Ny lag på gång – många kan nekas körkort

2024 09 30

Transportstyrelsen vill kunna neka körkort i större omfattning.

Av det skälet lämnar nu myndigheten in en framställan om lagändring till regeringen.

– Vi vill att personer med svenska körkort ska ha nödvändiga kunskaper och praktiska färdigheter för att köra de fordon som man har körkortsbehörighet för, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

"Körkortsturism"

Lagändringen föreslås för att få stopp på vad Transportstyrelsen kallar för “körkortsturism”.

Det som åsyftas är att allt fler personer som är folkbokförda i Sverige åker till andra länder inom EES-området för att få ett körkort från ett tredjeland utbytt till ett europeiskt körkort – för att sedan återvända till Sverige och byta det nya förarbeviset till ett svenskt körkort.

Flera andra europeiska länder har mer frikostiga utbytesregler än Sverige, vilket innebär att man på det här sättet kan ta en genväg för att hamna bakom ratten.

– Utifrån resultaten kan vi konstatera att cirka 3 000 personer i Sverige under förra året kan ha fått ett svenskt körkort utan att ha styrkt sina färdigheter genom ett förarprov i Europa, säger Jonas Bjelfvenstam, i ett pressmeddelande.

"Vill se åtgärder"

Generaldirektören hänvisar till en omfattande analys av ett stort antal ansökningar om utbyte av utländska körkort från länder inom EES-området till svenska körkort.

Av de cirka 15 000 körkortsutbyten från ett utländskt till ett svenskt körkort som genomfördes 2023 uppskattas 90 procent ha varit från ett annat EES-land. 

Enligt analysen har 24 procent av dessa haft ett ursprung i ett körkort utfärdat i ett tredjeland.

– Det innebär att det finns en viss osäkerhet kring personens kompetens att köra fordon trafiksäkert. Vi vill se åtgärder för att kunna minska den osäkerheten, säger Jonas Bjelfvenstam.

Får inte neka i dagsläget

Enligt nuvarande regler får Transportstyrelsen inte neka utbyte om personen uppfyller de formella kraven: att man har ett giltigt EES-körkort och är permanent bosatt i Sverige.

Myndigheten har tidigare försökt komma åt utbyten på felaktiga grunder – men misslyckats. Slutsatsen är därför att man måste ändra lagen.

– Sverige är ett av världens mest trafiksäkra länder och säkerheten på våra vägar kommer först. Vi ser här betydande trafiksäkerhetsrisker och det är angeläget att motverka riskerna för att undvika flera döda och skadade i trafiken, säger Jonas Bjelfvenstam.

Utbyte ska endast accepteras i tre fall:

Om Transportstyrelsen ska godkänna utbyte till ett svenskt körkort från annat EES-land med ursprung i tredje land ska det enligt det nya förslaget ske på följande premisser:

  • Om körkortet är utfärdat efter ett godkänt förarprov (kunskapsprov samt körprov) i en stat inom EES.
  • Om körkortet är utfärdat efter utbyte av ett körkort som ursprungligen har utfärdats i Färöarna, Storbritannien och Nordirland, Japan eller Schweiz. (Detta är länder Sverige har bilaterala utbytesavtal med redan i dag.)
  • Om körkortsinnehavaren haft sitt körkort i ett EES-land i minst fem år innan han eller hon permanent bosatt sig i Sverige.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


22dec25

Stor förvirring – Kreml förnekar helt

2025 12 22

USA:s utrikesminister JD Vance hävdar att ett ”genombrott” har skett i samtalen mellan Ukraina, Ryssland och USA.

– Det genombrott som jag känner att vi har gjort är att alla problem nu faktiskt ligger öppet på bordet, säger han till den brittiska tidningen UnHerd.

I intervjun säger Vance också att parterna ”gjort framsteg” i förhandlingarna.

Nu slår Ryssland tillbaka.

Kremls talesperson Dmitrij Peskov säger att han inte har en aning om vad USA:s vicepresident menar med ett ”genombrott”.

– Ärligt talat har jag ingen aning om vad det betyder, säger han till den ryska tv-kanalen Rossiya-1.

Inte säker på fredlig lösning

I helgen förde den amerikanska delegationen samtal med både ryska och ukrainska företrädare.

Enligt JD Vance har Ryssland och Ukraina olika prioriteringar som måste hanteras.

– Jag tycker att vi har gjort framsteg, men jag kan inte med säkerhet säga att vi kommer att nå en fredlig lösning, säger vicepresidenten till UnHerd.

– Jag tror att det finns en god chans att vi gör det och jag tror att det finns en reell risk att vi inte gör det, tillägger han.

Största hindret

Territoriella eftergifter är fortfarande den svåraste nöten att knäcka, uppger JD Vance.

– Jag tror att ryssarna verkligen vill ha territoriell kontroll över Donetsk, säger han och fortsätter:

– Ukrainarna ser det, fullt begripligt, som ett stort säkerhetsproblem. Samtidigt erkänner de privat att de så småningom förmodligen kommer att förlora Donetsk – men det kan dröja 12 månader eller längre än så.

Vances påstående om att Ryssland kan erövra hela Donetsk inom ett år saknar stöd. En kartläggning från tankesmedjan Institute for the Study of War och tidningen The Economist har tidigare fastslagit att det skulle ta omkring fem år för Ryssland att ta över Donetsk i nuvarande takt.

LÄS MER: Motståndsgrupp slår till i Ryssland

Viktigaste försvarsställningarna

Ukrainska styrkor kontrollerar omkring 30 procent av Donetsk och landets viktigaste försvarsställningar finns i regionen. Om Donetsk överlåts till Ryssland ligger vägen mot Kyiv öppen för ryska styrkor, enligt flera bedömare och experter.

LÄS OCKSÅ: Sju svenskar har dragit in 790 miljoner kronor

Foto: President of Russia Office resp Official White House Photo by Daniel Torok

Text: Redaktionen