Ny lag på gång – många kan nekas körkort

2024 09 30

Transportstyrelsen vill kunna neka körkort i större omfattning.

Av det skälet lämnar nu myndigheten in en framställan om lagändring till regeringen.

– Vi vill att personer med svenska körkort ska ha nödvändiga kunskaper och praktiska färdigheter för att köra de fordon som man har körkortsbehörighet för, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.

"Körkortsturism"

Lagändringen föreslås för att få stopp på vad Transportstyrelsen kallar för “körkortsturism”.

Det som åsyftas är att allt fler personer som är folkbokförda i Sverige åker till andra länder inom EES-området för att få ett körkort från ett tredjeland utbytt till ett europeiskt körkort – för att sedan återvända till Sverige och byta det nya förarbeviset till ett svenskt körkort.

Flera andra europeiska länder har mer frikostiga utbytesregler än Sverige, vilket innebär att man på det här sättet kan ta en genväg för att hamna bakom ratten.

– Utifrån resultaten kan vi konstatera att cirka 3 000 personer i Sverige under förra året kan ha fått ett svenskt körkort utan att ha styrkt sina färdigheter genom ett förarprov i Europa, säger Jonas Bjelfvenstam, i ett pressmeddelande.

"Vill se åtgärder"

Generaldirektören hänvisar till en omfattande analys av ett stort antal ansökningar om utbyte av utländska körkort från länder inom EES-området till svenska körkort.

Av de cirka 15 000 körkortsutbyten från ett utländskt till ett svenskt körkort som genomfördes 2023 uppskattas 90 procent ha varit från ett annat EES-land. 

Enligt analysen har 24 procent av dessa haft ett ursprung i ett körkort utfärdat i ett tredjeland.

– Det innebär att det finns en viss osäkerhet kring personens kompetens att köra fordon trafiksäkert. Vi vill se åtgärder för att kunna minska den osäkerheten, säger Jonas Bjelfvenstam.

Får inte neka i dagsläget

Enligt nuvarande regler får Transportstyrelsen inte neka utbyte om personen uppfyller de formella kraven: att man har ett giltigt EES-körkort och är permanent bosatt i Sverige.

Myndigheten har tidigare försökt komma åt utbyten på felaktiga grunder – men misslyckats. Slutsatsen är därför att man måste ändra lagen.

– Sverige är ett av världens mest trafiksäkra länder och säkerheten på våra vägar kommer först. Vi ser här betydande trafiksäkerhetsrisker och det är angeläget att motverka riskerna för att undvika flera döda och skadade i trafiken, säger Jonas Bjelfvenstam.

Utbyte ska endast accepteras i tre fall:

Om Transportstyrelsen ska godkänna utbyte till ett svenskt körkort från annat EES-land med ursprung i tredje land ska det enligt det nya förslaget ske på följande premisser:

  • Om körkortet är utfärdat efter ett godkänt förarprov (kunskapsprov samt körprov) i en stat inom EES.
  • Om körkortet är utfärdat efter utbyte av ett körkort som ursprungligen har utfärdats i Färöarna, Storbritannien och Nordirland, Japan eller Schweiz. (Detta är länder Sverige har bilaterala utbytesavtal med redan i dag.)
  • Om körkortsinnehavaren haft sitt körkort i ett EES-land i minst fem år innan han eller hon permanent bosatt sig i Sverige.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen


Nya regler vid besiktningen – 370 000 svenskar påverkas

2025 10 23

Från och med 2026 införs så kallade virtuella elstängsel för kor och får i Sverige.

Ett nytt EU-beslut slår mot de omkring 370 000 svenskar som kör elbil.

Från och med nästa år införs hårdare besiktningsregler för elbilar. Totalt omfattar regelverket ett 20-tal nya kontrollpunkter som elbilar måste uppfylla.

– Det handlar bland annat om mer kontroller av batterierna, högspäningssystem och ledningar. Sammanlagt är det ungefär tjugo punkter, säger Trasportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson till Carup.

Bland annat kommer batteriets skick att undersökas. Vid besiktningen ska det bedömas om batteriet är skadat eller försämrat. Om kraven inte uppfylls kan det resultera i påpekanden, anmärkningar och i värsta fall körförbud, uppger Anders Gunneriusson.

– Det kommer också att bli kontroll av mjukvara och andra saker, det är många punkter, säger han till Carup.

