Netflix backar – tar bort regel för användare

2023 02 06

I början av förra veckan meddelade Netflix hur man skulle råda bot på användare som delar sina lösenord.

På sin hemsida tydliggjordes att man skulle behöva logga in på sitt Netlifxkonto från sin primära IP-adress minst en gång i månaden.

Användarna skulle även behöva verifiera enheter som inte var belägna där, för att försäkra för streamingjätten att man inte delade med sig av sitt lösenord till andra personer som därmed skulle kunna snylta på kontot.

Var ett misstag

Men nu backar Netflix.

Regelpubliceringen var ett misstag, skriver sajten CBR.

Det krav som riktades mot användarna var enbart tänkt att gälla för kunder i några enstaka länder.

– Under en kort stund gick en supportartikel ut med information som bara ska tillämpas i Chile, Costa Rica och Peru, säger en talesperson för Netflix.

– Vi har sedan dess uppdaterat den.

Talespersonen låter också lova att Netflix inte kommer att genomföra den typen av förändringar utan att i detalj meddela sina kunder först.

Presenterade nya åtgärder i januari

I januari klargjorde streamingjätten att man skulle införa nya åtgärder för lösenordsdelning som planeras att implementeras under första halvan av 2023.

En av åtgärderna kan bli att det ska vara tillåtet att dela sitt lösenord – förutsatt att man betalar för det.

– Även om villkoren begränsar användandet av Netflix till ett hushåll, så inser vi att det här kan innebära en förändring för alla som delar sitt konto me andra utöver det, framhöll Netflix i ett uttalande.

Enligt CBR är bolaget medvetna om att många kommer att lämna streamingtjänsten som en följd, men uppskattar att företagets intäkter ändå kommer att öka på sikt.

Spekuleras om reklam

Netflix hade mycket tungt år 2022.

För första gången på över ett decennium gick man minus på antalet prenumeranter och på sommaren hade företagets aktier rasat med 70 procent, någonting som enligt CNN skakat om investerarna rejält.

Det spekulerades då om fler åtgärder än att begränsa lösenordsdelning för att vända skutan. 

Mest kontroversiellt var sannolikt förslaget om att införa reklam och annonser till tjänsten, vilket skulle kunna bli verklighet som följd av att företaget inleder ett samarbete med Microsoft.

220 miljoner prenumeranter

Enligt medieexperter kan streamingkunder förvänta sig hårdare regler inom hela branschen i framtiden.

– Det här är ett jättestort experiment just nu, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision, till Svenska Dagbladet angående Netflix jakt på lösenordsdelare.

Netflix har ungefär 220 miljoner prenumeranter i hela världen.

Streamingtjänsten återfinns i drygt 1,5 miljoner betalande hushåll i Sverige enligt siffror från 2020.

Foto: Freestocks

Text: Redaktionen


Klassisk dryck plockas bort – butikskedjor säger nej

2025 05 09

Sveriges kanske mest klassiska läsk är numera en utmaning att hitta i butikerna.

Detta trots ett kraftigt uppsving för intresset de senaste månaderna.

"Valt att plocka bort"

Drycken det handlar om är Cuba Cola, klassikern från 1953 som även var Sveriges första cola på läskmarknaden. Först efter lanseringen kom den amerikanska bjässen Coca-Cola till svenska butiker.

Men idag är det få som erbjuder Cuba Cola i sortimentet.

Flera butiker har plockat bort kultläsken, rapporterar Dagligvarunytt.

– Vi gör allt vi kan för att hjälpa konsumenter att hitta Cuba Cola i butik. Dock har flera dagligvarukedjor valt att plocka bort Cuba Cola ur sortimentet på grund av tidigare låg rotation för Cuba Cola, säger Annika Svensson, chef för externa relationer på Spendrups som tog över läsken 2020, till tidningen.

Hon tillägger att man på grund av ovanstående behövt skära ned på sortimentsbredden.

– Cuba Cola finns i dag inte alltid i handeln i de förpackningar som konsumenter önskar – vilket såklart är beklagligt. Får vi förbättrade listningar hos kedjorna så har vi kapaciteten att lösa det. 

Vanlig missuppfattning

Trots sitt namn har Cuba Cola ingenting med landet Kuba att göra.

Syftet när läsken kom fram på 50-talet var att ge varumärket “en exotisk och internationell känsla”.

