Norwegian förvarnar – stora reseproblem väntar i sommar

2024 07 09

Norwegian förvarnar sina resenärer för massiva problem med flygtrafiken under högsäsongen.

Tillsammans med 16 andra flygbolag, som bland annat inkluderar Ryanair och TUI, har flygjätten gått ut med ett öppet brev till EU-kommissionen där man slår larm om kraftiga förseningar i sommar.

Anledningen är bland annat personalbrist och dåligt väder. Förseningar har redan drabbat sex miljoner resenärer i Europa.

– Vid den mest hektiska tiden på året för flygresor är ATC (Air Traffic Control, red. anm.) fortfarande orsaken till att nästan en fjärdedel av flygförseningarna i Europa gör en svår situation värre.

Det säger Ourania Georgoutsakou, vd för Airlines for Europe (A4E), EU:s största flygbolagssammanslutning och som samlar de totalt 17 bolagen som står bakom varningen.

– Alla måste vara på topp för att hantera utmanande scenarier och det är tydligt att Europas ATC-tjänster fortfarande är långt ifrån där de behöver vara.

36 000 flyg på ett par dagar

Bara mellan 26 och 30 juni hade de 17 flygbolagen tillsammans drabbats av 900 00 minuters försening.

Totalt påverkades 36 000 flygavgångar under samma dagar. Det motsvarar 5 000 försenade flygningar varje dag – eller 200 per timme, konstaterar norska Dagbladet.

Nu vädjar A4E till EU om att säkerställa samordning av ett funktionellt ramverk som kan minimera förseningarna och möjliggöra snabb och effektiv service till passagerarna.

– Europa behöver omgående ett ramverk som säkerställer effektiv samordning mellan ANSP (air navigation service provider, red. anm.), flygbolag och Eurocontrol för att bättre planera och förbereda och matcha luftrumskapaciteten med efterfrågan, säger Ourania Georgoutsakou.

– Detta kommer att sätta flygbolagen i bästa möjliga läge för att leverera den service som passagerarna förväntar sig och förtjänar i rätt tid.

LÄS MER: Norwegian vädjar – sluta packa ned det här i bagaget

Här är alla bolag

Samtliga flygbolag i A4E uppmanar nu resenärer att göra sig medvetna om risken för förseningar under hela sommarsäsongen.

Här är samtliga bolag som skrivit under brevet till EU:

  • Norwegian
  • Ryanair
  • TUI
  • EasyJet
  • Finnair
  • Icelandair
  • Air France-KLM
  • Lufthansa Group
  • Sunclass Airlines
  • AirBaltic
  • Aegean
  • Jet2.com
  • Smartwings
  • Cargolux
  • TAP Air Portugal
  • Volotea
  • IAG International Airlines Group

LÄS MER: SAS och Norwegian bryter mot bagageregler – resenärer uppmanas ta bild

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen