Ny lag på gång – många kan nekas körkort

2024 09 30

Transportstyrelsen vill kunna neka körkort i större omfattning.

Av det skälet lämnar nu myndigheten in en framställan om lagändring till regeringen.

– Vi vill att personer med svenska körkort ska ha nödvändiga kunskaper och praktiska färdigheter för att köra de fordon som man har körkortsbehörighet för, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

"Körkortsturism"

Lagändringen föreslås för att få stopp på vad Transportstyrelsen kallar för “körkortsturism”.

Det som åsyftas är att allt fler personer som är folkbokförda i Sverige åker till andra länder inom EES-området för att få ett körkort från ett tredjeland utbytt till ett europeiskt körkort – för att sedan återvända till Sverige och byta det nya förarbeviset till ett svenskt körkort.

Flera andra europeiska länder har mer frikostiga utbytesregler än Sverige, vilket innebär att man på det här sättet kan ta en genväg för att hamna bakom ratten.

– Utifrån resultaten kan vi konstatera att cirka 3 000 personer i Sverige under förra året kan ha fått ett svenskt körkort utan att ha styrkt sina färdigheter genom ett förarprov i Europa, säger Jonas Bjelfvenstam, i ett pressmeddelande.

"Vill se åtgärder"

Generaldirektören hänvisar till en omfattande analys av ett stort antal ansökningar om utbyte av utländska körkort från länder inom EES-området till svenska körkort.

Av de cirka 15 000 körkortsutbyten från ett utländskt till ett svenskt körkort som genomfördes 2023 uppskattas 90 procent ha varit från ett annat EES-land. 

Enligt analysen har 24 procent av dessa haft ett ursprung i ett körkort utfärdat i ett tredjeland.

– Det innebär att det finns en viss osäkerhet kring personens kompetens att köra fordon trafiksäkert. Vi vill se åtgärder för att kunna minska den osäkerheten, säger Jonas Bjelfvenstam.

Får inte neka i dagsläget

Enligt nuvarande regler får Transportstyrelsen inte neka utbyte om personen uppfyller de formella kraven: att man har ett giltigt EES-körkort och är permanent bosatt i Sverige.

Myndigheten har tidigare försökt komma åt utbyten på felaktiga grunder – men misslyckats. Slutsatsen är därför att man måste ändra lagen.

– Sverige är ett av världens mest trafiksäkra länder och säkerheten på våra vägar kommer först. Vi ser här betydande trafiksäkerhetsrisker och det är angeläget att motverka riskerna för att undvika flera döda och skadade i trafiken, säger Jonas Bjelfvenstam.

Utbyte ska endast accepteras i tre fall:

Om Transportstyrelsen ska godkänna utbyte till ett svenskt körkort från annat EES-land med ursprung i tredje land ska det enligt det nya förslaget ske på följande premisser:

  • Om körkortet är utfärdat efter ett godkänt förarprov (kunskapsprov samt körprov) i en stat inom EES.
  • Om körkortet är utfärdat efter utbyte av ett körkort som ursprungligen har utfärdats i Färöarna, Storbritannien och Nordirland, Japan eller Schweiz. (Detta är länder Sverige har bilaterala utbytesavtal med redan i dag.)
  • Om körkortsinnehavaren haft sitt körkort i ett EES-land i minst fem år innan han eller hon permanent bosatt sig i Sverige.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen


JUST NU: ”Bortom min vildaste fantasi” – varning för ryska fartyg i Östersjön

2025 11 19

Utvecklingen gällande den ryska närvaron i Östersjön oroar.

Ryssland anklagas ofta för att föra en storts hybridkrig mot Europa.

Den ryska skuggflottan, där ofta fartyg som seglar under ett annat lands flagga, används av Ryssland för olika ändamål.

Nu kommer en varning från en dansk veteran i sammanhanget, som menar att den nuvarande utvecklingen är djupt oroande.

– Det är bortom min vildaste fantasi. Vi kliver ombord på skeppen och möts av total avskildhet, säger Bjarne Caesar Skinnerup, till danska Danwatch.

