JUST NU: Ny mätning – partiet backar i profilfrågan

2022 04 13

Förtroendet för Sverigedemokraterna i invandringsfrågan sjunker bland väljarna, visar en färsk mätning.

Det brännheta kriget i Ukraina och Rysslands aggressioner påverkar på många sätt väljarna även här i Sverige. Bland det som utmärker sig är till exempel Socialdemokraterna, som fått vind i sina segel och uppnådde ett väljarstöd på 33 procent nyligen – partiets högsta på sju år.

Tappar i huvudfrågan

Men för andra partier går det sämre. Inte minst för Sverigedemokraterna som enligt en mätning från DN/Ipsos tappar i sin absoluta profilfråga, nämligen invandringen.

Partiet tvingas nu konfronteras med det lägsta stödet i frågan under nuvarande mandatperiod, det vill säga sedan september 2018.

Fortsatt etta

Sverigedemokraterna har under en längre period prenumererat på förstaplatsen när det gäller mätningar av förtroendet för partierna vid fråga om invandring.

Partiet behåller sin ställning som nummer ett, men tappar från 32 till 27 procent bland de som tycker att de har bäst politik i frågan.

Nytt budskap

Noterbart är att SD har förändrat sitt budskap kring invandring sedan kriget i Ukraina bröt ut. Tidigare var det tvärstopp för flyktingmottagande, nu har partiet öppnat dörren för de ukrainska flyktingar som kommer till Sverige.

Vi har ju en fullständigt havererad migrationspolitisk, men det är en exceptionell situation i Europa i vårt närområde och då måste vi agera därefter, sade utrikespolitiska talespersonen Aron Emilsson till Sveriges Radio i början av mars.

Miljöpartiet i kris

Ett annat parti som minst sagt är i en förtroendekris i sin huvudfråga är Miljöpartiet. Även här ligger man dock kvar på förstaplatsen, men det är enbart 16 procent som har störst förtroende för just Miljöpartiet i frågor om miljö- och klimat, enligt DN.

Det kan jämföras med partiets förtroendesiffror på 62 procent för åtta år sedan.

Leda i kris

Noterbart är också siffrorna för hur väljarnas förtroende för de två största partierna ser ut när det kommer till att leda landet i kris.

Här kammar Socialdemokraterna hem 37 procent av rösterna medan Moderaterna samlar ihop 19 procent. En ökning på fem procentenheter för S och en minskning på två procentenheter för M jämfört med februari.

Lista: förtroendet i två frågor

Nedan ser du den fullständiga listan på hur Sveriges väljare rankar de olika partierna i de två stora frågorna om flykting- och invandring samt miljö och klimat. I redovisningen framgår hur siffrorna har förändrats i procentenheter sedan föregående mätning. 

För invandring gjordes den förra mätningen i februari 2022, för miljö och klimat avser siffran i parentes skillnaden från en mätning i juni 2014. Mätningen är gjord av DN och Ipsos.

Flykting- och invandrarfrågor

  1. Sverigedemokraterna 27 % (-5)
  2. Socialdemokraterna 19 % (+5)
  3. Moderaterna 14 % (+2)
  4. Vänsterpartiet 8 % (0)
  5. Centerpartiet 3 % (-1)
  6. Kristdemokraterna 2 % (0)
  7. Liberalerna 2 % (0)
  8. Miljöpartiet 2 % (0)

Miljö och klimat

  1. Miljöpartiet 16 % (-46)
  2. Moderaterna 13 % (+8)
  3. Socialdemokraterna 13 % (+8)
  4. Centerpartiet 9 % (+1)
  5. Sverigedemokraterna  7 % (+6)
  6. Vänsterpartiet 5 % (+2)
  7. Kristdemokraterna 3 % (+3)
  8. Liberalerna 1 % (-1)

Text: Redaktionen


Ryskt oljefartyg attackerat – kraftiga explosioner

2025 12 02

Explosioner skakar en rysk oljetanker utanför Senegals kust.

En rysk oljetanker har drabbats av fyra explosioner utanför Senegals kust nära huvudstaden Dakar.

Det är den tredje incidenten på kort tid som involverar fartyg som transporterar rysk olja trots västerländska sanktioner, rapporterar ABC News.

Explosioner på Mersin

Enligt rederiet Besiktas Shipping inträffade explosionerna på tankern Mersin.

Vatten började strömma in i maskinrummet efter sprängningarna, men företaget meddelar att fartyget förblev stabilt.