Det kändes trist med svensk cola, trots att den alltså är svensk. Borås Cola låter till exempel lite mindre spännande än Cuba Cola, framhåller företaget om namnet.

En annan vanlig missuppfattning är att drycken skulle ha kopplingar till vänsterpolitik.

– Nej, varumärket har inga kopplingar till politik oavsett läger. Däremot sägs det att många trodde att varumärket hade vänstersympatier under 70-talet med tanke på landet Kuba och dess politik, förklarar Cuba Cola.

Hade höga ambitioner

För fem år sedan köptes Cuba Cola upp av Spendrups. Ambitionen var då att “skaka om den svenska läskmarknaden och pigga upp svenska konsumenter”.

Cuba Cola är ett varumärke med stor potential, många känner till varumärket men få kanske vet att det var Sveriges första cola. I och med köpet av Cuba Cola vill vi varsamt förädla och utveckla denna nationalklenod till en modern klassiker, sade Anna-Stina Hallberg, då marknadschef och numera marknadsdirektör på Spendrups, i ett uttalande i samband med uppköpet 2020.

I samband med att bojkotter mot amerikanska varor fått uppmärksamhet under våren har ett nyfunnet intresse visat sig för drycken.

Läs mer här: “Explosionsartat intresse" för Cuba Cola – istället för Coca-Cola och Pepsi

Foto V. Caricatte resp S. Hamal

Text: Redaktionen


Nytt system för kortbetalning införs i Sverige

2025 05 09

Ett nytt bankkortssystem ska införas i hela landet.

Endast tio procent av svenska folket betalar med kontanter i butik, enligt en rapport från Riksbanken.

Swish pekas ut som en av de främsta anledningarna till den dalande kontantanvändningen.

– De kontanta betalningarna mellan privatpersoner har i många fall ersatts av tjänsten. Swish lanserades i slutet av 2012 och antalet betalningar via tjänsten har ökat mycket sedan dess, framhåller Riksbanken.

Majoriteten av betalningarna i Sverige sker dock med fysiska bankkort, även om den metoden också minskar i konkurrens med digitala alternativ. 

Och nu ska ett helt nytt system för betalning med kort införas, rapporterar DN.

Ska fungera utan internet

Det handlar om ett reservsystem som ska kunna vara i bruk även om nätet slås ut, en farhåga som ökat bland annat efter de upprepade kabelbrotten i Östersjön.

Det pågår ett krig i Europa, och i samband med det kriget finns alla möjliga typer av hybridpåverkan och trakasserier, som kan innebära att man stör eller klipper av kommunikationer, säger Tuomas Välimäki, styrelseledamot i Finlands centralbank, till tidningen.

Systemet ska göra det möjligt med så kallade offlinebetalningar, i det här fallet att betala med kort under avbrott på uppemot sju dagar. Liknande system finns redan i Norge och Danmark.

Just beroendet av kortbetalningar har visat sig i skarpt läge flera gånger, bland annat när kortsystemet havererade på Ica i hela Sverige vid tillfällen både under 2023 och 2024.

Riksbankens förhoppning är att det ska kunna införas i Sverige 1 juli nästa år, erfar DN.

LÄS MER: Alla tar det för givet – kan försvinna helt från matbutikerna

Varnar för nedstängning

Tidigare under våren har danska experter, däribland Jacob Herbst, chef för regeringens CyberSecurity Council, varnat för att risken ökar att USA stänger ned Danmark.

Han har uppmanat danska myndigheter och företag att göra sig oberoende av amerikansk teknik och infrastruktur.

Det kommer att bli riktigt, riktigt svårt att frigöra oss från de amerikanska teknikjättarna, säger Herbst till Politiken.

LÄS MER: Akut uppmaning till Danmark – fruktar direkt order från Trump

Överväger digital valuta

Tuomas Välimäki är av liknande åsikt.

– Vi kan inte utesluta att någon en natt på Truth social får idén att använda betalningssystemet som ett påtryckningsmedel.

Utöver ett reservsystem som inte är beroende av exempelvis Mastercard eller Visa tittar Sverige även på att införa en digital valuta, så kallad E-krona, enligt DN.

EU undersöker samma sak gällande euron.

Foto: Axfood resp J. Leupe

Text: Redaktionen