Arbetar på lotsfartyg

Bjarne Caesar Skinnerup har arbetat i den danska flottan under Kalla kriget, jobbat på stora fartyg runt om i världen och även tjänstgjort som pilot under lång tid.

Idag arbetar han på det danska statligt ägda lotsbolaget DanPilot, som arbetar med att lotsa fartyg till havs.

Han påstår att ryska män i militäruniformer ofta finns ombord på fartygen som färdas utanför Danmarks kust.

Viktiga papper försvinner mystiskt och det finns en brist på vilja att samarbeta, uppger Bjarne Caesar Skinnerup.

– Flera av mina kollegor har börjat se män på skuggfartygen som är uniformerade i den ryska flottans kamouflageuniform. Det kan verka skrämmande att det står uniformerade män och tittar på, säger han, till Danwatch.

–Om de bara hade civila kläder skulle du inte märka dem, men det är nog också en del av taktiken. Inte bara mot oss som kommer utifrån, utan också av besättningen, så att de inte vågar göra något som ryssarna inte vill.

LÄS OCKSÅ: Ryssland rasande – ”ni har förstört i 12 år”

Fartyg i dåligt skick

Den danske veteranen varnar också för att skuggflottans skepp blir äldre och i allt sämre skick, vilket ökar risken för allvarliga olyckor i Östersjöområdet.

– I åratal har vi försökt vädja till regeringen, men de lyssnar inte på oss, säger han.

Det danska utrikesdepartementet har inte kommenterat kritiken om att man borde agera mot den ryska skuggflottan.

LÄS OCKSÅ: Brutal anklagelse mot ryska folket – värre än Nazityskland

Text: Redaktionen


19 nov 2025

JUST NU: Ryska vargar väller in i Norden – aldrig setts förr

2025 11 19

Ryska vargar har i aldrig tidigare skådad omfattning börjat ta sig över gränsen till Norge och Finland.

I norsk media beskrivs förändringen som en “varginvasion” och renägare menar att renar som går förlorade till rovdjur har ökat “dramatiskt”.

– Vi har aldrig haft det i så stor skala som nu, säger den norska renägaren Egil Kalliainen till NRK.

"Något hände" efter kriget

Renägare, lokalbefolkning och SNO, norska motsvarigheten till Naturvårdsverket, menar att “något hände” efter att Ryssland invaderat Ukraina vintern 2022.

Magne Asheim, som jobbat på SNO sedan 2006, delar den bilden.

– De senaste vintrarna har det varit fler, men efter att kriget började 2022 har vi sett en ökning, säger han till NRK.

Han får motsvarande rapporter från sina finländska kollegor.

I Finland har stora skador registrerats och fler vargar har kommit in i Lappland. De har skjutit mellan 30 och 50 vargar varje vinter. Alla är vandrande djur, och den stora majoriteten kommer från ryska vargflockar, säger Magne Asheim.

"Vad händer i Ryssland?"

Att många av vargarna är från Ryssland har bekräftats i DNA-tester. Enligt databasen Rovdata upptäckte man mellan 59 och 66 vargar i Norge under föregående vinter.

– “Vad händer i Ryssland” frågar våra finska kollegor. Något har hänt sedan kriget började, säger Magne Asheim.

En tänkbar förklaring till “varginvasionen” kan vara att det numera finns färre människor på den ryska sidan, menar Egil Kalliainen.

– Det är märkbart färre människor längs gränslinjen. Man har hämtat in folk och soldater från nordområdena till kriget. Vi vet att soldaterna som patrullerade och blev besvärade av närgångna rovdjur sköt dem, säger han.

LÄS OCKSÅ: Ryssland rasande – ”ni har förstört i 12 år”

Flaggat för varghybrid

Tidigare har det finländska jord- och skogsbruksdepartementet även berättat att varghybrider upptäckts i en vargflock i Ylämaa, 20 mil öster om Helsingfors.

Hybriden är en korsning mellan varg och hund och myndigheterna uppmanade då jägare att ansöka om dispens för att utrota djuren, med motiveringen att de hotar vargstammens “genetiska renhet”.

LÄS OCKSÅ: Rysk vara väller in i Europa – och det är varken gas eller olja

Foto: M. Weiler

Text: Redaktionen