Rederiet uppger att alla 22 besättningsmedlemmar – mestadels turkiska – är trygga och att det inte registrerats någon oljeläcka eller omedelbar miljö­förorening.

– Ingen miljöförorening har upptäckts, och vi övervakar situationen noga, säger en representant från Besiktas Shipping till Bloomberg.

LÄS MER: Massiv brand i Ryssland – lågorna syns över trädtopparna

Fartyg under kontroll

Efter explosionerna har Mersin stabiliserats och placerats under bogsering och teknisk övervakning, enligt uppgifter från Senegals hamnmyndighet.

Tankern transporterade gasolja och hade tidigare under året besökt flera ryska hamnar, enligt analysföretaget Kpler.

Orsaken till explosionerna är ännu inte bekräftad.

En utredning har inletts av senegalesiska myndigheter.

Tredje på några dagar

Incidenten följer helgens explosioner på de ryska “skuggskepps”-tankrarna Kairo och Virat i Svarta havet under helgen.

Turkiets utrikesministerium uttryckte oro över attackerna, som “utgjorde allvarliga risker för sjösäkerheten, liv, egendom och miljön i regionen.”

Virats destination var oklar och fartygsdata visade att det väntade på order i Svarta havet.

Fartyget sanktionerades av USA i januari under ett annat namn, och senare under året även av Storbritannien och EU.

Samtidigt drabbades Kairos, även den gambiskt flaggad, av en explosion i närliggande vatten.

EU hade sanktionerat Kairos tidigare i år, och fartyget hade lämnat en indisk hamn tidigare i november för att återvända till Novorossiysk i Ryssland.

En källa inom Ukrainas säkerhetstjänst SBU uppger för CNN att fartygens attacker genomförts med uppgraderade Sea Baby-navaldrönare i en gemensam operation med ukrainska marinen.

Båda tankrarna var tomma vid attacken och har tagits ur tjänst efter explosionerna.

– Detta är en pågående operation för att neutralisera fartyg som transporterar rysk olja i strid med sanktioner, uppger SBU-källan till CNN.

LÄS MER: UPPGIFTER: Jätteförändring väntas för oljepriset

Foto: K.-Sergeychik

Text: Redaktionen


Preem slutar sälja kritiserad diesel

2025 12 02

Preem kommer att slopa ett drivmedel som under en längre tid varit föremål för kritik.

Från och med nu kommer bensinkedjan att sluta blanda in RME i produkten Preem Evolution Diesel.

RME är en typ av biodiesel som framställs av rapsolja.

Inblandningen i diesel har dock ifrågasatts av flera skäl, bland annat för att det kan leda till sämre köldegenskaper, högre bränsleförbrukning och för att produktionen anses ha svagare klimatnytta jämfört med HVO.

– Våra kunder har länge efterfrågat en diesel fri från RME. Genom att ta bort RME kan vi erbjuda en diesel till marknaden som håller en högre teknisk prestanda, utan att göra avkall på drivmedlets klimatprestanda, säger Daniel Granquist, drivmedelsexpert på Preem, i ett uttalande.

"Finns en missuppfattning"

Ända sedan 2006 har RME använts i svensk standarddiesel. Det finns dock en nackdel för den som tankar drivmedlet – bränslet är mer känsligt för vatten och mikrobiell tillväxt.

I förlängningen kan det leda till driftstörningar, understryker Preem.

Den diesel som bensinkedjan nu ska börja sälja istället ska därmed förebygga de problemen, särskilt för fordon som används i kallt väder eller som står oanvända under en längre tid.

– Det finns en missuppfattning om att alla dieseltyper fungerar likadant, men så är det inte. HVO är kemiskt likvärdig med fossil diesel, vilket ger mindre risk för driftproblem och ger en bättre prestanda året runt än med RME. Detta stärker vårt erbjudande till transportsektorn i hela Sverige, säger Daniel Granquist.

LÄS MER: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Gotland enda undantaget

Skiftet kommer att göras på Preems cirka 500 stationer i Sverige. Förändringen görs därmed hos kedjan över i princip hela landet. Det enda undantaget är fyra stationer på Gotland som tills vidare kommer att fortsätta sälja diesel med RME.

Skälen till att de gotländska Preemstationerna inte omfattas av bytet är logistiska.

Sedan tidigare har Preem lanserat den nya produkten på drygt 200 stationer.

LÄS MER: Nytt besked om bensin och diesel – har blivit för dyrt

Foto: Preem

Text: Redaktionen