Trendbrott i Sverige

De nya reglerna är en del av ett nytt EU-direktiv som syftar till att öka säkerheten och förlänga livslängden på elbilar i takt med att eldrivna fordon ökar kraftigt i Europa.

I Sverige går dock omställningen långsamt.

Under 2024 minskade antalet nyregistrerade elbilar för första gången, enligt statistik från SCB.

– Andelen nyregistrerade elbilar för privatpersoner var 46 procent 2021 och ökade till 51 procent under 2022. Under 2023 sjönk andelen för privatpersoner till 30 procent och var oförändrad 2024, säger myndighetens statistiker Magnus Nyström.  

– Det innebär en minskning av nyregistrerade elbilar med över 20 procentenheter på två år.

LÄS MER: Nytt körkort lanseras – första gången någonsin

Flera förklaringar

Enligt SCB beror det minskade intresset för elbilar bland privatpersoner på flera olika saker:

- Det generella ekonomiska läget, med höga räntor och inflation

- Att miljöbilspremien togs bort i november 2022

- Bensinpriset som gått från en hög nivå till att sjunka under samma period, vilket kan ha minskat incitamentet för att köpa elbil

LÄS OCKSÅ: Priset för parkering chockhöjs

Foto: B. Brunner

Text: Redaktionen


JUST NU: Kor får omstritt halsband – väcker upprörda känslor

2025 10 23

Från och med 2026 införs så kallade virtuella elstängsel för kor och får i Sverige.

Det har regeringen beslutat.

Virtuella elstängsel innebär att djuren förses med ett halsband som kopplas till en GPS.

Korna och fåren placeras sedan i ett grönområde utan fysiska staket. I stället införs en ”virtuell gräns”. När djuren närmar sig gränsen får de ett antal varningssignaler och om de fortsätter till gränsdragningen ger halsbandet elektriska stötar.

– Virtuella elstängsel ökar flexibiliteten för djurhållarna eftersom det är enkelt att skapa nya betesområden eller ändra dem. Användning av virtuella elstängsel kan också leda till att fler djur kommer ut på bete och att svårtillgängliga naturbetesmarker kan användas för bete, vilket kan bidra till ökad biologisk mångfald, skriver regeringen om de nya halsbanden.

Väcker starka känslor

Flera djurrättsorganisationer kritiserar lagändringen.

– Regeringen kan omöjligt tala om “gott djurskydd” och samtidigt tillåta bygget av ett system som syftar till att aktivt orsaka djur stress, säger Tina Hogevik, riksordförande för Djurens Rätt. 

– Nya tekniska lösningar kan vara bra för djurens välfärd, såsom metoder för könsbestämning av ägg för att skona tuppkycklingar i äggfabrikerna, men att tillåta virtuella stängsel är varken vetenskapligt grundat eller förenligt med den svenska djurskyddslagen och EU:s djurskyddsdirektiv.

Enligt Djurens Rätt riskerar korna och fåren att drabbas av följande:

  • Förhöjda stressnivåer hos individuella djur på grund av bristande anpassning till eller acceptans för virtuella stängsel.  
  • Skavsår från halsbanden.  
  • Tekniska problem med halsbanden och GPS-systemet som kan leda till många elstötar.  
  • Virtuella stängsel skyddar inte djuren mot rovdjursangrepp. 

”Stort antal elstötar”

Emma Brunberg, som är sakkunnig på Djurskyddet Sverige, delar kritiken.

– Det finns ett ganska stort antal vetenskapliga studier som visar på att det är väldigt stora individuella skillnader i hur fort djuren lär sig systemet. Det innebär att vissa individer riskerar att utsättas för ett ganska stort antal elstötar, säger hon till SVT.

LÄS MER: Stort larm om Guldfågeln – “fruktansvärt”

FAKTA: Virtuella stängsel införs i Sverige

- Regeringen har beslutat om en ändring i djurskyddsförordningen som gör det möjligt att använda virtuella elstängsel. Ändringen börjar gälla 1 januari 2026.

- Förslaget om ändring i djurskyddsförordningen för att göra det möjligt att använda virtuella elstängsel utomhus för nötkreatur och får anmäldes till EU-kommissionen i juni 2025. Vare sig EU-kommissionen eller övriga medlemsstater har haft synpunkter på förslaget.

Källa: Regeringskansliet

LÄS OCKSÅ: SVERIGE: Jätteföretag sparkar tusen anställda

Foto: Daniel Quiceno M

Text: Redaktionen