, medan Willys och Ica Maxi sänkt på utvalda butiker, så för oss konsumenter är det bara att passa på, säger Matpriskollens vd och grundare Ulf Mazur i ett uttalande.

”Extremlåga”

Enligt Mazur är priserna nere på historiskt låga nivåer.

–  Priserna är extremlåga och dom verkar inte ge sig. Röd Garantmjölk för 8,90/liter, Makaroner 8,50 kr, Rågsikt 9,90, Heinz ketchup 17,90, Rydbergs Potatisallad 400 gram 9,90 kr, medan samma potatissallad 200 gram kostar 14,90. Det är helt galet, säger han.

LÄS MER: Ica-butik går i konkurs 

Stor prissänkning nästa år

Nästa år beräknas matpriserna sjunka ordentligt. Regeringen har beslutat att sänka matmomsen från 12 till 6 procent från och med 1 april 2026. En matpriskommission ska tillsättas för att säkerställa att butikerna sänker priserna i samma utsträckning.

De stora livsmedelskedjorna jobbar aktivt för att säkerställa att producenterna inte kommer få igenom prisökningar som skulle kunna slå mot momssänkningen.

– Vi har redan fått tydliga indikationer på att alla de stora kedjorna verkligen pressar producenter och leverantörer för att det inte ska ske prisökningar som kan göra att momssänkningen ifrågasätts. Normalt förhandlar man nu om ganska stora prisökningar i januari och februari, men min gissning är att de kommer vara väldigt små, om ens några, säger Ulf Mazur.

– Detta kommer givetvis göra det ännu tuffare för många mindre leverantörer om man inte får öka priserna när kostnaderna ökar, tillägger han.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten 

Foto: D. Strategy

Text: Redaktionen