JUST NU: Ny elsmocka – kärnkraftverk stoppas

2022 11 28

I morgon, tisdag, väntas rekordhöga elpriser i Sverige.

Enligt prisindexet på elbörsen Nord Pool stiger elpriset i elområdena 1 och 2 till 3,73 kronor per kilowattimme – ett nytt rekord för norra Sverige.

I södra Sverige blir det ännu dyrare. I elområde 3 och 4 landar priset i snitt på 3,90 kronor/kWh.

Kärnkraftverk koppas bort

Elpriserna skenar iväg, men toppen är inte nådd. Nu kommer oroväckande nyheter som kan leda till ännu högre priser.

Nästa vecka, fredagen den 9 december, kopplas reaktorn Oskarshamn 3 vid Oskarshamns kärnkraftverk bort från elnätet.

Ett fel på generatorn måste åtgärdas, uppger kärnkraftverket.

– Vi har haft det under uppsikt ett tag och nu ska det åtgärdas, säger Désirée Liljevall, kommunikationschef på kärnkraftverket.

Underhållsarbetet kommer att pågå i nio dagar.

Reaktorn beräknas åter vara i drift den 18 december.

Kan bli ännu dyrare

Bortkopplingen av reaktorn kan leda till ännu dyrare elpriser.

Oskarshamn 3 har en nettoeffekt på 1 400 megawatt och är Sveriges största kärnkraftsreaktor.

Anläggningen är avgörande för energiförsörjningen i södra Sverige.

Måns Skytt, elprisexpert på Tibber, betonar att det är svårt att sia om hur mycket priserna kommer att stiga som en följd av bortkopplingen.

– Exakt hur mycket är svårt att säga, det beror på väder och vind. Men det kommer helt klart bli en prispåverkan, säger han till Aftonbladet.

Inte första gången

Det är tredje gången på kort tid som  Oskarshamn 3 har kopplats bort från elnätet.

I somras den 20 juli meddelade kärnkraftverket att reaktorn var bortkopplad från elnätet.

– Vi startar inte förrän vi gått igenom och kontrollerat alla nödvändiga funktioner. Säkerheten har alltid högsta prioritet, framhöll kärnkraftverkets pressavdelning.

Den 9 november var olyckan framme igen. Kärnkraftverket meddelade att reaktorn återigen kopplats bort från elnätet.

Orsaken uppgavs vara  ett turbinstopp.

Fakta Oskarshamn 3

- Oskarshamn 3 är en av världens största reaktorer med en maximal effekt på 1450 MW.

- Oskarshamns kärnkraftverk äger tre reaktorer Oskarshamn 1, 2 och 3 vilka kallas O1, O2 och O3 i dagligt tal.

-I dag är det enbart O3 som producerar el.

- Kärnkraftsanläggningens ägare fattade 2015 beslut om att stänga O1 och O2 i förtid.

- På O1 och O2 pågår i dag nedmontering.

Källa: Oskarshamns kärnkraftverk

Text: Redaktionen 


JUST NU: Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


JUST NU: Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen